Mesél a szakértő – Eső után köpönyeg | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Eső után köpönyeg

2017.02.27.

Van, aki csak vásárlás után jön teljes átvizsgálásra. Volt is meglepetés…

Még karácsony előtt jött egy hívás a céghez, hogy át szeretnék vizsgáltatni velünk nemrég megvásárolt Hyundai i30-as autójukat. Az ünnepek előtt már nem volt időnk a vizsgálatra, de azt mondták ráér, így csak az újév első napjaiban került sor az átvizsgálásra.

Fedett hely

Mielőtt ügynökös munkára gondolnának, a fedett hely azért kellett, mert a csikorgó mínuszokban nagyon kellemetlen autót vizsgálni, és ha az ügyfél autója mozgásképes, érdemes beállni vele egy olyan műhelybe, ahol van csápos emelő is.

Nagyon szép állapotban van, de a külső nem minden

Így is lett, egy szép péntek délutánon találkoztunk az autó tulajdonosával. Ő kezdetben elmondta, hogy minden nagyon szép és jó az autóval, csak ezekben a nagy hidegekben nagyon nehezen indul, az első ütemek ráadásul furcsa hangot is adnak. Ez tényleg is így volt, átvizsgáláskor a motor látható elemei,a felfüggesztés és a karosszéria majdhogynem kifogástalan állapotban voltak.

A jó meleg műhelyben a diagnosztikai lekérdezéssel kezdtük a dolgot. Egy törölhető légzsákhiba mellett olyat láttunk, amit eddig soha. A műszerfali izzítógyertya ellenőrző lámpa hibáját mutatta ki a rendszer. Beszálltam az autóba, levettem a gyújtást. (A diagnosztikai lekérdezés alatt a kocsikat gyújtáson kell hagyni.) Visszatettem és kerestem a szememmel az izzítás visszajelző piktogramot, amit tényleg nem láttam sehol.

Ezt a jelet kerestük a műszerfalon

Ekkor még egyáltalán nem volt gyanús a műszerfal, csak azzal voltam elfoglalva, hogy kellene megjelennie a jelnek. Összeszedtem, amit eddig tudtunk és a legjobb következtetésem az volt, hogy minden valószínűséggel eladás előtt a meghibásodott izzítógyertyákra figyelmeztető jelzést egyszerűen lekötötték a műszerfalról, tehát – bár kimutatni nem tudom – jó esély van rá, hogy egy, vagy több izzítógyertya nem működik, ez egyben magyarázatot adott a nehézkes hidegindításra is.

A második menet

Az autót az ügyfél szervizbe vitte, ahol az izzítórelétől indulva megpróbálták kimérni a hiba helyét. (Attól, hogy nincs izzítás még nem biztos, hogy a gyertya hibásodott meg, lehet, hogy az egész kivezérlés ment tönkre.) Kiderítették, hogy a négyből három izzítógyertya zárlatos, rossz. Ezért úgy döntöttek, hogy mindet kicserélik, de a meglepetések még csak ezután következtek.

Az első és a második hengerhez tartozó gyertyák – ahogyan az sok esetben előfordul – nem voltak megmozdíthatók, hanem a tekerés hatására eltörtek. Igen, a beletörött izzítógyertya klasszikus esete fordult elő.

Részlet a diagnosztikai jegyzőkönyvből

Két ünnep között megjelent BMW átvizsgálás esettanulmányomban már részben érintettük a témát. Sok hozzászólás érkezett a Facebook-on, hogy menjek melegebb éghajlatra, ne riogassam már 200 ezer forintos javítással azokat, akinek meghibásodott az izzítógyertyája, mert 4-5 ezer forintért van gyertya, régi ki, új be és készen van a mutatvány.

Nem gondoltam volna, hogy ilyen hamar találunk egy olyan autót, ami sajnos minket igazol majd. Az i30-asból ugyanis nem fognak csak úgy kijönni a gyertyák, muszáj lesz a hengerfej levétele mellett javítani a hibát, annak összes járulékos költségével együtt.

Nem kötöttek le semmit a műszerfalból

Említettem már, arra gyanakodtam, hogy az eladó a hibát eltusolja, valahogyan megoldotta, hogy a kocsi műszerfalán ne égjen a hibajelző lámpa. De nem, vessünk egy pillantást a műszerfalra!

Megvan a hiba? Nem? Nézd meg még egyszer! Most sem? Nem baj, nekünk sem tűnt fel elsőre, de segítek: ez egy benzinmotoros i30-as műszerfala.

Ez pedig egy dízelmotoros i30-as műszerfala

Ha valakinek nem lenne eléggé szembetűnő a különbség, akkor elárulom. A benzinmotorok fordulatszámmérő órájának skálázása szélesebb, mint a dízeleké, egyszerűen azért, mert azok „többet forognak”. A dízelekhez tartozó órák 5-6 ezres fordulatig vannak skálázva, a benzineseké pedig 7-8 ezerig. Ezen kívül a piros zóna, azaz, ahová már nem szabad felpörgetni a motort szintén eltér, dízeleknél 4-4,5 ezer, benzineseknél 6-7 ezer között kezdődik.

Tehát nem manipulálták a műszeregységet, hanem egyszerűen kicserélték azt. Mivel dízelest nem tudtak szerezni, hát maradt a benzines változat. A dolog persze további kérdéseket vet fel.

A diagnosztikai lekérdezés nem hozott eredmény annak tekintetében, hogy a leolvasott 98.485 km-es futásteljesítmény valós-e. De ha láthatóan nem a gyári műszeregység van a kocsiban, akkor mi a garancia a kijelzett futásteljesítményre? Minden esetre bizakodásra adhat okot, hogy a korábbi tulaj márkakereskedésben vette a használt autót, ahol a szervízelését is végezték. Az adás-vételkor átadták a szerelési karton másolatát is, amin - amennyiben hihetünk neki- a közel 5 év alatt elvégzett összes javítás szerepelt. Eszerint a műszercsoport cserét közel 2 éve végezték el, garanciális javításként. Tehát nyoma volt a beavatkozásnak, de, hogy dízel helyett, miért került benzines típusokhoz való alkatrész az autóba, az rejtély maradt.

Nem lett volna mindegy

Ha a vásárlás előtt nézeti át a kocsit az ügyfél biztos, hogy egy csomó kellemetlenségtől megkímélte volna magát. Azt persze nem tudjuk, hogy hogyan került bele új műszeregység és főleg nem, hogy mikor. De ha a bele való műszerfal lett volna a kocsiban, akkor talán már jóval előbb fény derül az izzítógyertyák meghibásodására és talán ki sem alakul a most százezres nagyságrendű költséggel fenyegető probléma.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.06.01
A koronavírus-járvány miatt 1986 után először nem rendeznek futamot a gyorsaságimotoros-....
2020.06.01
Áttekintés a hibrid járművek felhasználhatóságáról. ..
2020.06.01
A Toyota Camry nagy testvére, az Avalon méreteire és fazonjára rácáfolóan dinamikus, kezes,....
2020.06.01
Mohamed Mahmoodi Iránból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.06.01
Közpénzből finanszírozott autóvásárlási kedvezmények bevezetését tervezi a német kormány a....
2020.06.01
Bárki összerakhat magának egy Siánt, megjelent ugyanis a sportkocsi 1:8 méretarányú modellje a LEGO....
2020.06.01
A gyanú és egy fedélzeti kamera tanúsága szerint egy Audi R8-as kocsi vezetője 2020. május 27-én....
2020.06.01
Hamarosan piacra lép a Lexus első tisztán elektromos típusa. Vajon új korszakba lép ezzel a márka,....
2020.06.01
A mesterséges intelligencia mellett a digitális ikrek és az ipari matematikai technológiák is az EU....
2020.06.01
A komáromi BYD gyárban készült két elektromos autóbusz átvételével lezárult a tatabányai....