Mesél a szakértő – Már megint nincs rajtam sapka | Autoszektor
szakértő

Mesél a szakértő – Már megint nincs rajtam sapka

2017.03.17.

Mennyibe kerül egy kuplungcsere? És az olajcsere, az izzító gyertya cseréje és a többi?

A mai mese témáját már dédelgetem egy ideje, nem is tudom szabad-e egyáltalán ilyet írni, de azért megpróbálom. A Mesél a szakértő rovat állandó témája a használt autók vásárlás előtti teljes körű átvizsgálásakor tapasztaltak megosztása, egy-egy esettanulmány formájában. A „két ünnep között” megjelent esettanulmányban azt állítottam, hogy a hibás izzítógyertya cseréje szerencsétlenebb esetben akár 200.000 Ft-os költséget is jelenthet. Tavaly ősszel egy olajcseréről nyilatkoztam úgy, hogy az ötvenezer forintos tétel is lehet. Utóbbi után született meg a Trollok előre! című írás, legyen ez a folytatás.

Laboratóriumi körülmények

Ha minden környezeti zavarót eltávolítunk, akkor számolhatunk csupaszon az izzítógyertya cseréjével. Kommentelők írták a Facebook oldalunkon, hogy nehogy már gondot jelentsen a 4.000,- Ft/db áras izzítógyertya cseréje. Igen ám, csak azt nem vették figyelembe, hogy ezek a fránya izzítógyertyák igen szeretnek belerohadni a motorblokkokba, pláne egy 10 év plusszos autónál.

Néhány troll mellett azért 120 olvasónak tetszett a cikk

Ha ez így lenne és nincsen valami feketeöves autószerelőnk, akkor ez a probléma a hengerfej levételét hozza magával, az pedig, mire (szakszerűen) visszakerül egy blokkra, hát gyorsan kiadja a 200 ezres költséget. Például ezen a kocsin

Szakértőként minden autó, minden alkatrészének árával tisztában kell lenni…

Egy ősszel átvizsgált BMW-n rossz volt a nitrogénoxid érzékelő. Nem magunktól voltunk ilyen okosak, a diagnosztika mondta meg, hogy eddig 220-szor észlelte a hibát. Evidens, hogy 221-szerre is elő fog jönni, le is írtuk a tanúsítványba, hogy rossz a szenzor és cserélni kell. Kérdezte az ügyfél, hogy mennyibe fog kerülni. Őszinte leszek, fogalmam sincsen, hogy mennyibe kerül a 3-as BMW NOx-szenzora, úgyhogy mondtam egy árat, amiről később kiderült, hogy bizony jócskán alálőttem. Vissza is hívott vele az ügyfél, hogy igencsak meglepődött a szervizben… Belátom, hogy ez kellemetlen, de hát is nem erre szerződünk.

Hogyan is mondhatnánk jó árat?

Minden költségbecslés tartalmú mondatnak úgy kell kezdődnie, hogy „az attól függ”. Mert alapvetően egy szimpla olajcserét is kihoznak fillérekből, csak a fáradt olaj a vasúti töltés tövébe kerül, a friss olajról nincs számla, a munkadíjról meg ne is beszéljünk. A másik véglet a márkaszerviz, ahol már az elszámolt munkadíj is többe kerül, mint a sufni-verzióban az egész mutatvány, igaz, van szakértelem, megfelelő műhely megfelelő szerszámokkal, garancia, számla és eredeti alkatrészek is. Apropó, alkatrész: ott vannak még a bontott alkatrészek, előfordulhat, hogy találunk használt nitrogén szondát is valahol.

Nitrogénoxid érzékelő használtan

Lényeg a lényeg, ne kérje senki, hogy megbecsüljük a javítás költségét, mert hivatalosan, csak a gyári alkatrészárakkal tudnánk számolni, az pedig sok esetben riasztó lehet egy használt autó vásárlónak. Ha az eladó füle hallatára közlöm, hogy X-százezer lesz a költség, híre megy, hogy ez a szakértő kijön és lebeszéli az ügyfelet a kocsiról, hogy az aztán újat rendeljen tőle.

Fékolaj kontra fékfolyadék

A cikkben a hidraulikus fékrendszerben használt folyadékot fékolajnak mertem nevezni. Tudom, hogy nem a legszakszerűbb kifejezés, de 10-ből 9 autószerelő is így mondja, azért mert ez ragadt meg a köznyelvben. Igyekszem mindig közérthető lenni, de egy hozzászólásban ezért is kaptam a fejemre:

Istenem.....Fékolaj... És ezt egy magát 'szakértőnek' tituláló valaki írja le....

Majdnem elkezdtem magyarázkodni, de néhány perc múlva jött a troll-elhárító komment:

Mivel a fék folyadék tulajdonságai teljesen olaj jellegűek...., ezzel nem azt írták, hogy azt kell beletölteni. Teljesen fölösleges megnyilvánulás volt, mivel a köznyelv használja - nem véletlenül - mint írtam

Fékfolyadék feltöltés

Magát „szakértőnek” tituláló valaki

Érdekes fogalom ez a szakértő. Megint csak a köznyelvre hivatkozva, a szakértő kifejezés általában olyasvalakire vonatkozik, aki egy adott dologhoz jól ért. Jogi értelemben azonban ahhoz, hogy valaki szakértő lehessen, legalább a Magyar Mérnöki Kamara tagjának kell lennie, ott sem elég egy alap tagság, hanem szakértői minősítésre van szükség – a hozzáértést pedig diplomákkal, szakmai tapasztalattal és egy kamarai tag ajánlásával kell megtámasztani.

A szakértőket kamara fogja össze

Ha valaki a szakértelmet szeretné az igazságszolgáltatás szolgálatába állítani, akkor a megfelelő végzettségek esetén jelentkezhet igazságügyi szakértőnek. Itt vannak elvárások elég szépen, de például, hogy valaki gépjármű területen legyen igazságügyi szakértő, ahhoz mesterfokú gépész, vagy közlekedésmérnök diploma kell, a balesetelemzéshez pedig még egy szakmérnöki. Nem ragozom tovább, de nem is mernék Mesél a szakértő című rovatot írni, ha én magamat tituláltam volna szakértőnek…

A lényegről meg nem beszélünk

Szintén egy hozzászólás alapján tudom, hogy az adott típus kapcsán az esettanulmányban nem említettük a kocsi átvizsgálásának azon részeit, amelyek a leggyakrabban előforduló meghibásodásokra vonatkoznak. Ez így is volt, egy szó sem esett a kettőstömegű lendítőkerékről, a nagynyomású porlasztókról és így tovább.

Ügyfeleink soha nem arra kíváncsiak, hogy mi a jó egy autóban, hanem arra, hogy mi az, amire majd költenie kell. Az esettanulmányok sem szólhatnak arról, hogy a befecskendezők gázolajmennyiségei megfelelők, vagy a vezérlés nem mutat hibát.

Természtesen akadnak koruk ellenére is kifejezetten jó állapotú autók a megrendelések között

Hála Istennek sok-sok olyan autó is górcső alá kerül nálunk, amiben igen csekély a hibaszám. Gyönyörű BMW-k, Mazdák – hogy csak a leggyakrabban vizsgált típusokat említsem – fordul meg nálunk, amelyek valóban jó állapotúak és – mivel van megfelelő szervizkönyve – még egy azonnali olajcserét sem javaslunk. Viszont az írásaink célja az, hogy a használt autó piacon előforduló valóban hibás, illetve magában a szokásosnál nagyobb kockázatot hordozó autók eseteiről szóljunk és tudassuk: ezeknek a hibáknak a nagy része egy teljes körű vizsgálattal előre tudható.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....