Teszt

A szofisztikus cáfolat - Mercedes-Benz GLE 450 AMG 4Matic Coupe

2016.07.17.

Nincs olyan dolog, vagy eszme a világon, ami mellett ne lehetne ugyanannyi érvet felsorakoztatni, mint ellenérvet. Ez persze nem azt jelenti, hogy nincs abszolút igazság, de egy divatcikk esetében azt gondolom balgaság lenne ex katedra kijelenteni, hogy az jó, avagy rossz, mivel az autóiparban (kiváltképp) az eladhatóság a legfőbb szempont. A csillagos SUV-kupét pedig a piaci igények hívták életre, ez pedig egy jó érv…

Kép és szöveg: Horváth Miklós

A pro- és kontra felütés megalapozásához lássuk csak, hogy mivel állunk szemben: Itt van egy majdnem 5 méter hosszú, 2 méter széles, 2,2 tonnás kupésított terepjáró, amiben egy igencsak impozáns hajtáslánc teljesít szolgálatot. Egy 367 lóerős háromliteres, biturbós, V6-os benzines lapul a motorháztető alatt, ami egy kilencfokozatú (9G-Tronic) automatán keresztül osztja el az 520 Nm-es nyomatékot 40:60 arányban az első és hátsó tengelyek között. A 21 hüvelykes abroncsokról, a légrugózásról és a lejtmenet-vezérlőről talán nem is kell szót ejteni, hiszen a beltérben az aktuális ML, azaz 2015-től már GLE osztálynak keresztelt enteriőrjével és technikai részleteivel találkozhatunk, felturbózva a piros cérnás AMG csomaggal. Mindezek ellenére az autó legexponáltabb részlete kétségtelenül a mindennek keretet adó és igencsak megosztó kasztniforma.

A feltűnés az erőssége, de komfortban és vezetéstámogatásban is le a kalappal előtte - képre kattintva galéria nyílik

Merthogy nagy megdöbbenést váltott ki a bejelentés anno, hogy 8 évvel a bajor vetélytárs (BMW X6) megjelenése után a Mercedes is beszáll a behemót kupék versenyébe. Vannak akik megkésett válasznak és másolásnak vélik a lépést, és vannak akik szerint a maga idejében állt elő a stuttgarti központ a döntéssel. Az időzítésről csak annyit, hogy nagy valószínűséggel már hosszabb ideje ott volt a fiókban több olyan projekt is, amivel garantált a haszon- és piaci részesedés-növekedés lehetősége, ebből kifolyólag született a Renault-val való együttműködés, a pick-up projekt és vélhetően a GLE Coupe is. A másolás ténye pedig egy helytálló meglátás és egyáltalán nem idegen stratégia ebben a szakmában, hiszen a BMW az X6-ossal megalkotott egy olyan kategóriát, amiről még a célközönség sem tudta, hogy szüksége van rá, viszont ugyanez történt a 2004-ben megjelent, kupét és limuzint ötvöző CLS-sel is. Csak akkor a Merci járt élen egy jó ötlettel.

A méretei is tekintélyt parancsolóak - H/Sz/M (mm) 4900/2003/1700, a tengelytáv 2915 mm-es

Még egy érdekesség azonban hozzátartozik a másolás témához, ez pedig a gyártás helyének megválasztása a Mercedes részéről, hiszen mindkét autógyár termékét a tengerentúlon szerelik össze. A Merci terepkupéja az alabamai Tuscaloosa-ban készül, míg a BMW X6-os bölcsője a dél-karolinai Greer városában található. A sok hasonlóság azonban nem csorbítja egyik autó fényét sem, hiszen a prémium márkák esetében elég nagy a márkahűség a végfelhasználók részéről, ezáltal a Merci tulajdonosokat igencsak nehezen, vagy egyáltalán nem lehet átcsábítani a másik táborba és fordítva. A BMW-sek sem ülnek át egykönnyen a csillagos márkába, miközben mindkét csoport elismeri a másik erényeit többé-kevésbé. Összegezve tehát a fentieket elmondható, hogy a Mercedes a saját márkahű táborának alkotta meg az X6-os mását.

Az ülés kialakítás nem kecsegteti sok jóval a harmadik személyt, de a térkínálat erre jócskán rácáfol

Tesztalanyunkat mind a szakma, mind pedig a laikusok két aspektus szerint véleményezik leginkább. Az egyik az autó, mint jármű, a másik viszont a jármű, mint státusz szimbólum. Akár a pózolás, akár az autózás szerepel az első helyen a listánkon, mindkét területen nagyot domborít a GLE Coupe. A méretei alapján fejedelmi a térkínálata a 2915 mm-es tengelytávra épült bódénak, ráadásul a kupé forma miatt egyáltalán nem kell sarcot fizetni a B-oszloptól hártébb eső részen, hiszen 650/1720 literes a csomagtér és a pamlag méretű, de jól formázott hátsó ülésen három személy számára sem szűkös a hely. A ki és beszállás ha problémát nem is, körültekintést annál inkább igényel, mivel a majdnem 25 centis hasmagasságot és a méretes küszöböket egy negyedmilliós alu fellépő egészíti ki, amit ha kihasználunk a nadrág szárának védelme okán, a lejtő tetővonal megütközés tárgya lehet. Ezt leszámítva azonban a bunker-érzés garantált odabenn, ami számomra inkább csak pozitívum egy autó esetében.

Hát, semmi új nincs a nap alatt? - pedig elvárható lenne egy kis különcség

A műszerfal és a kapcsolók esetében a meglévő eszközökkel operáltak a tervezők, ezáltal itt is megvan a pro és kontra listánk, hiszen, egy A-osztályos Mercit ismerő ember csukott szemmel is tudni fogja mit, hol talál, viszont, aki egy kis exkluzivitásra vágyott, ha már a GLE SUV helyett a stílusban erősebb kupét választotta, csalódni fog. Azon túl, hogy a beltéri kijelzők informatívak és grafikailag is kifogástalanok tényleg érezhető, hogy elmaradt a kupéktól megszokott különcség a műszerfal és a középkonzol dizájnjától, amit csak az AMG csomag piros cérnája kompenzál. A motoros ajtózárás, az ionizált légbefúvás, a TV nézést is támogató Harman-Kardon hifi, viszont nagy mértékben hozzájárul a szuperior érzéshez, amit elvárnánk egy 30 millió feletti autótól, ami mindent tud, amit egy modern terepjárónak tudnia kell manapság.

Nemcsak a menettapasztalatok terén, a kényelmi szolgáltatásokban is kétarcú a GLE Coupe - ha kell úgy mozog mint egy atléta a pályán, de a lágyan ringatózás és méltóságteljes vonulás sem esik nehezére

A hatalmas méretekből és a felszereltségi szintből adódó kényelmet egy nagyon is komfortra kihegyezett karakterisztika jellemzi menet közben. A GLE Coupe minden úthibát kivasal, a nagyobb gázadást az orr megemelése követ, a szerpentineken pedig jobbra-balra döléssel jelzi, hogy az úrvezető menetprogram van élesítve. Egy gombnyomással azonban mindezt sportautósra hangolhatjuk, amit adrenalin bombaként ható hangorkán követ majd, no meg persze közvetlenebb gáz- és kormányreakciók, feszesebb rugózás, magasabb fordulatszámra kitolt váltások, és a nagyobb stabilitás érdekében 20 mm-rel megültetett kasztni. A biturbós V6-os ilyenkor mutatja meg az igazi arcát, amit egyébként sem rejteget, Sport+ üzemmód kapcsolása után pedig a versenyautóknál megszokott prüszkölés és durrogás is része a performansznak.

Sajnos a motorból érkező hangorkán mesterségesen generált, hangszórós élmény. Az EURO 6-os normák teljesítése miatt nem a kipufogórendszert tuningolták fel, hanem a harman/kardon hifit

Ha látványban nem is impozáns egy ekkora monstrummal lámpától-lámpáig gyorsulni, kihasználva az 5,7 szekundumos sprintidőt, az akusztikai élmény mindenképpen egy energizáló élmény lehet a 367 lovas ménes mozgósításakor. Ekkor azonban egy meglepően magas fogyasztási értékkel okozhat meglepetést a GLE Coupe, ugyanis a teljesen konszolidált fővárosi közlekedés során akár 15 liter/100 km feletti átlagot is produkálhat az autó, miközben a fedélzeti műszerünk folyamatosan 20 literes átlagot mutat. A sok autópályás és vidéki főutakon való poroszkálás végül egy egész elfogadható értéket hozott, a visszatankolást követően 11 literes átlaggal zártuk a közel 1000 km-es tesztutat. Mindebben csak annyi a bökkenő, hogy ha spórolásról szól a jövés-menés, akkor minek nekünk a 450-es típuskód és a 4Matic hajtás, egyébiránt pedig a GLE Coupe-k csak összkerék-hajtással rendelhetőek, tehát ha számítanak az elpöfögtetett literek, akkor a csillagos kupé-terepjárótól jobb távol maradni, hiszen léteznek emberbarátabb és környezettudatosabb konfigurációk is a Mercinél. Ha pedig az vezetési élményt és kivagyiságot akarjuk előtérbe helyezni, ez a mi autónk, ugyanis a GLE Coupe nem arra született, hogy az utcaképbe simuló bútordarab legyen.

Nemcsak a megjelenése teszi azzá, ami - a hajtáslánc egyébként a klasszikus terepjáró formájú GLE-nél is elérhető

A legolcsóbb GLE Coupe (350d 4Matic jelzésű, 3 literes, V6-os, 258 lóerős dízel motorral) listaára 21 001 560 forint, a tesztautó alapára pedig 23 728 600 forint. A müncheni vetélytárs - ami már egy kicsit megszokottabb látvány az utakon - 30d jelzésű, csakis xDrive-val kapható, szintén 258 lóerős  bázismotorral szerelt verziója 19, 9 millióról indul, azonban a tesztünkben szereplő teljesítményhez közeli benzines a BMW-nél nincs. Kétféle szikragyújtású motort kínál a bajor gyár, a 306 lóerős 35i-t és a 450 lóerős 50i-t. Előbbi 20,6 millióról indul, utóbbiért 24,9 milliót kell leperkálni.

Ebből a szögből akár X6-os is lehet - ...bár szakavatott Merciseknek biztos feltűnne a felső radar, mint márkaspecifikus sajátosság

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....
2024.04.18
Óriási árkülönbségek vannak – írja a Kronen Zeitung. ..
2024.04.18
2024 márciusa óta már az új, mesterséges intelligenciával vezérelt digitális gépjárműszemle segíti....
2024.04.18
Debrecenben ünnepélyes családi rendezvényen adta át a Pearl Enterprises Kft. az általa fejlesztett....
2024.04.18
A belügyminisztérium újabb hat hónappal meghosszabbítja az ellenőrzést a magyar határon. Az....