Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Ezért fontos, hogy hátrafelé nézzen a gyerekülés | Autoszektor
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Ezért fontos, hogy hátrafelé nézzen a gyerekülés

2020.10.18.

A legtöbb gyereket egyéves kora után előre néző gyerekülésben szállítják a kocsiban, pedig a kutatások szerint sokkal biztonságosabb, ha legalább 4 éves korig menetiránynak háttal utaznak a gyerekek.

A gyerekeknek 4 éves korukig menetiránynak háttal kellene utazniuk az autóban, mert ilyen kicsi korban ez a legbiztonságosabb számukra – ezt javasolja a Volvo a több évtized során elvégzett biztonsági kutatásokra hivatkozva. A svéd autógyártónak volt ideje megvizsgálni, mennyire biztonságosak a különböző gyerekülések, illetve mi a legoptimálisabb elhelyezés, hiszen 1959-ben ők találták fel a hárompontos biztonsági övet, majd néhány évvel később, 1964-ben a hátrafelé néző gyerekülést. 

Ha menetiránynak háttal ül a gyerek a kocsiban, sokkal nagyobb biztonságban van (Fotó: PRNewsfoto/Volvo Cars)

És hogy miért biztonságosabb a gyerek számára, ha a menetiránynak háttal ül? A válasz egyszerűbb, mint gondolnánk, elég ha megnézzük a kisgyerekek testfelépítését. A fejük a testükhöz képest nagy és súlyos, a nyakuk viszont viszont még nem olyan erős, hogy akár egy kisebb koccanás esetén is megtartsa a súlyos fejet. Egy esetleges ütközésnél a gyerek feje előre majd hátra csapódik, és súlyosan sérülhet a nyak és a gerinc. Akár olyan balesetben is, ami a felnőttek számára nem volt súlyos. Ezt segít megelőzni, ha menetiránnyal háttal utazik a gyerek, hiszen így az ülés megtámasztja a gerincét és a fejét, és minimálisra csökken a sérülékeny nyak mozgása.

30 százalékkal kisebb a sérülés esélye

De nemcsak a Volvo javasolja, hogy menetiránynak háttal üljenek a gyerekek a kocsiban. Az Egészségügyi Világszervezet is komoly kutatásokat végzett a témában, például összehasonlították, hogy a különböző gyermekbiztonsági rendszerek milyen mértékben védik a kicsiket. Kiderült, hogy 4 éves kor alatt az előrenéző gyerekülés 50 százalékkal csökkenti a sérülés esélyét ahhoz képest, mintha semmivel sem lenne rögzítve a gyerek a hátsó ülésen. A hátrafelé néző gyerekülés azonban sokkal jobban teljesített, 80 százalékkal csökkentette a sérülés kockázatát. 

Amíg csak lehet, hátrafelé néző ülésben utazzanak a gyerekek (Fotó: PRNewsfoto/Volvo Cars)

Az Amerikai Gyermekgyógyászati ​​Akadémia szerint az autóbaleset továbbra vezető haláloknak számít a 4 évnél fiatalabb gyerekek körében. Ezért ők is azt javasolják, hogy ameddig csak lehetséges, a gyerek hátrafelé néző gyerekülésben utazzon az autóban. 

A biztonság az első

A menetiránynak háttal néző helyzetet néha amiatt támadják, hogy a kicsik rosszul lehetnek utazás közben, hiszen az egyensúlyozásért felelős belső fülük érzékeli a mozgást, miközben a szemük és az izomzatuk mozdulatlanságot jelez. A szülők egy része pedig amiatt nem rajong az ilyen gyerekülésekért, mert a gyerek nem lát ki az autóból, és a nagyobbak hamar elunhatják az utazást. Ilyenkor viszont gondoljunk a nagyobb biztonságra, és van néhány praktika, ami segíthet:

  • Igyekezzünk olyan útvonalat választani, amerre jó minőségű az aszfalt, lehetőleg kerüljük a hepehupás, kátyús utakat. 
  • Kerüljük a nehéz ételeket, helyette csomagoljunk könnyű harapnivalókat. 
  • Adjunk a gyereknek könyvet, kifestőt, és néhány bevált mese is belefér a táblagépen. 
  • Foglaljuk le a gyereket zenével, hangoskönyvvel, utazós játékokkal, barkochbával.
  • Hosszú utazás esetén tartsunk rendszeresen szünetet. 

i-Size: új szabvány, nagyobb biztonság

Bár az elmúlt évek kutatásai egyértelműen arra jutottak, hogy nagyobb biztonságban vannak a 4 év alatti gyerekek, ha menetiránynak háttal ülnek a kocsiban, egyelőre csak kevés országban van erre vonatkozó szabályozás. Magyarországon az az általánosan elterjedt gyakorlat, hogy születéstől nagyjából 9-12 hónapos korukig a 0+ korcsoportos autós hordozóban utaznak a babák, amit kizárólag úgy lehet rögzíteni a kocsiban, hogy a gyerek hátrafelé nézzen. Ám a szülők gyakran túl hamar váltanak nagyobb, 1-es korcsoportos gyerekülésre, amelyek legtöbbjében a gyerek előre néző pozícióban ül. 

Szerencsére egyre inkább terjednek a 2013-ban bevezetett szabvány, az i-Size szerint készült autós gyerekülések, amelyek születéstől nagyjából 4 éves korig, 40-105 centiméter magas gyerekeknél használhatók. Az i-Size ülésekben 15 hónapos korig kötelező a gyereket menetiránynak háttal ülő helyzetben szállítani, de később is érdemes így utaztatni őket. Az új szabvány szerinti üléseknek kötelező eleme még az oldalirányú ütéstompítás, valamint az Isofix rögzítés, ezek korábban nem volt előírva. A nagyobb biztonság mellett az i-Size további előnye, hogy nem kell olyan gyakran cserélni a gyerekülést. Hiszen amit korábban két üléssel, 0 és I-es korcsoportúval oldottak meg, azt egy modellel is megúszhatják a szülők. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....