tanuló vezető

Sorra buknak a tanulóvezetők Csongrád és Baranya megyében

2018.07.01.

Csongrád és Baranya megyében buknak legtöbben a tanulóvezetők közül a gyakorlati vizsgákon: öt sikertelen kísérlet után pedig pályaalkalmasságira küldik őket. Van, aki inkább a szomszéd alföldi megyében próbálkozik. A vizsgabiztosokat a szaktárca ellenőrzi, és mindent rendben talált.

– Nem jöttünk ki az oktatómmal, ezért 14 levezetett óra után kértem az autósiskolától, hogy válthassak, és ennek nem volt akadálya. A másodiknál, összesen 22 óra után sajnos volt egy nagyobb kihagyásom, úgy 4-5 hónap – mondta Gaál Péter, hozzátéve, az ő hibájából, hiszen beteg is volt közben. Ezután pluszórákat vett, és 48 óra után ment el vizsgázni, ám – ahogy fogalmaz – kifogott egy mumusnak számító vizsgabiztost.

– Apróságokba is belekötött, már a legelején, ami nem nyugtatott meg – emlékszik vissza. További 4-5 óra múlva ment el a második vizsgára, majd újabb 3-4 után a harmadikra, és a negyedik előtt sem tudott 2-3 óránál többet venni, mert fogytán volt a pénze. Péter több mint 80 óránál jár. A hatodik vizsgájára viszont csak akkor jelentkezhet, ha átmegy az ilyenkor kötelező pályaalkalmassági vizsgán, és ott rendben találják. Erre még nem kért időpontot, azt sem tudja, hogyan megy majd.

– Mindenki úgy tartja, hogy sok a sikertelen kísérlet Szegeden. Az egyik vizsgabiztos azt mondta a bukásom után, hogy biztos front van, előttem öt hölgyből csak az első ment át – emlékszik vissza Gaál Péter. – Nemcsak az oktatótól hallottam, hanem másoktól is, hogy a több sikertelen kísérlet után egyszerűen átmentek Kiskunhalasra vizsgázni – mondja, hozzátéve, nem jó, hogy a legtöbb vizsgabiztos 50 év feletti. Úgy véli, nem elég rugalmasak. Azt tanítják nekik, hogy vegyék fel a forgalom ritmusát, miközben a vizsgán többször úgy érezte, mások az elvárások. Péter úgy véli, nyugodtan lehetne kamera a tanulóautókban a vizsgák idejére, ez segíthetne eldönteni a vitatott eseteket.

– A 4-5 hónap kihagyás sok, a kulcs a folyamatosság, Péternek szinte újra kellett kezdenie – reagál a felvetésekre, kritikákra Pataki Bálint, a szegedi Csillag Autósiskola vezetője. Az sem jó, hogy nem döntött még a folytatásról, minden nappal kopik az addig megszerzett tudása. És az idő is telik, az első sikeres elméleti vizsga 2 évig érvényes, ezen belül lehet valakinek öt vizsgája. A hatodiktól, a folytatásról a pályaalkalmassági vizsgálat (PÁV) dönt.

– Tényleg sok a sikertelen vizsga a megyében, tudomásom szerint sereghajtók vagyunk Baranyával együtt – mondja a szakember, hozzátéve, ez nem azt jelenti, hogy itt rosszabbak az oktatók. Nem cáfolja, hogy öregek a vizsgabiztosok, miközben idősek az oktatók is – a szakmára ez nagyon is jellemző. Nincs elegendő utánpótlás, a szakoktatói képzésre jelentkezéshez irreálisan magas a felvételi elvárás.

Pataki Bálint is úgy tudja, mennek át vizsgázni más megyébe a tanuló vezetők, de szerinte a szegedi nagyobb értékű, és máshol is jól használható tudást ad. Nem kirívó, hogy pályaalkalmasságira kell menni valakinek 5 vizsga után, de ő csupán egy tanulójukra emlékszik, akinek ez végül nem sikerült. – Azt viszont elismerem, hogy az országos átlagnál nagyobb lehet nálunk a szigor – mondja, bár szerinte nem biztos, hogy ez olyan nagy baj.

– A vizsgabiztosok szakfelügyeletét évente legalább nyolc órában biztosítani kell, ezek során egyszer sem tettek a minisztérium szakemberei olyan megállapítást, hogy Csongrád megyében ne a jogszabályi előírásoknak megfelelően zajlana a közúti járművezető vizsgáztatás – írta kérdéseinkre adott válaszában a Csongrád megyei kormányhivatal sajtószolgálata.

Megtudtuk, az előírások egyértelműen megfogalmaznak olyan hibákat, amelyek elkövetése esetén, a forgalmi vizsgát sikertelennek kell minősíteni. Hangsúlyozzák, a képzés színvonalában nem lehet különbség a városok között, az oktatói munka minősége nem köthető egy-egy településhez.

– A panaszos által leírtak a 2017. évre vonatkozó statisztikai adattal kapcsolatban fedik a valóságot, következtetései azonban vitathatók – írja a kormányhivatal, hozzátéve, a gyakorlati vizsgabiztosoknak ezután is elvárása lesz a vizsgázók jogkövető magatartása. A hogyan továbbal kapcsolatban megtudtuk, az ötödik sikertelen gyakorlati vizsga után a vizsgázó kap egy PÁV iratanyagot, amely tartalmaz egy kitöltési útmutatót és egy jelentkezési lapot. Ezzel egy időben a vizsgabiztos részletes tájékoztatást ad a vizsgázó teendőiről.

Megyékre bontott bukási összesítést sokadik kísérletre sem sikerült kapni a szerzőnek a szakminisztériumtól, egy kis segítséggel azonban rábukkant egy táblázatra. Megnézett benne néhány szegedi autósiskolát, a nagyobbaknál személygépkocsira 37-40 százalék vizsgázik le elsőre sikeresen. Ezeket a számokat kötelezően szerepeltetniük kell az iskoláknak a honlapjukon, meg is teszik, bár nem mindegyiknél könnyű megtalálni.

Érdekes még az átlagos képzési óraszám is, aminél 100 százalék a kötelező minimum 30 óra. Ennyi Szegeden, Csongrád megyében nem elég, az idei év első 3 hónapjában 180-220 százalék a jellemző – de van 260 is –, vagyis kétszer annyi óra után születik meg átlagosan a sikeres vizsga. Segít az iskolaválasztásban a képzési költség feltüntetése is, ez nálunk 220–320 ezer forint között szóródik. Találtunk kiskunhalasi autósiskolát, ahol átlagosan 36 óra után már sikeres a forgalmi vizsga, három próbálkozó közül pedig kettő elsőre átmegy – országosan nem ritka a 10-ből 7-8 siker sem –, és átlagosan csupán 166 ezer forintba került arrafelé Bács-Kiskun megyében a jogosítvány.

Miután megyei bukási arányokat nem sikerült megszerezni, megnéztünk egy-egy autósiskolát a nagyobb megyeszékhelyeken. Pécsen a TOP 3-ban dobta ki a Google a Foralt, 33,6 százalékos első ssikeres vizsga aránnyal, igaz, a Nebulónál jobb, 43,8 volt a mutatószám. Utóbbi szinte pontosan megegyezett a győri ATI-val, ugyanakkor a kisalföldi megyeszékhelyen a Zoom már 63,8 százalékot tudott 2018 első negyedévében. Miskolcon az Árvainál 47,9, a Belvárosinál azonban már 58,1 százalékban sikeres az első forgalmi vizsga. Debrecenben az Edina 48,8, a Koroknai 61,7 százalékos mutatószámot produkált.

– Szeged nehéz közlekedésű város, hasonlóan, mint Pécs, ott is van iskolánk. Nálunk villamos, kettős körforgalom és zsúfoltság is nehezíti a tanuló vezetők helyzetét, nem beszélve a szomszédos országokból érkezőkről – mondja Császár Illésné autósiskola-vezető. Azt viszont hangsúlyozza, az itt megszerzett jogosítvánnyal Budapesten is megállják a helyüket az autóvezetők, amit nem lehet elmondani arról, aki a szomszéd megye kisebb városában teljesített sikeresen.

Fotók: Karnok csaba és Török János - delmagyar.hu

– Ha elvinnéd magaddal bárhova azt az embert, akit a legjobban szeretsz, akkor tudsz vezetni, ezt kell végiggondolni – fogalmaz frappánsan Majoros Gabriella autósoktató, hozzátéve, általában nem meghúzzák a tanulókat, hanem olyan hibát követnek el, ami sikertelenséghez vezet.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....