Volánbusz

Páratlan páros: balesetmentes buszvezetői barátság I. rész

2024.01.15.

Benedek Imre és Pataki Ferenc életútjának sok közös vonása van: mindketten több mint negyven éve tekerik a volánt, ráadásul egy helyen, és egy autóbuszon dolgoznak. Minap a 2 millió 250 ezer kilométer balesetmentes levezetéséért is egyszerre vehették át az elismerést. Állomáshelyükön, a szentesi buszpályaudvaron látogattuk meg a páratlan párost.

A két autóbuszvezetőt többek között arról kérdeztük, hogyan kezdődött életükben a vezetés, miként élték meg az elmúlt évtizedeket, milyen játszott szerepet játszott a szerencse az elért eredményekben, a balesetmentes kilométerekben, de szó esett a szabadidőről, a családról és az unokákról is.

Mosóczi László vezérigazgató a kitüntetésátadón. Fotó: Volánbusz

Pataki Ferenc 18 éves korában, 1980. szeptemberében kezdett a TEFU-nál, a Volán közúti teherfuvarozással foglalkozó vállalatánál. A rendszerváltást követően, a teherszállítás megszűnésekor még nem volt érvényes jogosítványa autóbuszra, ezért féléves megszakítás után tudott csak visszamenni a Volánhoz. Benedek Imre 1963-as születésű és Ferihez képest egy esztendővel később, 1981. júniusában került a jogelőd vállalathoz.

Szépsége és különlegessége a pályafutásunknak, hogy az elmúlt négy évtized közösen telt el – munkában és barátságban is. Az utóbbi húsz évben egy buszon is dolgoznak váltótársakként, s mindketten a szentesi telephelyhez tartoznak.

Évtizedek óta párban...

– Tulajdonképpen csak egy munkahelyünk volt, hol a cég formája vagy tevékenységi köre, hol az elnevezése változott. A volán viszont mindig a kezünkben volt, s azt biztosan fogtuk – mondja Imre.

– Mi mindig ugyanazt csináltuk, miközben a vállalat neve vagy féltucatszor változott – erősíti meg Ferenc, hozzátéve, a 2 millió 250 ezer kilométer egy élet munkája és teljesítménye – számokban kifejezve. Ezt le kellett „tekerni”, s ezt csak úgy lehetett elérni, hogy az ember kizárólag a munkájára koncentrált.

Szerintük mára nagyon megváltozott a közlekedési kultúra. Amikor a volánnál ülnek, minden mást ki kell kapcsolni, félre kell tenni, és csak a vezetéssel szabad foglalkozni. Másként nem működik. Persze, vannak holtidők, amikor szabadon pöröghet az ember agya. Az utasok szállítása azonban teljes odafigyelést igényel.

Emlékfüzet is készült a hosszú barátságról

A balesetmentesen megtett 2 millió 250 ezer kilométerbe a TEFU-s évek alatt teljesített kilométerek is beleszámítanak. A Volánbusznál dolgozó sofőrök társadalma ezt a díjat becsüli a legjobban, ezt tartja a legtöbbre. Miközben persze az is fontos, hány évet húz le egy dolgozó egy adott munkahelyen.

Amikor még teherautóval jártak, havonta csak egy-két ezer kilométer gyűlt össze. Ma már ez másként van, akár hatezer is összejön – egy évet általában 50-60 ezer kilométerrel zárnak.

Imre a szentesi Horváth Mihály gimnáziumban végzett, itt volt gépkocsivezető képzés is, a C kategóriás meg is szerezte. Ferenc Pollák Antal műszaki szakközépiskolába érettségizett és csak utána kezdte el a Volánnál a tanfolyamos képzést C kategóriára. Mindketten elsőre megcsinálták mind az elméleti, mind a gyakorlati vizsgát.

Állomáshelyükön, a szentesi buszpályaudvaron

– Zilen tanultunk, nekem büntetésből néha be is kellett kurblizni a lefulladt motort, ami azért elég aktív testmozgás volt. Nyúltam volna én az elektromos indításhoz, de az oktatóm ráütött a kezemre és azt mondta, ott van az ülés mellett a kurbli, azzal is mennie kell – emlékszik vissza Ferenc.

Megtudjuk tőle, hogy egy 1978-as kiadású, 94 ezer forintba kerülő Moszkvicsot vezetett életébe először, amit szülei Debrecenben vettek át a Merkurnál. Még a rendszámára is emlékszik: PR 61 53. Első saját autója egyébként háromajtós, használt kettes VW Golf volt – mos egy 10 évesen vásárolt Nissan Qashqai áll a garázsában és elégedett vele.

A kitüntetésátadón

– Az első autó, amit otthon vezettem, apukám kerek Wartburgja volt, 1958-as évjáratú és természetesen kétütemű. Amit már sajátként hajtottam, az egy Dacia 1310-es modell volt. Természetesen használtan vettem, így azután nem kellett szétszedni és rendesen zsírozva újra összerakni, mint oly sok Daciát akkoriban. Egyébként szerettem az elérhető kínálatot tekintve kényelmes autót – emlékszik vissza Imre. Most egy olyan 8 éves Dacia Sanderója van, amit 6 hónaposan vett, ezen kívül szolgál még a családban egy Fiat Scudo kisbusz is.

Írásunk második részét itt olvashatják!

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.06
Öt világbajnoki címmel évtizedeken át rekorder volt és nemcsak a Forma 1-ben vált legendává Fangio....
2025.12.06
Donald Trump amerikai elnök szerdán a Fehér Házban bejelentette, hogy jelentősen enyhíteni kívánja....
2025.12.06
A Skoda fontos mérföldkőhöz érkezett: a vállalat bejelentette, hogy a Mladá Boleslav-i gyárban....
2025.12.06
A Vision Meta Turismo ötvözi a szedánok és a SUV-ok előnyeit, és bemutatja a koreai márka következő....
2025.12.06
A kínai Dongfeng autógyártó bemutatta az eπ 007 szedán legújabb változatát, amely nemcsak hazai,....
2025.12.06
A négyszeres világbajnok Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője nyerte két....
2025.12.06
A vállalat megkezdi az Audi Q5 és Audi A6 modelljeihez továbbfejlesztett, 299 lóerős V6 TDI-k....
2025.12.06
A Mercedes brit pilótája egy hajszállal bizonyult a leggyorsabbnak szombaton a Forma-1-es....
2025.12.06
Szeptember óta az autópálya-matrica online megvásárlása nem kerül többe annál, mintha benzinkúton....
2025.12.06
Több millió autósnak lett volna óriási pluszkiadás az évenkénti műszaki vizsga. ..