csökkenő bevétel

Nőttek az eladások, csökkentek a bevételek 2025 első felében

2025.10.10.

A gyártók globális bevételei 69 százalékkal csökkentek 2024-hez képest, hába dtak el 37,6 millió autót.

Bár jeleneg csökkenőtendencia figyelhető meg az autóiparban, 2025 első felében a világszintű autóeladások megnőttek 2024 ugyanezen időszakához képest. A 34 legnagyobb gyártó összesen 3 százalékkal több járművet értékesített idén. A nem meglepő örök győztes Toyota mellett szintén nem volt meglepő az sem, hogy a BYD és a Geely kínai gyártók tudhatták magukénak a legnagyobb növekedést, letaszítva  adobogóról a Stellantist és a Teslát. Ami azonban valóban érdekes, hogy hiába a nagyobb volumenek, a teljes bevételek visszaestek, 1,4 trilliárd amerikai dollárról 2 százalékkal kevesebbre, 1,372 trilliárdra. Persze, mondhatnánk, hogy ez semmi ekkora léptéknél, de ezt azt jelenti, hogy a versenyben a gyártóknak lejjebb kellett vinniük az áraikat, hogy talpon maradjanak. És nem egy-kettőnek. Szinte mindnek.

A Toyota még viszonylag jól jött ki az évből. (Forrás: Toyota)

A fenti értéket lebontva egy autó átlagára 38 084 dollár helyett 36 074 dollár volt idén. Bár sok kínai márka, köztük a gyorsan feltörő Omoda és Jaecoo sem került bele ebbe a számításba, a keleti gyártók árháborúja magyarázza a visszaesést. A BYD és a Geely 33, illetve 47 százalékkal növelte gyártási kpacitáást a korábbi évhez képest - ami önmagában is elképesztő -, de még ezen felül csökkenteni is tudták áraikat, sőt, ők még a nyereséges, illetve semleges oldalon állnak, mivel a BYD bevételei 14 százalékkal nőttek, a Geely-é pedig stagnáltak. Érdemes azt is megemlíteni, hogy 2025 első felében a  BYD a hatodik legnagyobb globális gyártó let globális szinten.

A profit 23 százalékkal  csökkent

A profitabilitás az egyik legérdekesebb pont. A kínai árháború, az egyre csökkenő kereslet, az európai árak növekedése és az amerikai vámok miatti félelem erősen megrázta az ipart. A működés utáni profitok (azok a bevételek, amelyek az összbevételből levont működési költségek után adódnak) 23 százalékkal csökkentek globálisan szinten, vagyis 122, 2 milliárd dollárra estek vissza. A legnagyobb esést a Stellantis, a Nissan, a Mercedes, a Ford, a Tesla, a Volkswagen, a BMW, a Honda és a Kia szenvedték.

A legnagyobb nyertesek szinte mind kínai gyártók voltak. A Leapmotor, a Xpeng, a Geely alá tartozó Polestar és a BYD, illetve az amerikai Lucid, utóbbi bevételei voltak a legkisebbek ebben a csoportban.

Ami viszont a leglátványosabb, azok a nettó bevételek voltak. 2024 első feléhez képest 69 százalékos volt a mínusz 2025 ugyanezen időszakában, 26, 6 milliárd dollár - ez a gyártók globális, tiszta bevétele. Az átlag nettó nyereség 6,1 százalékról 2 százalékra esett vissza és a pontos európai szabályozások, a tarifák csökkenése és a kínai árháború lenyugvása nélkül nem is várható, hogy a piac kiszámíthatóbb lesz, így ez az ingadozás sem fog egyhamar csökkenni.

A Geely egyike a feltörekvő kínai gyártóknak. (Forrás: Geely)

Mindössze három gyártó tudta növelni a nettó bevételeit, és nem, ezek most nem csak kínaiak, sőt, három teljesen eltérő gyártót láthatunk itt:

  • Ferrari (+9%)
  • Suzuki (+9%)
  • BYD (+2%)
  • A 34 vizsgált gyártó átlaga 2%

A nettó nyereségi mutató öt legnagyobb győztese is érdekes. A Ferrari (23,4%) és a Suzuki (9,1%) itt is a csúcson, mögöttük a Kia (8,1%), a Hyundai (7,2%), majd a kínai Great Wall Motor (6,9%).

Még egy utolsó érdekesség, ha lebontjuk, egyetlen autón melyik gyártó kereste a legtöbbet. És itt szintén nem a kínaiak lesznek a sor elején, de ez szinte logikus is. Egyetlen autón az keresi a legtöbbet, aki piszokdrágán árulja őket. Így a top 5 ebben a listában:

  • Ferrari (átlagosan 138 764 dollár profit egyetlen autón)
  • Jaguar Land Rover (átlagosan 6022 dollár profit egyetlen autón)
  • Porsche (átlagosan 5762 dollár profit egyetlen autón)
  • Mercedes Csoport (átlagosan 2933 dollár profit egyetlen autón)
  • BMW Csoport (átlagosan 2384 dollár profit egyetlen autón)
  • A 34 vizsgált gyártó átlaga (átlagosan 706 dollár profit egyetlen autón)

Nyitókép forrása: Motor1

Forrás: 
motor1
RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.11.19
Egymásnak ütközött két kamion és egy személyautó az M5-ös autópálya Budapest felé vezető oldalán,....
2025.11.19
Egy további repülőgéppel 18 tagúra bővíti a Budapesten állomásozó flottáját a légitársaság, a jövő....
2025.11.19
A Toyota idén is kitett magáért a SEMA Show-n. Ez az a Las Vegas-i autós őrület, ahol minden évben....
2025.11.19
Rust városában a polgárok a közelmúltban népszavazáson döntöttek a városközpontban bevezetendő 30....
2025.11.19
A brit közlekedés jövője nem a múlt árnyékában, hanem a technológia fényében születik újjá –....
2025.11.19
A Le Mans Daytona hybrid versenyautó kategóriában a csapatok a hibrid hajtásláncok határait....
2025.11.19
Autóversenyzők és mintegy félszáz társuk ellen indult büntetőeljárás 1,2 milliárd forintos adóhiány....
2025.11.18
Miközben a Toyota-csoport csúcsán lévő Century globális luxusikonná válik, a Lexus elengedi a....
2025.11.18
Egészen hihetetlen, de ennyiszer futott neki az elméleti vizsgának egy tanuló Angliában. Meglepő....
2025.11.18
A MotoGP 2025-ös idényének BMW M Különdíját Marc Márquez nyerte el, aki ezzel a guruló trófea....