Mlada Boleslav

„Nem a belső égésű motor, hanem a CO2 az ellenség” Válaszol Klaus Zellmer, a Skoda Auto vezérigazgatója

2025.08.16.

A jövő az elektromos autóké, de a Skoda hagyományos benzines, dízeles autói még 2030 után is gyártásban maradhatnak – mondta Klaus Zellmer, a Skoda Auto vezérigazgatója. A német cégvezető – aki 58 éves, közgazdász végzettségű, korábban a Porsche sportkocsi-gyárnál töltött be tisztségeket és 2022 óta áll a VW cseh leányvállalatának élén – portálunk interjúkérdéseire írásban válaszolt. Többek közt arra, miért ítéli meg derűlátóan a gyártómű kilátásait.

 

Szerző: Heimer György

autoszektor.hu: Csupa jó számokat lehet olvasni a Skodáról. Elégedett?

Klaus Zellmer: A tavalyi 920 ezer darabos eladások után, az idei év első felében világszerte már 509400 autót adtunk át ügyfeleinknek, ezzel az egyre élesebb verseny közepette a harmadik legjobban eladott márka lettünk Európában. Tavaly a negyedik, két évvel ezelőtt még a tízedik helyen álltunk. Gyáraink teljes kapacitással dolgoznak, tele van rendelésállományunk. A Cseh Köztársaság hagyományszámba menően a legfontosabb piacok közé tartozik, de járműveink többségét exportáljuk, döntően Európába, ezen belül Németország a legnagyobb felvevő piac. Ugyanakkor nagyon rajta vagyunk azon, hogy létrehozzuk az Európán kívüli export „második tartóoszlopát” a növekedést hordozó nemzetközi piacokon. E törekvés fókuszában India és Vietnam áll, onnan közelítünk az ASEAN régió felé. Éppen 25 éve léptünk piacra Indiában, idén ünnepeltük az 500 ezredik ott gyártott autónkat. Vietnamban a helyi partnerrel megkezdtük a Kushaq típus gyártását, Indiából szállított CKD részegységekkel.

Kétségkívül látványos, ahogy felküzdte magát a Skoda az európai eladási listákon. De miért gondolja, hogy meg is tudják őrizni pozícióikat?

Az a nagyra törő célunk, hogy az évtized végére a három bestseller márka egyike legyünk Európában. Azt kérdezi hogyan? Mi már eddig is egy kicsivel mindig többet kínáltunk vevőinknek. Így a Simply Clever néven ismert okos megoldások praktikumait, vagy az extra karosszéria-tágasságot. Aztán sorolhatnám még az innovatív technológiákat, a kiváló ár-érték arányt, vagy a tömegből kitűnő dizájnt. Ha majd megnézi a meglévő modellválasztékhoz hamarosan csatlakozó teljesen új elektromos típusainkat, láthatja, azokkal bizonyosan újabb ügyfélkörre teszünk szert.

Hajlandó elárulni többet is az új, bemutatásra váró modelljeikről?

Az idén még megmutatjuk a tisztán elektromos szubkompakt kategóriába tartozó vadonatúj Epiq több részletét. Ára hasonló lesz, mint a mai benzines társáé, a Kamiq típusé. Terveink között szerepel egy elektromos családi suv, amely a már márciusban Vision 7S néven kiállított koncepciómodellen alapszik. Aztán az őszi müncheni IAA autókiállításon leleplezzük az elektromos Octaviát. A jövő az elektromosoké, de ebben a mai átmeneti időszakban is megadjuk vevőinknek a választás szabadságát: ők döntsenek, melyik felel meg nekik legjobban a különböző hajtásláncok közül. Amíg mutatkozik kereslet és a keretszabályok megengedik, gyártásban tarjuk a népszerű Fabia, Scala és Kamiq modelleket, még a 2030 utáni években is.

Már jó ideje az Octavia a legnépszerűbb Skoda modell, de jelentéseikben jelzésértékűnek tartják, hogy a tisztán elektromosok és hibridek – köztük a villanyos kompakt suv szegmenshez tartozó új, megfizethető árú Elroq – már 23 százalékkal részesednek az eladásokból. Mindemellett véget nem érő polémia folyik arról, melyik hajtás lesz üdvözítő: az elektromos vagy marad a belső égésű, esetleg valamilyen hibrid? Hogyan vélekedik erről?

Ahogy előbb már utaltam rá, a Skoda Auto jövője az elektromosokban rejlik, s az mindinkább visszatükröződik a modellválasztékban is. Az e-autók európai piaca azonban a vártnál lassabban bővül az alacsonyabb kereslet és a politikai, illetve az egyéb keretszabályozások következményeként. Ebben az átmeneti időszakban fontos technológiát képviselnek a plug in hibrid járművek, nagy is irántuk a kereslet. A mi Kodiaq és Superb iV modelljeink közül majdnem minden negyedik vevő a plug in hibrid változatot választja. Így aztán most egyik erősségünknek a széles modellválasztékot tartom. De fontos megjegyezni: nem a belső égésű motor, hanem a CO2 az ellenség. A hatékony belső égésűeknek az elkövetkező években nagyon is lesz helyük. Még 2035 után is, az autók mintegy kétharmada ilyen lesz. Lehetővé kell tenni, hogy különböző műszaki megoldásokkal, például szintetikus üzemanyagok révén, középtávon is közutakon maradhassanak a CO2-semleges járművek.

Az európai autógyártók számára nem kevésbé életbevágóak a kínai autóipar kihívásai, mindenekelőtt (ár)versenyképesség kérdésköre. Mit gondol, az olcsóbérű cseh gyártókörnyezet elégséges, hogy a Skoda felvegye a versenyt a kínai autók európai exportdömpingjével?

Először is hangsúlyozom, mi üdvözöljük a növekvő nemzetközi versenyt, beleértve a kínait is, mivel az innovációra serkent és végső soron vásárlóink hasznára válik. Mi a Skodánál hasznot húzunk a jól működő üzleti modellből, a karcsú költségszerkezetből és általában véve a Cseh Köztársaság alacsonyabb költségszintjéből, a kevesebb bürokráciából. Helyzetünket tovább erősíti a személyzeti állomány, csakúgy, mint a termelés bevételhez viszonyított relatíve alacsony általános rezsiköltségei. De nagy súllyal esnek latba a hagyományok is. A Skoda idén ünnepli fennállásnak 130 éves évfordulóját, piaci szempontból ezt is nagy értéknek tekintem.

Két különböző ipari kultúra összeillesztését a kultúrák összecsapásaként is szokták emlegetni. A mindennapokban okoznak-e nehézséget, önnek döntési gondot a némettől esetleg eltérő cseh szokások, szemlélet- és életmód, magatartás munkafegyelem?

Összességében azt mondhatom, közösségünk összetartó, s az is előnyünkre válik, hogy erős a márkatudat, túl a vállalaton, szerte az egész Cseh Köztársaságban. Úgy gondolom, hogy a cseh és a német gondolkodásmód, mentalitás jól kiegészíti egymást. A pragmatikus, a „meg tudjuk csinálni” hozzáállás és a csapatszellem gyorsan és hatékonyan segít a döntésekben. A Volkswagen csoport részeként ugyanakkor abból is hasznunk származik, hogy hozzájutunk a meglévő szakismeretekhez, a korszerű platformokhoz és technológiai transzferekhez. Viszont mi is befolyásoljuk a csoport szintű döntéseket, hozzátesszük a magunk szakértelmét, így az alkatrészgyártás vagy a műszaki fejlesztés területén. Ezt példázza, hogy a Skoda fogta össze, vezette a Passat és a Superb korszerűsítését. A két modell közös fejlesztésének szinergiái 600 millió euró költségmegtakarítást eredményeztek.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.08
A klasszikusok átka, vagy dicsérete, hogy sok utánzójuk akad, olykor még az utánzókat is utánozzák....
2025.12.08
Maradna a kétéves vizsgáztatási ciklus a tíz évnél idősebb autóknál is - közölte az Építési és....
2025.12.08
Az Osztrák Posta Bécsben üzembe helyezte 6000. elektromos járművét, egy Fiat e-Scudót. A vállalat....
2025.12.08
A SEAT & CUPRA két belső előléptetést jelentett be, amelyek tovább erősítik a vállalat....
2025.12.08
A Magna elektromos autókat fog gyártani a kínai GAC gyártó számára grazi üzemében – ezt a gyártó....
2025.12.08
Biatorbágy közelében, Hegyeshalom felé nagy a torlódás - írja a Katasztrófavédelem. ..
2025.12.08
Ukrán oldalon fennálló áramszünet miatt szünetelt a határforgalom a nagyhódosi közúti....
2025.12.08
A pozsonyi rendőrség december 3-án, szerdán egy közlekedési szabályokból tartott elméleti vizsga....
2025.12.08
Közel 100 nappal első Forma–1-es futama előtt az Audi már ízelítőt adott abból, milyen lesz a márka....
2025.12.08
Magam sem gondoltam volna, de néhány apró kellemetlenségtől eltekintve meglepően gördülékenyen....