újrahasznosítás

Roncsderbi zugbontós veszélyekkel

2022.02.16.

Komoly gond az egyre terjedelmesebb roncsflotta, melynek feldolgozása itthon évente negyedmillió gépjárművet jelent.

 

Az öregedő járműparkhoz egyre több alkatrész kell, amiben sokan meglátták az üzleti lehetőséget és elkezdtek autóbontással foglalkozni, ám ez szürkéről sötétszürkére színezte az ágazatot, mely jelentős változik.

Temetői hangulat        Fotó: Boros Jenő

 

Paradigmaváltás

A műfaj régi motorosa, Kovács Gyula a GOE (Gépjárműbontók Országos Egyesülete) elnöke szerint napjainkban óriási paradigmaváltás történik az iparágukban, ezt családi vállalkozása is jól példázza.

Az alapítása óta szigorúan legálisan működő cég fő profilja korábban autóbontás és alkatrész értékesítés volt, természetesen garanciát jelentő műbizonylattal, számlával. Az alkatrészekre továbbra is nagy a kereslet, de szinte lehetetlen küldetés versenyezni a sötétszürkén dolgozó vállalkozásokkal, melyek nem felelnek meg a törvényes előírásoknak, miközben a közösségi portálokon és egyéb platformokon büntetlenül bontott alkatrészeket értékesítenek.

A féllegális és fekete cégekkel komoly versenyhátrányba kerültek a tisztán működő cégek, Kovács Gyula GOE elnök szerint amiatt is intenzív profilváltásba kezdtek, és napjainkban már a forgalmuk mintegy 90 százalékát már az újrahasznosítás adja, és az arány növekedésével számolnak.

Kovács Gyula, a GOE elnöke                      Fotó: Boros Jenő

Új profil kell

A jelenleg regnáló regisztrált autóbontók nagy része kénytelen az eddigi profilját átalakítani, a már az előzőekben említett okok miatt. Egyre többen térnek át fokozatosan a gépjárművek bontása és javítása során képződő hulladékok átvételére és előkezelésére is. Próbálnak alkalmazkodni ahhoz a tendenciához, hogy minél több reciklált értékes anyagot lehessen visszaforgatni a gazdaságba.

A legálisan működők és GOE-tagok többségének fő profilja már rég nem csak a kiszerelt és biztonságosan használható alkatrészek forgalmazása, hanem azok újrahasznosítása.

Úgy látják, hogy hamarosan fel kell venni a ritmust ezzel az új kihívással annak, aki ebben a szakmában szeretne érvényesülni a jövőben.

Kovács Gyula: Nagyon sokat dolgoztunk, olykor úgy éreztük, hogy feleslegesen, de mégsem, mert a rengeteg tapasztalatnak köszönhetően folyamatosan fejlődtünk.

Stop a távolra exportál szemétnek

Régebben az ázsiai országok befogadták a világ szemetét, ami évente sok ezer tonnányi műanyagot jelentett, ám ez már az utóbbi években mind a nyakunkon maradt.

Keresni kellett olyan okos fenntartható/környezet-tudatos megoldásokat, melyek piacképesek, és amelyeknél megtérülhet akár még az élőmunka is. Ezekből az anyagfrakciókból készült már sportpálya és útalap, valamint „üzemanyag” is műanyagokból és gumiabroncsokból, de van még mit feldolgozni, mivel ezek az anyagok a gépjárművek üzemeltetése és fluktuációja következtében folyamatosan és egyre nagyobb mennyiségben keletkeznek.

Kovács Balázs cégvezető       Fotó: Boros Jenő

Zöld díjas termékek hulladékból

Világcégeket megelőzve különleges megoldással semlegesítenek veszélyes anyagokat bontójukban, ahol ennél többet is tesznek a biztonságos feldolgozás után.

A családi bontót vezető Kovács Balázs még évekkel ezelőtt, a Takata visszahívási-akció keretében megtapasztalta, hogy a világszerte közel százmillió visszahívott gépjármű lecserélt légzsákjai mekkora problémát jelentenek. Erre találtak megoldást és ma már Európában egyedülálló technológiával dolgoznak a Kovács-műveknél, ahol már több speciális, általuk tervezett konténerben semlegesítik a leselejtezett, illetve visszavett légzsákokat, övfeszítőket és a gépjárművekben található egyéb pirotechnikai eszközöket, immár évi több százezres mennyiségben.

A magyarországi viszonylatban is több tízezres mennyiség biztonságos és hatékony feldolgozására, a robbanótöltetek hatástalanítására, már az előzőekben említett új rendszert és eszközt fejlesztettek ki édesapjával, Kovács Gyulával.

Hatástalanított kormánylégzsák Fotó: Boros Jenő

Problematikus frakció

Az el nem durrant légzsák problematikus frakció, mivel a pirotechnikai eszköz veszélyes hulladéknak minősül, de nem felhasználhatatlan. Amennyiben az általuk kifejlesztett technológiát alkalmazzák, egyszerre történik a veszélyes hulladék mentesítése, továbbá a légzsákok alapanyagainak több mint a 90 százalékának újrahasznosítása és másodnyersanyagként való felhasználása.

A feldolgozás során képződő hulladékok többsége, ide tartozik a légzsákszövet, üléskárpit és a biztonsági öv is, értékes, jó minőségű és tartós anyag. Ezekből gyártanak különféle divatcikkeket, laptop- és autóstáskát, hátizsákot, kabátot, és egyéb ötletes terméket. Ezekből a termékekből egy új divatmárkát is hoztak létre, sőt, a célközönség is bővült, mert már kutyaruhákat is készítenek légzsákanyagból.

Kovácséknak nem kell gazsulálni, mert szakmai múltjuknak, tapasztalatuknak és felszereltségüknek köszönhetően tevékenységük és ügyfélkörük is folyamatosan bővül: listájukon szerepel a teljesség igénye nélkül a BMW, a Mercedes, a Tesla, a Volvo, a Ford és ezen kívül több márkának a generál hulladékkezelői, mint a Veolia, Saubermacher, FCC.

Állandó fejlődés

Folyamatosan fejlesztésekkel új módszereket alkalmaznak az üvegmentes technológiák felújítására: a légzsák feldolgozás után újabb profilt vettek fel tevékenységükbe. Karambolos autók részben sérült és egykor nagy értékű lámpatesteiből nyerik ki, több partnerükkel együttműködve a LED-eket, elektronikákat és csatlakozókat, melyek értékes anyagokat tartalmaznak. A felvázolt jövő, hogy a SZTAKI-val közösen kidolgozott robottechnológia alkalmazásával tudjanak minél több lámpatestet feldolgozni.

A már tavaly nyár óta működő projektjük, hogy a légzsákszövetek anyagából (PA6.6) értékes másodnyersanyagot állítsanak elő, ennek a feldolgozásában már nagyon bíztató eredményeik vannak.

Minden alkatrészt szelektálnak       Fotó: Boros Jenő

Gond-nok a családban

A havonta több mint 60 tonnányi hulladékanyagot feldolgozó és tizenkét főt foglalkoztató cégnél szinte minden családtag dolgozik, Kovács Gyula lényegében már átadta a cég vezetésének operatív részét a gyerekeinek, ő pedig a GOND-NOKI feladatokat vette át.

Tevékenységi körét így fogalmazza meg: amikor szólnak a gyerekek, hogy Fater, gond van, akkor a Gond-nok segít megoldani.

Anyagmentés

A roncsfeldolgozás lényege már nem csak a profitra irányul, hanem arra, hogy minél több kimentett anyag kerüljön vissza a gazdaság körforgásába. Természetesen ők sem azért dolgoznak, hogy elfáradjanak.

Mai állás szerint infrastruktúrájuk és személyi állományuk alkalmas arra, hogy ismét teljes gőzzel nyomják a régi profilt is, azaz a bontott gépjárművekből kiszerelt alkatrészek értékesítését, de napjainkban erre még nem sok esély van. Az illegális autóbontók bevett értékesítési gyakorlatával szemben a legálisoknak nem lehet, és nem is érdemes versenyezni.

Konténernyi légzsák      Fotó: Boros Jenő

Kártérítési gyakorlat

Továbbra is hátrányos és az illegális szektort támogatja a biztosítók kártérítési gyakorlata (Egyezségi Kárkifizetés), mely megfelel ugyan a jogszabálynak, de nagyon szítja a feketegazdaságot, miközben károsítja a környezetet és az ügyfeleket is.

A Gépjárműbontók Országos Egyesületének (GOE) elnöke, Kovács Gyula szerint súlyos a magyarországi helyzet, mert miközben az autógyártók véresen komolyan veszik a biztonsági és minőségi előírásokat például azzal is, hogy a szállításkor felborult csomag légzsákjait akkor sem építik be az új autókba, ha azon nincs fizikai sérülés, a magánemberek bedőlnek a biztosítók kedvezőnek látszó ajánlatának, és tudtukon kívül vállalnak felelősséget és közlekedésbiztonsági kockázatot.

Felét térítik

A biztosító egyezségi kárként fizet, a tulaj örül, mert ha jóval kevesebbet (általában a tényleges kár felét) de gyorsan kap készpénzt, amivel megoldja okosban a javítást. Természetesen ellenőrizetlen forrásból, mert a sötétszürke és fekete zónában nem kell bajlódni a számlákkal, annak ellenére, hogy ez a gazdasági élet minden területén kötelező, akár a gyári, akár a bontott alkatrészek esetében.

Többszörös kockázat

A többség okosban dolgozik, ami ijesztő és egyre romló számokat szül: egy 2015-ös felmérés szerint az újautó-értékesítést nem számolva 1500 milliárd Ft volt a gépjármű üzletág forgalma, amibe csak a javítást és alkatrész-kereskedelmet számolták, utóbbi kétharmadot, előbb egyharmadot képvisel. Vagyis az ezermilliárd forintnyi alkatrészforgalom feléhez nincs számla, tehát illegális. Ennek van költségvetési vonzata, tehát áfa és egyéb adócsalás, de ami még fontosabb, hogy közlekedésbiztonsági kockázatot is jelent. És a trend egyre rosszabb irányba megy, vagyis kevesebb adó befizetésével a közlekedésbiztonság is romlik.

Többféle módszer van a válásra      Fotó: Boros Jenő 

Zugbontós veszélyek

Legális bontóból vásárolni továbbra sem kockázatos, mert ott a legolcsóbb alkatrészhez is jár műbizonylat, ami egy éves (min. 6 havi) belkereskedelmi szavatosságot jelent, ez pedig közlekedésbiztonsági szempontból is fontos. Hiszen a jármű üzembentartójának felelőssége, ha műszaki hiba esetén, például ellenőrizhetetlen forrású és nem minősített alkatrész is szerepet játszott egy balesetnél. És ami a legnagyobb probléma, hogy jogilag nem visszavezethető az alkatrész beszerzése, mert nincsen származási igazolás. A Biztosító felemeli a kezét és kiszáll az ügyből, pedig az ő magatartása és hozzáállása következményeként történt a baleset. A jogszabály szerint garanciát és szavatosságot kell adni az eladott alkatrészekre, ezt a 369/2014 (XII.30.) Kormányrendelet egyértelműen kimondja, hogy a jogszabályban leírtak betartásának és betartatásának az érintett gazdasági szereplőnek a kötelezettsége. Ebben a gyártókon és bontókon kívül a biztosítók is kötelezve vannak!

Kerékhiány         Fotó: Boros Jenő

Lopott darabok

A biztosítóknak ez a fajta bevett gyakorlata a melegágya az illegális alkatrész kereskedelemnek, mert ezzel burkoltan feljogosítja a javítót, vagy a tulajdonost, hogy akár bűncselekményből származó alkatrészekkel javítsák, javíttassák a gépkocsit.

Többszörös csalás, nem ritkán bűncselekmény az illegális forrásból, például lopott autók bontásából származó alkatrész felhasználása, ami nem csak orgazdaság és adócsalás, hanem közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi kockázat is.

Azzal, hogy az autótulajdonosok olcsóbb, de ellenőrizetlen alkatrészekkel javíttatják járművüket, egyben a felelősség is rájuk hárul egy műszaki hiba miatt súlyosabb balesetnél.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....