Jaguar I-Pace

Stimulált ragadozó: Jaguar I-Pace

2019.01.27.

Mi az? Áram hatására izgágává válik. 26 millió forintos az indulóára, stílusos és brit. A Jaguar I-Pace testesíti meg a Jaguar-Landrover csoport zéró emissziós jövőjét. Beleültünk, megcsodáltuk.

A Tesla Model 3 után izgalmas volt behuppanni egy röpke fél órára az új I-Pace-be. Felépítését tekintve nagyon tetszik a Jaguar ezen újdonsága, hiszen magán viseli a márka stílusos ismertetőjegyeit, miközben formája egyszerre magasabb az átlagnál és elnyújtottabb – mellőzve kicsit a villanyosokra jellemző bugyuta-púpos kialakítást. Ez menő módon emelt és púpos.

A beltérben kényelmes ülések, futurisztikus kijelző és megoldások fogadtak. Valahogy más ennek a műszerfalnak az íve, modern hatást kelt a kerek egész. Sok francia kolléga fejingatva közölte, hogy számára ez a kocsi az „egész jó” kategóriába illő, noha jómagam egyből a jövőben éreztem magamat. Nézzünk körbe akkor!

Az érintőgombos kormányon az a logó található, amely nagy hagyományokra tekint vissza az élmények és a technika terén egyaránt. Fél éve szintén Párizsban volt terítéken a világ leggyorsabb autója, amely évekig Jaguar volt. De sokak számára a fejlett alumínium karosszériáról ismerszik meg a ragadozós márka, amely ízig-vérig igyekszik britnek mutatkozni, holott mára egyre kevesebb a szigetországi sejt a komplett testben, illetve az autóipar is erős átalakulás elé néz a Brexitnek hála: központosított akkumulátorgyártással előre?

A 90 kWh-s akkumulátor a két tengely között helyezkedik el. Ez alacsony tömegközéppontot szavatol, a több száz kilós egység pozíciója kiemelten fontos járműdinamikai szempontból, a jó kanyarvételi sebességben döntő szerepet játszik. Nyilvános gyorstöltés esetén 15 perc alatt akár 100 km-nyi hatótávot is tankolhatunk – otthon természetesen nem ennyire rózsás a helyzet, de itt is akad fali töltő meg gyorstöltőkábel-vásárlási lehetőség. Véleményem szerint, az indukciós töltők a legkényelmesebbek (pl. BMW 5-ös széria), mert szépen fölé parkolunk és máris tölti az akksit.

Mert jó az I-Pace 480 km-es a hatótávja, a környezet és az elektronikai egységek megtermelt hőjét hasznosító fűtés, a városi forgalomban gombnyomásra jelentősen megnövelhető visszatáplálás, de akkor sincs sok kedvem matatni az okostelefonon, hogy még a töltés pillanatában kezdődjön meg a kocsi felfűtése – nem az akkumulátortól vonva el komoly energiamennyiséget. Én megmaradnék a jó öreg módszernél, hogy 700-1200 kilométereket autózok el gond nélkül, nem kell töltőt keresnem esténként, nem kell feltenni tölteni a gépet az irodába érve, illetve nem aggódok azon, hogy tempósan közlekedve, hidegben hazaérek-e vagy „kifogy a járgányból a szufla.” Bármikor indulhatok bárhová. Néha tankolok. Városban jók ezek az elektromos autók.

Az akkumulátorok ellenszere a hidegre nézve úgy néz ki, hogy megszületett. Ugyanakkor sokan kutakodnak a szilárdtest akksik irányában (VW), a Daimler eközben meg 20 milliárd euróért vásárol energiatároló egységeket, aztán meg a Honda csendben a NASA-val közösen fejleszt ezeknél 10-szer jobb energiasűrűségű „dobozokat”. Az állam leesett. Egy a lényeg: izgis ez a téma, hogy ki tud minél jobb és költséghatékonyabb megoldással előrukkolni még időben. Mert lehet kevésbé jó technológiát is nagyobb darabszámban eladni: előbb kell hasonlót villantani, mint a konkurencia. Elmélázva szemlélem a Kia zöld rendszámos offenzíváját is…

A Jaguar I-Pace 400 lóerőt és közel 700 Nm-es csúcsnyomatékot szabadít négy kerékre. A dinamizmus a nagy tömeg ellenére is megvan – 4,8 másodperces a 0-100-as sprint. Már itt is megtalálható a vektorvezérelt nyomatékleadás a hatékony fordulás érdekében. Ugyan az üvöltő belsőégésű motorhang nem szerepel a listán, 20 km/órás tempóig azért hangjelzést küld a környezetnek az I-Pace, hogy városban és gyalogosok között is legyen valami hangja – már, ha ez a jaguár nem képes morogni. Olyan ez, mint egy mérgeskígyó méregfog nélkül. Ez viszont morgott alattam rendesen:

A Jaguar I-Pace egyébként versenysorozatban is rajthoz áll – csupa elektromos I-Pace kergeti egymást. Ez vajon izgis? Szerintem a hangélmény a legjobb az autóversenyzésben – amikor még Mogyoródon araszol az ember, de már hallani, amint visszadurrog egy-egy csúcsgép a hungaroringi kanyarbejáratok előtt…

A Genfi Autószalonon a „picike”. Szép nagy első szplitter. Jól fest az I-Pace ebben az összeállításban is. A kipufogócső hiánya miatt szabadabban alakíthattak a hátsó diffúzoron és az alsó burkolaton a mérnökök.

Ősz, tavasz, Párizs. Sohasem unatkozunk. Széles piac, oldtimerek, autószalonok és nagyon menő kereskedések.

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.16
A népszerű pickup 2022-es modellévű, japán belpiacos csúcsverziója nem a motorjában, hanem inkább a....
2021.10.16
Toni Piëch, a legendás Volskwagen vezérigazgató és felügyelőbizottsági elnök fia hamarosan piacra....
2021.10.16
Begyorsítja zöld törekvéseit a General Motors az USA-ban. A tervezettnél huszonöt évvel korábban....
2021.10.16
Három jármű ütközött, egy ember megsérült, az egyik autó a felismerhetetlenségig összetört. ..
2021.10.16
Harmadszor is Európa-bajnok lett a gyorsasági kamionversenyzők között Kiss Norbert, a Révész Racing....
2021.10.16
A világ egyetlen privát kézben lévő Audi R15 prototípusa most gazdát keres. Más esélyünk nem nagyon....
2021.10.16
A Volvo Cars megkezdte legújabb tisztán elektromos típusának, a C40 Recharge modellnek a gyártását....
2021.10.16
Egy szolgálaton kívüli miskolci rendőr észlelése alapján állították elő a diósgyőri egyenruhások....
2021.10.16
Minden idők legsikeresebb ralipilótája a Peugeot gazdag történelmének igazi gyöngyszemével vett....
2021.10.16
A Csongrád-Csanád megyei rendőrök újabb – a német hatóságok által körözött – 20 milliós luxusautót....