Mi kerül ezen ennyibe

Mi kerül ezen ennyibe?! (15. rész) - Az olaj fáradt, de az ügyfél észnél van

2021.05.07.

A műhelyekkel szemben támasztott környezetvédelmi intézkedések elsősorban a veszélyes hulladékok környezetbe jutását hivatottak meggátolni. A védelmi szabályzások ellenére sokat olvashatunk olyan esetekről, amelyek az ökoszisztéma fáradt olajjal történő szennyezéséről számolnak be. A föld- és vízszennyezés következtében olyan súlyos károk keletkeznek, melyek hatásai több évtizeden keresztül pusztítást gyakorolnak a növény- és állatvilágra. Épp ezért kiemelten fontos tisztában lenni, a megfelelő veszélyes hulladék-kezelési ügyintézéssel. Ezzel a témával foglalkozik "A rezsióradíj, avagy mi kerül ebben ennyibe?!" rovatunk 15. része: Környezetvédelem a műhelyben 2.

 

A lakossági eredetű fáradt olajat – ami az otthoni olajcseréből is származhat – lakcímkártya, és a személyi igazolvány felmutatásával lehet leadni a MOL kutakon. Az átvevő MOL töltőállomások listája megtalálható a cég honlapján. Általánosságban elmondható, hogy a nagyobb városokban, megyeszékhelyeken, szinte kivétel nélkül lehetőség van ennek a díjmentes szolgáltatásnak az igénybevételére. A fáradtolajat legfeljebb tíz literes kiszerelésben adhatják le a magánszemélyek. Az átvétel csak akkor történik meg, ha a veszélyes hulladék nem szennyezett egyéb anyaggal, illetve vegyszerrel. A használt olajjal szennyezett olajszűrő azonban szintén veszélyes hulladék, melyet a magánszemélyek nem tudnak leadni.

 

 

Az évi 200 kg-ot meghaladó (olaj sűrűsége: 0,9 g/cm3) fáradt olaj mennyiség esetén a környezetvédelmi hatóságnak is jelenteni kell, és naprakész nyilvántartásban vezetni a felhasznált olajmennyiségeket. Épp ezért a műhelyeknek rendelkezniük kell egy úgynevezett KÜJ számmal, környezetvédelmi ügyfél jellel, melynek igénylése és megújítása egyaránt 5000 forint költséget jelent. Ez minden olyan műhelynek kell, amelynek kötelező hulladékokkal kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettsége van a területileg illetékes környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség felé. A fáradt olajat az ADR jogszabálynak megfelelő minősítésű szivárgásmentes, lezárt hordóban vagy műanyag kannában lehet tárolni. Ezenkívül veszélyes hulladéknak minősül az olajos rongy, és a használt olajszűrő is. Ezek elszállíttatásáról is gondoskodni kell.

 

 

A munkatevékenység során a felhalmozódott és szakszerűen tárolt veszélyes hulladékok kezelésének, nyilvántartásának, elszállításának szabályszerű ügyintézésének első lépése a fajtánként keletkezett mennyiségek folyamatos figyelése, naprakész nyilvántartása, annak pontos számítással, méréssel vagy esetlegesen becsléssel történő megállapítása. A hatóságok ugyanis a megrendelésre és felhasználásra kerülő olajok dokumentációja alapján ellenőrizhetik a műhelyben tárolt, illetve leadott fáradt olaj mennyiségét. A hivatalos műhelyeknek épp ezért sem kötelessége az ügyfél által bevitt olajat felhasználni a javításhoz. Ahol engedik az ügyfélnek, hogy ő hozza az olajat a szervizhez, ott kezelési díjat számíthatnak fel a fáradt olaj kezelésére.

 

 

Az idő korlát lejárta – ami maximum egy év –, illetve a tárolóeszközök telítetté válása előtt szerződést kell kötni egy begyűjtést és elszállítást vállaló külső szervezettel. Fontos, hogy megvizsgáljuk az átvevő cég jogosultságát, hogy rendelkezik-e a környezetvédelmi hatóság engedélyével, ezt követően pedig megegyezhetünk az elszállítása időpontjáról a szállító ügyintézőjével. A szállítás előtt hulladékfajtánként 4 példányos „Sz” kísérőjegyet kell kitölteni és átadni a szállítónak. Az átvétel igazolása után egy példányt meg kell őrizni a műhely tulajdonosának. A gyűjtőhelyre való bejutást követően a szállítást és a leadást igazoló számlát abban az esetben fizesse csak ki, ha a hulladékfeldolgozótól már visszaérkezett a „Sz” kísérőjegy egyik példánya, melyen igazolta a szállítótól az átvételt. Ezzel nem fejeződött még be az ügyintézés ugyanis a tárgyévet követően a műhely kötelező adatszolgáltatással tartozik hulladékfajtánként az egész évben keletkezett, tárolt és elszállított mennyiségekről a Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség részére.

Amint az látható, a szervizeknek többletadminisztrációval és költséggel jár a szervizelés közben keletkezett veszélyes hulladékok kezelése, tárolása és elszállíttatása. A naprakész nyilvántartás, a dokumentáció munkaórákat emészt fel, míg az elszállítás költségbe kerül.

Amikor árat hasonlítunk össze, akkor a szerviz olajáraiban ezek a költségek vannak beépítve, amit egy csupán értékesítéssel foglalkozó webshopnak nem kell figyelembe vennie az árképzésnél. A problémát ők áthárítják a felhasználóra.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.21
Ideje átgondolni, hogy mit tartunk egyáltalán automobilnak, azaz önmagától mozgó személy- és....
2021.10.21
Szeptemberben 639 051 utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, ami a tavalyi azonos....
2021.10.21
A németországi, és ezen belül is a Baden-Württemberg tartományban működő vállalatok főszerepet....
2021.10.21
Átadták csütörtök délután az M80-as autóút Körmend-Rábafüzes között nettó 62 milliárd forintos....
2021.10.21
Nem csak Bécsben, Salzburgban is kedvelt a turisták körében a ló vonatta kocsi, a fiáker. Úgy tűnik....
2021.10.21
A padlógáz nem csupán a többi közlekedőre nézve lehet veszélyes, de sokba kerülhet annak is, aki....
2021.10.21
A hidrogén felhasználása számos területen elképzelhető Magyarországon - mondta az innovációs és....
2021.10.21
Elemzők által becsültnél nagyobb mértékben nőtt a teherautókat, buszokat, hajómotorokat és....
2021.10.21
Teljes útzár mellett tűzoltók végzik a mentést - írja a Katasztrófavédelem honlapja. ..
2021.10.21
Miközben a személyautó és a tehergépkocsi gumiabroncsok piaca stagnál idén a harmadik negyedévben....