járműipar

Tiltott volt, szériatartozék lett: index-show

2013.09.01.

Sokszor mellőzzük vezetés közben, pedig kézre esik, csak megfelelő időben kell használni. Az index lényege, hogy autózás közben a szándékot, és ne a cselekvést jelezzük vele mert az már villogás nélkül is látható.

Szerző: Boros Jenő - Népszabadság

Szóval hasznos tartozék, a biztonság fontos eszköze, persze ha működik és működtetik. Általánosan elterjedt rossz szokás, hogy a vezető beletapos a fékbe, és aztán csak kanyarodás közben kapcsolja be az irányjelzőt, a rossz időzítés veszélyes. Szerencsére legalább a féklámpa nem vezetőfüggő, azt nem lehet mellőzni... A biztonsági övhöz hasonlóan az index is akkor ér valamit, ha megfelelően használják. Az elektromos  index 1928- óta bizonyítja létjogosultságát a közlekedésben, előtte is születtek érdekes megoldások. Először kezével jelzett a vezető, ami persze sötétben nem látszott, aztán jött a prizmás sofőrkesztyű, majd a csukott autók karosszériájából kihajló index, aztán a 21 wattos izzók és a gyorsabban reagáló de kisebb fogyasztású, és nem utolsósorban attraktív megoldásokat kínáló világító diódák következtek. Ezek már annyira meghódították a járműipart, hogy egyetlen luxusautóban, például a legújabb S osztályú Mercedesben ötszáz LED áll a fény szolgálatában, ennyiből jut az irányjelzőknek is.

Ilyen volt régen.

A szeptemberi frankfurti motorshow-n bemutatásra kerülő Audi A8-as irányjelzését nem lehet figyelmen kívül hagyni. A dinamikus index a luxuslimuzin Matrix LED fényszórójában kap helyet, a lámpatest már önmagában is formai és műszaki attrakció:

ha a beépített kamera szembejövő járművet észlel, a fényszórók letompítják a távolsági fénysugár megfelelő részeit, a rendszer annyira pontos, hogy a fénysugárnak csak azt a részét árnyékolja ki, amely közvetlenül a szembejövő, illetve az elhaladó járműre irányul. Az éjjellátó berendezéssel és navigációs rendszerrel összehangolt kanyarkövetésnél a fényszórók a navigációs adatok alapján már a kormány elfordítása előtt megvilágítják az út ívét.

És ilyen ma egy Audi A8-asban.

Az indexek is hasonló technológiával készültek: az elsők 18-18, a hátsók 24-24 diódája nem egyszerre, hanem futófényszerűen villog, ami jobban észlehető, ezért a tervezők szerint biztonságosabb: a dinamikus irányjelző LED-jei 150 ezredmásodpercenként villannak fel a kanyarodás irányába haladva, a fényshow addig tart, amíg a vezető egyenesbe fordítja a kormányt, vagy kikapcsolja az indexet.

Az ötlet nem új: ha nem is világító diódákkal, de hagyományos izzókkal már készültek dinamikus irányjelzővel sorozatgyártású autók, ilyen volt az 1965-ös Ford Thunderbird sportkocsi, melynek futófénye látványosan jelezte a sportkocsi haladási irányát. Ebben a modellben már alapfelszerelés volt a dönthető és hosszában is állítható kormány is.

Az amerikai autókon inkább reklámból alkalmazták az útelzárásoknál ismert technológiát, melynek fényforrásait ritmikusan villogó futófényként figyelmeztették a közlekedőket, napjainkban a hasonló szempontok mellett már inkább a biztonság dominál, ahogy a visszapillantó tükörbe épített indexeknél is, mely már évek óta szériafelszerelés több modellen.

Mercedes visszapillantó tükörbe épített irányjelző és klasszikus Bosch karos index.

Hogy mennyire nincs új a nap alatt, azt nemcsak a dinamikus index bizonyítja. Az kisautót is tervező és építő Borlói Mátyás nem csak megrajzolta, de saját autójára fel is szerelte a külső visszapillantó-tükörbe szerelt irányjelzőt, ám annak használatát 1987. május 27-i levelében a Közlekedési Felügyelet megtiltotta a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló B1977.(XII.20) rendeletére hivatkozva. Az ötlet ma általános az autóiparban, Borlói szerint pedig reklámra is felhasználhatnák a gyártók a lámpatesteket, melyeknek egyszínű - például vörös, vagy sárga - burája mögött a márka logója világíthatna, így fénylő dizájn elem lehetne a Mercedes csillag, vagy az Audi négy karikája.

Prizmás sofőrkesztyű

A hatvanas években házilag barkácsoltak visszajelzőket az ezermester autósok, akik a Trabant műszerfalára épített gumi Maci villogó szeméből láthatták, hogy melyik index világít. A gyártók már szériában kínálják a legtakarékosabb és legbiztonságosabb megoldásokat: napjainkban a kis fogyasztású és nagy fényerejű világító diódák már a külső visszapillantó tükörbe építve indexelnek. Egy valami nem változott, a legkorszerűbb sem ismeri a vezető szándékát, ezért nekünk kell kapcsolni!

  

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.22
Főleg eleinte, az autózás hajnalán volt jellemző, hogy a legtöbb gyártó vas és fém munkával kereste....
2025.01.22
Rekordszámú, 1,453 millió személyautót gyártottak tavaly Csehországban, 3,9 százalékkal többet,....
2025.01.22
Meglepő, hogy kik adják az ötletet, ami működhetne is.   ..
2025.01.22
Tehetséges fiatal autóversenyzők tűntek fel idehaza a közelmúltban, ezért széles összefogással, a "....
2025.01.22
Ha páncélos személyautót említünk, a szovjet ZIS 115 típus juthat eszünkbe. Kevésbé köztudott, hogy....
2025.01.22
Hetven páros nevezett a Monte-Carlo-ralira, amely csütörtökön rajtol el a monacói hercegségben és....
2025.01.22
A közelmúltban két olyan új, megfizethető árú modellt is bemutatott a Peugeot, amelyre sokan....
2025.01.22
Donald Trump amerikai elnök hivatalba lépése után a cseh vállalatok mérlegelhetik a gyártás....
2025.01.22
Négy ajtós változattal érkezik a MiniEv, hogy a Hong Guang visszatérjen a csúcsra a szegmensében. A....
2025.01.22
A globális felmelegedés miatt hevesebbek a viharok, villámárvizeket okoznak a zivatarok, és egyes....