amerikai autók

Meseautótól a Merkurig 47. rész – a General Motors márkái Magyarországon

2020.04.26.

A General Motors márkái közül szinte az összes megfordult Magyarországon

A 1908-ban alapított General Motors márkái közül az Oldsmobile volt az első, amely Magyarországon kapható volt. Ez a megfogalmazás persze nem teljesen precíz: Schreher Gusztáv és társai, Tóth Pál és Czövek Jenő 1904. végén alapított autókereskedelmi vállalata még a GM alapítása előtt kínálta az Oldsmobile Curved Dash modelljét. 1905-ben a II. Budapesti Nemzetközi Automobil Kiállításon standot béreltek. 1908-ban összsen három Curved Dash viselt rendszámot Budapesten. Mire a General Motors megalakult, az Oldsmobile-képviselet megszűnt.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Oldsmobile Curved Dash autója 1961-ben. Forrás: MMKM

Ha arra vagyunk kíváncsiak, hogy a General Motors hivatalosan melyik márka gyártmányaiból küldött először Magyarországra, akkor a válasz a General Motors Heritage Centerben őrzött rendelési könyvekből derül ki: a főleg Fordra specializálódott Hahn Arthur&Tsai vállalat 1913-ban három Cadillac autót rendelt. Ezek sorsa ismeretlen, magyarországi reklámokban a Hahn cég sohasem említette a Cadillac-t.

1914-ben megalakult a Király Automobil Bt, amely nevét első székhelyéről, a Király utcáról kapta. A cég fő tevékenysége a Chevrolet értékesítése volt. A cégalapító, Dáhmer Gyula 1916-ban hősi halált halt. Két évvel kséőbb a vállalat tulajdonjogát megvette egy csoport, amely az Egyesült Budapesti Fővárosi Takarékpénztár segítségével részvénytársasággá alakította a céget. A műszaki igazgatói posztot Váradi Géza, egy kipróbált szakember töltötte be, az eladási részlegért Steinitz Ernő felelt. Váradi 1922-ben, Steinitz két évvel később távoztak. Helyükre a Zsille testvérek, József és Géza léptek.

 

1920-1927

Az első világháború után Király Automobil Rt bemutatóterme már az Andrássy u. 8. alatt volt, ahol a Chevrolet mellett hamarosan megjelentek a drágább, de jobban felszerelt autókat kínáló Buick típusai is. Ezen kívül ők lettek a Cadillac első hivatalos képviselete is.

Egy Buick sofőrrel. Forrás: Horváth Ferenc

1925. decemberére már közel 100 darabból állt a hazai Buick állomány. Gőzerővel folyt a médiakampány is, a Színházi Élet pletykarovatában rendszeresen szerepelt, hogy ki szavazott a Buick-ra. 1926-ban 72, 1927-ben 125 darab Buick-t sikerült értékesíteni. Cadillac-ből ugyan csupán néhány darab kelt el, de óriási fegyverténynek számított, hogy a kor legismertebb színésznője, Fedák Sári is Cadillac-t vásárolt: „ő tulajdonképpen a magyar hölgyvezetők nesztora, tekintettel hatalmas űrtartalmú Cadillac kocsijára, amelyet bizony nem kis művészet gyenge női kézzel elvezetni”. Rajta kívül „Cadillacon jár Pesten gróf Széchenyi László amerikai követ, az amerikai diplomáciai testület, Unger Bertram a Metrobank vezérigazgatója, Friedmann Ernő dr., a Kéve vezérigazgatója, a Pyramis részvénytársaság, Vermes Gyula stb.”.

A középkategóriás Oldsmobile 1924-ben kapott ismét képviseletet: a korábban említett Hahn Arthur által alapított Automobil Pneumatik és Autókellék Rt (Apart) Andrássy út 37 alatti bemutatótermében a különféle kiegészítők és gumiabroncsok mellett az Oldsmobile Six-t is kiállította.

A Pontiac elődje, az Oakland sem maradt képviselet nélkül: Reiman Gyula a Renault mellett időről időre próbálkozott más márkákkal is, s ő lett a hazai kereskedő.

 

1927-1939

1927-ben, miközben úgy tűnt, hogy a hazai autópiac éppen dübörög a Király Automobil Rt már súlyos anyagi nehézségekkel küzdött. Az Egyesült Budapest Fővárosi Takarékpénztár megpróbálta egy új cégbe átmenteni a Chevrolet kereskedelmi jogait. Ez lett a rövidéletű Centrum Automobil Rt. Az Apart is szabadulni akart az Oldsmobile-tól, amelyből két év alatt alig 30 darabot sikerült értékesíteniük.

1927-ben a Budapesti Nemzetközi Automobilkiállításon a Centrum Rt standján két GM márka, a Chevrolet és az Oldsmobile modelljei szerepeltek. Azonban a Centrummal a General Motors nem volt hajlandó kooperálni.

Így 1928-ban a Chevrolet és a Buick képviselet jogát az Angol-Magyar Bank szerezte meg, míg a Cadillac-t az Oakland-del nem boldoguló Reiman Gyula fogadta be szalonjába. Schreyer Endre, a Magyar Kereskedelmi Hitelbank vezérigazgatója, Brüll Alfréd az MTK elnöke, továbbá Esterházy Mária herceg is hamarosan Cadillac tulajdonosok lettek.

Az Angol-Magyar Bank két vállalatot is alapított: a General Automobilkereskedelmi Kft-t és az Imperial Autókereskedelmi Rt-t. A Király Automobil kulcsfigurája, Dicker József igazgató is az Imperialnál folytatta karierjét. A General a Chevroletre koncentrált, amelynek kisteherautói éveken át listavezetők voltak: 1928-ban az 1034 eladott tehergépkocsi több, mint negyede viselte a csokornyakkendős jelvényt.

A General Automobilkereskedelmi Kft Andrássy úti szalonja kb 1930-ban (Forrás: National Archives)

Az Imperial, amely Reiman Gyula szalonjának szomszédságában, a Vörösmarty téren nyitotta meg szalonját szinte a teljes GM paletta gyűjtőhelye lett: a Buick mellett a Cadillac, a Marquette, a LaSalle és az Oldsmobile is hozzájuk tartozott. A Marquette a Buick „kisebb, könnyebb és olcsóbb” testvére volt, míg a LaSalle tulajdonképpen egy jóárasított Cadillac-nek számított.

Az Oakland és a Pontiac típusait rövid ideig a Kossuth Lajos utca 3 alatt, az Automobil Behozatali Rt-nél lehetett megtekinteni.

Az 1929-es gazdasági válság azonban padlóra küldte a hazai autókereskedelmet. 1928-ban még 149, 1930-ban már csak 52 Buick autó kelt el. Az Angol-Magyar Bank 1932-ben teljesen átszervezte autókereskedelmi üzletágát, amely attól kezdve leginkább az Opelre koncentrált. Az Automobil Behozatali Rt már korábban, 1930-ban összeomlott.

Ezzel véget is ért a General Motors amerikai márkáinak hazai sikerszériája. A korábban említett Zsille fivérek révén 1936-tól ismét képviselethez jutott a Cadillac, az Oldsmobile, a Buick és a LaSalle is, de korábbi piaci sikereiket már nem tudták megismételni. A Pontiac-kal pedig Hermann Géza kísérletezett – kevés sikerrel.

Oldsmobile az 1938-as Concours d'Elegance-n

 

1945-1969

A háború sokkjából ébredő országnak nagy szüksége volt gépjárművekre. Az amerikai kormány által nyújtott 15 millió dolláros kedvezményes hitel, - amelyről néhány éve írtunk bővebben - révén az amerikai hadsereg levetett személy- és teherautóiból is jutott Magyarországra.

Egy kb 1948-as Chevy az 1960-as években (Forrás: Fortepan/Nagy Gyula)

1949-ben beköszöntött a sztálinizmus korszaka Magyarországon. Ocskay Zoltán kutatásából tudható, hogy Rákosi Mátyás gépkocsi-flottájában több Cadillac is szerepelt. Szirmai Károly visszaemlékezéseiben arról írt, hogy „jöttek a Cadillacek, ezeket én szereltem fel vastag üveggel, 12 mm-es páncéllal. Fekete volt mind, talán csak az egyik volt szürke… Az órája 160 mérföldig mutatott, de mi legfeljebb százhússzal mentünk vele, ha nagyon sürgős volt, mert a nagy súly miatt nehéz volt megállni”.

Az 1950-es években, amikor a személyautó-használat kiváltságnak számított a kormány tagjai és állami szervek vezetői többek között amerikai autókat – elsősorban Buick-kat és Chevrolet-ket használtak. Ezen kjvül Latabár Kálmán Pontiac-ja és Kodály Zoltán Oldsmobile-ja említhető.

Állami tulajdonú Chevy Bel Air 1960-ban (Forrás: Fortepan/Erky-Nagy Tibor)

1960-ban 212 Chevolet személygépjárművet tartottak nyilván, ennek több, mint fele volt állami használatban.

Az 1960-as évektől az állami beszerzéseknél a hangsúly a Mercedes autókra terelődött.

Az amerikai autóipar az 1969-es Budapesti Nemzetközi Vásáron képviseltette magát, s itt jelent meg először és utoljára a Chevy Corvette is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.09.25
A változó katonai doktrínák miatt született és emiatt kaszálták el a helikopterrel is szállítható....
2021.09.25
Részben magyar know-how-val és összeszereléssel készülő elektromos buszokat mutattak be Ráckevén.....
2021.09.25
Az orosz állampolgárok több mint fele elhalasztotta a 2021-re tervezett autóvásárlást – írja a....
2021.09.25
A Prior Design látványos tuningcsomagot tervezett a román szabadidő-autóra. ..
2021.09.25
Lando Norris, a McLaren brit pilótája nyerte a Forma-1-es Orosz Nagydíj szombati időmérő edzését,....
2021.09.25
Egy Ferrari F8-as legénysége sikerrel teljesítette a kihívást: rekordidő alatt jutottak el az olasz....
2021.09.25
A svéd gyártó egyszerűsítette a logóját. ..
2021.09.25
A kedveztőlen időjárási körülmények, a reggel óta tartó folyamatos és szakadó eső miatt törölték a....
2021.09.25
A német Daimler konszern elektromos autói akkumulátor-ellátásának biztosítása céljából csatlakozik....
2021.09.25
Mostantól nosztalgiavillamos közlekedik október 31-ig minden hétvégén a 2-es villamos vonalán. ..