levegőminőség

Szabályozhatják az utasterek levegőminőségét?

2020.07.16.

Hogyan lehet egy autó utasterébe beáramló levegőt szabályozni, tisztítani, és megfigyelni? Mikortól léphetnek életbe az előírások?

Kína. Naná, hogy elsősorban a világjárvány gócpontja igyekszik megoldásokat találni a koronavírus, vagy az ahhoz hasonló járványok megfékezésére. Nem kivétel ez alól az autóiparja sem, ami mind nagyobb ütemben fejlődött az elmúlt időszakban, és meghatározó szereplője lett az ázsiai ország gazdasági életének. Noha elsőre úgy tűnhet, hogy minket nem érintenek egy távol-keleti ország cselekvései a saját autóiparában, mára bizony minden lépésük befolyásolja a mi közlekedési eszközeinket is.

Mostanra annyira jelentős tényező lett Kína az autógyáraknak, hogy egyre inkább nekik fejlesztik a mérvadó új modelleket. Észrevehető egy tendencia, ami egyre inkább igyekszik kiszolgálni az ázsiai igényeket, néha az európai ízlést a háttérbe szorítva. Elég a nagyobb hűtőrácsokra, vagy a nagyobb kijelzőkre gondolni, amik rohamosan terjedtek el az új modelleken/modellekben. Szinte minden nagyobb méretű szedán és SUV modellből igyekeznek L, azaz hosszított változatot is készíteni a gyártók, ami korábban csak a csúcskategória privilégiuma volt, azonban Kínában minden szempontot felülír a hátsó lábtér.

Volumen pedig Kínában van, így nagyobb hátsó lábtér is készül nekik. Itt említhetnénk egyébként a különböző hibrid és a teljesen elektromos autókat is, amik leginkább akkumulátor szempontjából vannak kiszolgáltatva a lítium nagyrészével rendelkező Kínának. Ezért, ha az ázsiai nagyhatalom lép, az bizony az európai autóipart, azaz minket is érint. A koronavírus okozta krízishelyzet pedig őket is újfajta lépésekre ösztönzi. Számtalan hír röppent fel mostanában tőlük, hogy miként lehetne sterilebbé, higiénikusabbá tenni az autókat. Ezek között szerepelt az a terv is, hogy újfajta, könnyen takarítható, cserélhető anyagok alkalmazásával csökkenhetne a kockázat, azonban az egyik legérdekesebb talán az autók utasterének levegőjére irányuló törekvések.

Központilag szabályoznák ugyanis az autók belső levegőminőségét, hogy megvédjék a sofőrt, illetve az utasokat. Jelenleg is számtalan szűrő megoldást használnak az autógyárak, hogy kiszorítsák a károslevegőt, persze a prémiumgyártók esetében fejlettebb, míg a tömegmodelleknél kevésé kifinomult módszerekkel találkozhatunk. Kína azonban egy teljesen új szintre emelné a kabin levegőjének mérését. Egy új modell kötelező homologizációs követelményévé léptetné elő a belső környezeti tesztet. Az Autonews Europe meg nem nevezett forrásokból úgy értesült, hogy a tesztfolyamat során az autók ajtajait több órára bezárnák, majd így vizsgálnák meg a szennyező anyagok szintjét, beleértve a formaldehid és a benzol mennyiségét.

Arra is mutatkoznak tervek, hogy az autók elektromágneses sugárzását felmérjék, ugyanis nem elég, hogy a hagyományos modellekben is egyre több az elektronikai kütyü és digitális kijelző, de a villanyautók is egyre inkább terjednek, amik még komolyabb árammennyiséggel operálnak. Utóbbi erősáram a pacemakerrel rendelkező személyekre lehet leginkább hatással. Friss mérések szerint az autó működése közben nem lehet gond, azonban maguk a töltőkábelek nincsenek annyira lefedve, hogy visszaszorítsák az erősáram káros hatásait, ezért a töltések során igenis tapasztalhatnak zavart a szívritmus-szabályzóval rendelkezők.

2011-ben egyébként már kacérkodott a kötelező utastér levegőminőség ellenörzésével a kínai kormány, azonban akkor még megmaradtak ajánlás szintjén a felmérések és az ötletek. Így jelenleg bárki árulhat autót Kínában bármiféle levegőminőségi bizonyítvány nélkül, azonban ez hamarosan változhat. Elég a benzines emissziós normákra gondolni, amely területen még tavaly keményített be váratlanul Kína, tulajdonképpen a többi országtól teljesen függetlenül. Az EU-ban és az USA-ban már évek óta komoly korlátok közé szorítják a károsanyag-kibocsátás mértékét, Kína azonban még csak most lépett drasztikusan.

Egy mellékhatása biztosan lesz, ha Kína valóban bevezeti a levegőminőség ellenőrzését: az autógyártók költségei ismét megugorhatnak, illetve növelhetik a gyártósorok komplexitását is. Ugyanis az exportáló autógyáraknak mostantól Kína követelményeit is figyelembe kell majd venni egy-egy autó gyártásánál, míg más országokban erre nem lesz szükség. A beszállítók sem unatkozhatnak majd, ugyanis termékkínálatukat ezeknek a szabályozásoknak megfelelően kell majd hangolniuk. Végső soron pedig az újautó árak ismét növekedhetnek, aminek a vásárlók isszák meg a levét.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....