. Air France

Pokoli bizonyítvány 1. rész

2020.08.14.

Licensz már van, csak tankra várnak.

Molnár Bendegúz és Lengyel Ádám a pokoli licensszel              FOTÓ: BALOGH LÁSZLÓ

Van, akit a hegycsúcsok, van akit a felhőkarcolók vonzanak, van, akit a karibi szigetek és van, aki a pokolba kívánkozik. Egészen pontosan a Zöld pokolba, ami nemcsak autóversenyzők álma.

Hivatalos neve Nordschleife, melyen több futamot is rendeznek. Egyre több magyar vonatkozása is van, hiszen tavaly itt nyert WTCR futamot Michelisz Norbert, aki ezzel meg is alapozta bajnoki sikerét.

A Nürburgring meghódítására készül két fiatal magyar pilóta is, ám ahhoz, hogy a hosszú távú VLN bajnokságon a Toyota GT86 CS-Cuppal indulhassanak, külön licencet kellett szerezni, annak ellenére, hogy már többéves autóversenyzői tapasztalataik vannak.

Vizsgamenet

Kicsit csúszott a vizsga a Covid korlátozások miatt, de nyárra szabad lett a pálya. Lengyel Ádám és Molnár Bendegúz júniusban egy utcai Toyota Corollával és egy ugyancsak hétköznapi Suzuki Swifttel autózott Budapestről 1200 kilométert, hogy megszerezzék a pokoli bizonyítványt.

A minimum 16 körös vizsga első felét az oktató felvezető autója mögött kellett megtenni, ekkor a vizsgabiztosok azt figyelték, hogy észreveszik és lereagálják a pálya menti zászlókat, melyek szimulált balesetre, vagy más veszélyre figyelmeztetnek. És persze az is fontos, hogyan és milyen tempóban veszik a vizsgázók az íveket.

Utcai autóban dobálózva

Nem volt könnyű, mert a széria Corollában, hétköznapi ülések voltak, amik a normál menetben kényelmesek, de gyors kanyarvételnél már kevés az oldaltartásuk, ahogy a hárompontos biztonsági övek sem fognak rendesen a dobálós pályán. Márpedig kanyarból akad bőven a 23 kilométeres Nordschleifén, és akkor még ott van a jelentős szintkülönbség, ami nem éppen szanatóriumi túra.

Erről mindkét magyar pilóta meggyőződhetett, és ha meg is éltek némi rosszullétet, vagy kisebb hányingert az első kanyarok után, a nap végére kezükben volt a Nordschleife Akademie bizonyítványa.

Tankra várva

Néhány napja már versenyzői licencüket is kézhez kapták és a következő versenyre várnak.

A 2019-es szezonban három bajnoki címet szerző Lengyel Ádám, valamint a Swift Europe Cup magyar győztese és osztrák bajnoka, Molnár Bendegúz szeptemberben együtt indul a 4 órás futam SP3-as kategóriájában, de ahhoz még meg kell érkeznie a Toyota GT86-os autó száz literes tankjának, ami a világjárvány miatt sajnos késik, mert a speciális alkatrészből nem tart raktáron a Gazoo Racing, márpedig csak a japán cég terméke az elfogadott alkatrész.

Akik megjárták a Zöld poklot

A páros korelnöke az 1996-os születésű Lengyel Ádám, aki már tinédzser korában autóversenyző akart lenni, mert érezte, hogy neki kevés nézőként élvezni a száguldást. Tízéves volt, amikor papája ölében vezette a családi Fiat Doblót, majd 14 évesen szerzett jogosítványt. 2016-ban születésnapi ajándékként vezethetett Suzukit, ekkor biztatta Burkus Egon a versenyzésre. Nem eredménytelenül, mert Lengyel Ádám 2017-ben csatlakozott pályakezdő pilótaként a Swift Cup Europe mezőnyéhez. Az 1,3-as kategóriában indult, majd két verseny után csatlakozott az 1,6-os szériához. 2019-ben autót váltott, mindjárt kettőt is:a Swift Cup Europe versenyein 1,4 Turbó Swiftre, és egy Toyota GT86 CS-CUP versenyautóra, mellyel a FIA-CEZ bajnokságban az Osztrák bajnokságban és az OB-ban versenyzett.

A Budapesti Gazdasági Egyetem kereskedelem és marketing szakos hallgatója Lengyel Ádám így emlékezik igazi rajtjára: „Születésem óta az autó a mindenem, sokszor előfordult, hogy az etetőszékemet úgy telepakoltam matchboxokkal, hogy a tányérnak már nem maradt hely. Az autósport külső szemlélőként nekem sosem volt annyira izgalmas, sosem nézni szerettem, hanem én akartam ott lenni a pályán, ami most valóra vált.”

TOYOTA GT86 CS-CUP

Motor: 1998ccm 212LE 220 NM

Futómű: Bilstein kétutas versenygátló

Fékrendszer: 4 tárcsás, elöl 4 dugattyús Alcon, hátul gyári

Sebességváltó: 6 fokozatú Drenth szekvenciális

Hajtás: hátul, kétutas KAAZ lamellás sper differenciálmű

Flugplatz

Az 1920-as években épült és tulajdonost váltott a németországi Ahrweiler közelében található Nürburgring versenypálya, a Nordschleife, mely az átépítések után is őrzi sajátos hangulatát. Legendás futamok és tragédiák helyszíne, mely minden gyártó új modelljének kötelező gyakorlat a tesztprogramban.

A pálya északi része a zöld pokolnak is nevezett szakasz az autóversenyzés megszállottjainak és rekordvadászoknak is etalonja.

A Nordschleife és a Formula-1-ben is használt modern pályarész hossza 25 947 méter, a 170 kanyar mindegyike más-más kihívást jelent autónak, pilótának. A Nordschleife elején lévő Flugplatz, vagyis a repülőtér bravúros manőverezést követel, hiszen kisebb emelkedővel indul a padlógázzal teljesíthető kettős jobbkanyar, majd jön a landolórész. Ehhez képest a Karussell csúszásveszélyes hajtűkanyarja majdnem gyerekjáték…

A cél előtti több kilométeres egyenesben 250 km/órás tempóig lehet nyomni, de legfeljebb negyven másodpercig, mert aztán megint kezdődik a kanyargós kör.

Autógyártók és rekordkísérletezők kedvenc helyszíne a pálya, mely többször került csődhelyzetbe és váltott tulajdonost, de inkább hitelesített köridőiről híres. Állatottak itt fel villanyautós, sportkocsi és szériamodelles rekordot is.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....