Mesél a szakértő – Négykarikás játékok | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Négykarikás játékok

2015.08.11.

Esettanulmány az 5 millió forintos árkategóriában

Minden árkategóriának megvan a maga vevőköre. Jellemzően a használtautók zömét a 1-2 millió forintos ársávban vásárolják, de akad azért, aki ennél jóval feljebb is merészkedik. Múltkori ügyfelem is ilyen, kiszemelt magának egy férfias coupét, egy Audi A5 „személyében”.

Már egyszer pórul járt

Miután tavaly nyáron az elhanyagolt váltóolaj csere miatt pont a nyaralásra indulva Nagykanizsánál megadta magát a DSG Passat, és kénytelenek voltak egy kis csereautóba zsúfolódni barátaival, elhatározta, hogy nincs mese, ideje a vérfrissítésnek. Nem akart sokat variálni, vásárolt egy újabb kivitelű Passat-ot, csak benzineset. Hamar beleszeretett a hófehér felső-középkategóriás járműbe és minden előzetes vizsgáltatás nélkül megvásárolta az 1.8 TFSI motorral szerelt kocsit.

El tudnám képzelni magamnak is

Pedig, ha legalább megkérdezett volna bárkit, vagy csak az interneten utána olvas, akkor hamar kiderülhetett volna számára, hogy ez az egyik legveszélyesebb motorfajta a VW konszern erőforrásai közül, mert a vezérlés meghibásodása dominószerűen dönti romba a motort. Így is lett. Néhány hónap után már szabadulni akart tőle, ekkor keresett inkább mást.

Egy lépéssel feljebb…

… már ami a motort illeti, mert az Audi A5-ötösben a kétliteres bátyó dolgozik. Ez sokkal kiforrottabb, régebbi motor, mint az 1,8-as kistesó, megbízhatóbb is, nem is szidják agyon a szaklapok.

A kocsit a kereskedés valamivel 5 millió forint felett kínálta. Felszereltségét tekintve nem lehet ok panaszra. A 180 lóerős TFSI motor után egy 7 fokozatú automataváltót csatoltak, mindkét főegység hibátlanul teljesített mind a menetpróbán, mind a diagnosztikán.

A futásteljesítménybe nem lehetett belekötni, hála Istennek

A szokásos fő feladat a számítógéppel az volt, hogy megpróbáljuk kideríteni, vajon valós-e a műszerfalon látható futásteljesítmény. Végül a sebességváltó által számlált adat volt kényelmesen elérhető, ez alapján megállapítottuk, hogy a hihető 165.000 km.

Futómű

A Belgiumból származó kétajtóst el is vittük a környéken, hogy néhány kilométer alatt meggyőződjünk róla, hogy jó erőben van, és menet közben semmilyen rendellenesség nem tapasztalható. Bár az összkerék hajtásért nem álltak sorba belga barátaink, az első kerekeken hajtott autó meggyőzően gyorsult, még jobban lassult, s a rossz utakon sem hallottunk semmi árulkodó kopogást a futómű felől.

Valami zaj mégis volt. A külső körbejáráson is látható volt már, hogy a gumiabroncsok állapota azonnali cserét indokol. Ez sokszor előfordul, hiszen ki az, aki új abroncsokkal adja el használt kocsiját, de azért nem feltétlenül kellene kvázi életveszélyesnek lennie a gumiknak.

70 km/h-ig minden rendben volt, a gumik felől érkező „surrogó” hang még a motorzaj szintjét nem érte el. A városból kiérve, és ennek megfelelően kicsit odapakolva a jobboldali pedálnak, megérkezett a vészjósló, helyénvalónak egyáltalán nem nevezhető gördülési zaj. Amikor visszaértünk volt alkalmunk tüzetesebben is megvizsgálni a kerekeket.

A jobb hátsó: bekeményedve, elöregedve megkopva

A járművön lévő Pirellik egyenetlenül elkoptak, volt ahol 1 mm alatti profilmélységet lehetett mérni, de a legmélyebb árok sem volt nagyobb 3 mm-nél. Az abroncsok gyártási ideje a DOT szám alapján tudható: nos a 3810-es jelölés alapján a kerekek öregebbek voltak mint a kocsi, tehát itt arról van szó, hogy ahogyan mondani szokták: felgumizták eladásra a jószágot.

Semmi baj nincs ezzel, de tudni kell hozzá azt, hogy vásárlás után mire számíthatunk. Ha a minőségi autónkra, minőségi abroncsokat szeretnék, akkor a rávaló, 225/50R17 méretű abroncs darabjáért alsóhangon is 40 ezer forintot kell kilángolni darabonként. Ha hozzávesszük még az ilyenkor szokásos szerelési, centrírozási és egyéb díjakat, akkor valahol a 200.000 forint környékén hagyunk a gumisműhelyben. Ez van.

Egy pici kis szervizelés

Azt mondta jelezte az Audi, hogy eljött az ideje az olajcserének és a járulékos karbantartásoknak. Az igényesebb szervizekben ezt egy A5-ösön körülbelül 80.000-ért mérik. Néhány liter minőségi motorolaj, levegő és pollenszűrő, olajszűrő, no meg a munkadíj és már meg is vagyunk. De ha már ott járunk, akár csak mi, a szerviz is figyelmes lesz például a megkopott első fékalkatrészekre.

Vállasodik

Két tárcsa és egy betét szett előre, az annyi mint… attól függ. De szerény véleményem szerint, akinek van 5 milliója használtautóra, az ne spóroljon 50 ezret az utángyártott fékalkatrészeken. Szóval megint ott vagyunk, hogy ha igényes, jó kocsit szeretnénk magunk alá, akkor újabb százezerért kell a zsebünkbe nyúlni.

Ami úgy marad

Az autó vanília színű finom bőrkárpitja csodálatos volt! Egyetlen szépséghibája, hogy a hátsó kartámaszt felhajtva láthatóvá vált egy kis szakadás, amit valószínűleg soha az életben nem fognak megjavítani. Egy igényes bőriparos ezért biztosan legombolná rólunk egy tele tank árát, mi pedig simán lehajthatjuk a könyöklőt, méghozzá ingyen.

Elnézést a fény-árny játékért, talán látható a szakadás

Mérleg

Ha csak az általunk javítani, vagy cserélni javasolt dolgokat vesszük számításba, akkor azonnal 400.000 Ft-os költségre kell számítanunk az autóval kapcsolatban. Ezt nyugodtan megcsináltathatná a kereskedő is, csak akkor nem 5,2-re, hanem 5,7-re lenne kitéve az Audi, ami lélektanilag már inkább hatmilliónak látszik, úgyhogy van ebben a taktikában ráció. Az autó végül gazdára talált, igaz nem az én ügyfelem garázsába került.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.02.27
Két nagy Opel átvizsgálása után inkább egy V50-es Volvo lett a befutó. Mesélem, miért… ..
2020.02.27
A fejlesztőknek immáron van szoftveres megoldása a nemlineáris, többskálás tulajdonságú anyagokhoz....
2020.02.27
Shahrokh Heidari Franciaországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.02.27
Egy Mondeo kombinál több egy méterrel hosszabb áruszállítóval beállni a parkolóhelyre egy zsúfolt....
2020.02.27
Több éve az európai uniós átlag csaknem kétszeresével nő a magyar lízingpiac - közölte a Magyar....
2020.02.27
A Genfi Autószalonon (2020. március 5-15.) az új Touareg R világpremierjével a Volkswagen 2020-ban....
2020.02.27
Az idei Genfi Nemzetközi Autószalon számos új és izgalmas jármű és fejlesztés találkahelye lesz,....
2020.02.27
Az új technológiák sokszor annyira fellelkesítik az érdeklődőket, hogy egy minimális előrelépés egy....
2020.02.27
A Japánba visszatéréssel egy fontos piacon folytatja exportoffenzíváját az Opel. Jövő évtől,....
2020.02.27
A magas vezetési pozíció, a széles kilátás és az első osztályú kényelem aerodinamikai és műszaki....