Cupra Born

Milyen SEAT ez? – Cupra Born 58 kWh teszt

2022.06.29.

Nagyon gyerekcipőben jár még a Cupra márka, így nem meglepő, hogy egyelőre kérdések övezik a modelljeiket, pláne, ha azok zöldrendszámosak.

Megszámlálhatatlanul sokan érdeklődtek a teszthét során, hogy végül is mit látnak pontosan. Volt, aki egyenesen belekérdezett: milyen SEAT ez? Nos, semmilyen. Olyannyira, hogy ennek már valóban Cupra név szerepel a forgalmijában. Ugyanakkor típusjelölésével viszi tovább a SEAT hagyományokat, tehát van spanyol város kötődése. El Born (ami egyébként ebben a formában a koncepció neve volt) egy kerület elnevezése Barcelonában, az anyacég szülőhelyén, és ennél stílusosabban igazából nem is kezdhetnének bele egy teljesen új korszakba.





A Cupra Born igazából egy VW ID.3, ugyanazzal a gombócformával – még az ablakok is ugyanúgy íveltek – viszont mélyre húzott, morcos orral, és a futurisztikus farral, ami egy látványos diffúzorban végződik. Sikerült a testvérmodellnél sokkal vadítóbb összképet rajzolni. Egyelőre szokatlanok a szemnek ezek a nagy felnis, enyhén magasan ülő, se egyterű, se SUV, se ferdehátú, amolyan beazonosíthatatlan arányok, de ezt kell megszokni, így néz ki az aerodinamikára különösen nagy figyelmet fordító villanyos korszakban egy kompakt hatchback. És ezzel nincs is semmi baj, amíg ennyire vonzó formákkal képesek dolgozni, miközben olyan hosszan és simán tud kigurulni/vitorlázni, mint egyetlen hagyományos autó sem.

Itt jön elő igazán egy kezdetektől villanyosnak tervezett platform előnye. Egyszerűen sokkal hatékonyabb működésre képes, mint egy olyan modell, amibe utólag dobtak bele egy hatalmas akkumulátort. 2,2 tonnás tömege ellenére döbbenetesen könnyed vele az autózás. Folyton stabil, megingathatatlan, és kellően erős a rekuperáció ahhoz, hogy szinte egyetlen pedállal tudjuk használni. Persze a megálláshoz fékeznünk kell, de így is mókásabb és lazább vele közlekedni, mint bármilyen hagyományos autóval. Ráadásul folyamatosan vigyáz ránk a torlódássegéd, ami helyettünk is lassít, ha előttünk is lassítanak. Igen, jól érzed, ezután nehéz visszaszokni egy hagyományos autóra.

A tesztautóban a 204 lóerős, eBoost nélküli alapmotor volt, de ezzel is szórakoztatóan dinamikus vele a közlekedés. Egyetlen szívfájdalmam az volt, hogy hiába lehetett kikapcsolni az ESC-t, valami rendszer még ilyenkor is nagyon lekorlátozta. Olyannyira, hogy igazából nem hagyott hibázási lehetőséget. Olyan helyeken is elment padlógázzal, ahol még semmi, amit eddig próbáltam. Ez egyrészről lenyűgöző, ráadásul döbbenetesen biztonságos, másrészről viszont elveszi az olyan egyszerű autórajongó kenyerét, mint amilyen én is vagyok. Ugyanis, ha húszszor próbáljuk ugyanazon a szakaszon, akkor húszszor megy ugyanúgy. Rajtunk nem sok múlik.

Ez volt az egyik furcsa felismerésem, a másik egy töltés alkalmával jött el, amikor már a sokadig BMW i3 állt be mellém. Rájöttem, hogy Cupra Born (és idővel valószínűleg az összes hasonló villanykompakt) az i3 szellemi utódja. Noha a szénszálas bódét az MEB platformmal nem lépték meg, de igazából ugyanazt a gombócformát hozták vissza, futurisztikus megoldásokkal, újhullámos anyagokkal, és szinte nappalira emlékeztető utastérrel. Sőt, a Cupra Bornnak még a módválasztó karja is pontosan ugyanott áll ki a vezető előtti kis kijelzőből, a kormány mögött.

Szerencsére fogyasztásban is méltó folytatásnak számít a Cupra Born, hiszen az i3 óta nem produkált nálam egyetlen villanyos sem hasonló számokat. Kánikulában, közel maxon fújó klímával, sport módban sem ment 17 kWh/100 km fölé a fogyasztás, ami elképesztő. Egy klíma nélküli belvárosi körnél könnyedén hozta a 11,3 kWh-s átlagot, amivel akár 500 km feletti hatótáv is adódhatott volna az 58 kWh-s akkumulátor kapacitással számolva. Persze, nem biztos, hogy ezt valóban tartani tudná, de a gyárilag megadott 412 km könnyen teljesíthetőnek tűnik klíma nélkül, normális hőmérsékletek mellett.

Mindezt egy otthonos, jól összeszerelt, de kellően újító utastérben, ahol gondoltak az okostelefon praktikus elhelyezésére is. Végre! Persze, ez egy sportosnak szánt modell, ezért uralkodó a hasított bőr, de rengeteg helyen találkozhatunk újrahasznosítottnak tűnő műanyagokkal, amik egyáltalán nem éreztetnek minőségbeli visszalépést. Sőt, a Cupra infotainment rendszere sokkal használhatóbbnak ígérkezett a nagy csempés főmenüvel, mint a Skodáé, de talán még a Volkswagen szoftverét is megelőzi. Csak a kormányon lévő tapigombokra tudok panaszkodni, amik bár jelzik apró rezgésekkel, hogy mit csinálunk, de elég bizonytalanul, és a hangerőt sem mindig sikerült a megfelelő irányba állítani.

Összességében mégis a Volkswagen-csoport egyik legösszeszedettebb új típusát kapjuk, pláne a villanyosok között. Valahogy a Cupra Born esetében sokkal jobban összeálltak a dolgok, mint a testvérmodelleknél. Specifikációja szerint újkori ára közel 18 millió forint volt ennek az elég jól felszerelt modellnek. Jól mutatja a piac drágulását, hogy azóta 18,5 millió forintra drágult a konfigurátor szerint az alapmodell. A mai trendeknek megfelelően már a Cupra Bornhoz sem érhető el túl sok opció, hiszen mindenki igyekszik csökkenteni a gyártósori komplexitást, pláne most, az alkatrészhiány közepén.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.13
- Baleset miatt lezárták az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető oldalát Bag térségében, ahol....
2024.05.13
- A zöld rendszámmal Magyarországon forgalomba helyezett gépkocsik száma 2024. április végére....
2024.05.13
- Sávot és irányt is tévesztett az a lengyel kamionos, aki néhány kilométer hosszan szemben haladt....
2024.05.13
A Datahouse adatai szerint 2024 első három hónapjában 37 ezer 506 új személygépkocsit és....
2024.05.13
Nagy Norbert címvédőként diadalmaskodott az autós gyorsasági hegyi Európa-bajnokság idei második....
2024.05.13
Különlegesen kifinomult V8-as szívómotorral, karbon motorháztetővel és egyedi díszítésekkel láttak....
2024.05.13
A III. kerületi rendőrök közúti ellenőrzésén akadt fenn az a motoros, aki büntetőpontokat és....
2024.05.13
Az autók belső terének 99%-a rákkeltő anyagokat tartalmaz.   ..
2024.05.13
Karambol törént ma kora reggel Balatonfőkajárnál, a 710-es főút érintett szakaszát teljes....
2024.05.12
A nyolcszoros világbajnok 7,9 másodperccel előzte meg a Hyundai versenyzőjét, Ott Tänakot. ..