manuális váltó

Végét járja a manuális váltó

2025.09.03.

Az eladások nem csak Észak-Amerikában, de Európában is csökkentek. Az automata váltó győzedelmeskedni látszik.

Hasonlóan az SUV-k térnyeréséhez, egy másik trend is egyre jobban begyűrűzik az autóiparba és most nem, nem az elektromos autókról van szó. Egy sokkal régebbi rivalizálás tűnik úgy, hogy véget ér. Az automata váltó lett a standard rengeteg piacon és a manuális váltó pedig évről évre háttérbe szorul, felvetve a kérdést, hogy van-e még egyáltalán létjogosultsága a technikának. És ez nem csak Észak-Amerikára, de Európára is igaz.

2001-ben az öt nagy európai piacon - az Egyesült Királyságban, Németországban, Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban - majdnem minden bejegyzett autót manuális váltóval szerelték. A korabeli adatok szerint a bejegyzett modellek 91 százaléka volt ilyen, még a prémium és luxus márkák között is. Akkoriban a technológia közel sem volt olyan fejlett, mint most. Az automata váltó fejlesztése is rengeteg pénzbe került, így az automata váltó inkább volt egy luxus extra, mint csak egy sima felszereltség. Persze ez nem kifogás, hiszen a kuplung nélküli autók már 1940-ben megjelentek, amikor a General Motors kifejlesztette Hydra-Matic váltóját az Oldsmobile Series 60-hoz.

Már egyre több autó csak automata váltóval érhető el. (Kép forrása: Ford)

De mint minden felszereltségnél, mint akár a biztonsági övnél vagy a légzsáknál is, úgy a váltónál is segített az, hogy egyre több gyártó vette át és ültette be a technológiát autóiba, ezzel csökkentve a fejlesztések és alkatrészek árát. Az egyre nagyobbá váló városok forgalmának őrületében pedig igencsak hasznossá vált az, hogy nem kellett hatszor fel-leváltani a sebességet egyetlen jelzőlámpa eléréséhez. A legtöbb sofőrnek pedig ugyanúgy csak probléma a váltás, mint a parkolás és miért ne mondanának igent egy olyan eszközre, ami megkönnyíti a vezetésnek ezen aspektusát?

Nézzük a tavalyi évet! A fenti öt európai országban 2024-ben átlagosan 29 százalékra csökkent az új manuális autók aránya és leosztva olcsóbb és prémium márkákra, a számok még érdekesebbek. 2001-ben az automata váltós autók 31 százaléka volt prémium modell, 2024-ben ez a szám 97 százalék volt. Viszont a mindennapi autóknál is érdekesek az adatok. 2001-ben öt százalék volt az automaták száma, 2024-ben pedig már a piac 63 százaléka volt ilyen.

Autóeladások manuális váltóval

Kép forrása: Motor1

A változás máshol is megfigyelhető. Nem meglepő, hogy az Egyesült Államokban is ez a helyzet, de azért érdemes megfigyelni az ottani számokat is. Az SUV-k és végeláthatatlan hosszú és széles autópályák hazájában a kutya sem akar magának manuális autót. Az automata váltó már 2001-ben elterjedt volt. 25 éve az újonnan bejegyzett autóállomány majdnem 72 százaléka volt automata váltós, 2024-ben ez a szám már 99,2 százalék volt személyautók (itt értsd a pickupokat és kisteherautókat is) tekintetében. Ez azt jelenti, hogy ezerből mindössze kettő darab új autó volt manuális váltós és ebbe beletartoznak a szabadidő- és sportkocsik is, ahol pedig könnyen gondolhatnánk, hogy a sofőrök szeretnek váltani.

Csökkennek az eladások olyan modelleknél is, mint a hobbi- vagy szabadidőautók, mint a Toyota GR Yaris. (Kép forrása: Toyota)

Különböző gyártók beszámoltak arról, észak-amerikai vásárlók milyen arányban kérték manuális váltóval az ilyen hajtással is elérhető modelleket:

  • BMW M4: 15%
  • BMW Z4: 65%
  • Honda Civic: 7,2%
  • Hyundai Elantra N: 30% körül (nincs pontos adat)
  • Kia Forte: kevesebb, mint 2% (nincs pontos adat)
  • Lotus Emira V-6: 86%
  • Mazda Miata: 70% körül (nincs pontos adat)
  • Porsche 718 Boxster/ Cayman: 43%
  • Porsche 911: 37%
  • Subaru BRZ: 77,8%
  • Subaru WRX: 86,7%
  • Toyota GR Corolla: 97%
  • Toyota GR Supra: 65%
  • Toyota Tacoma: 2%
  • Volkswagen Golf GTI: 41%
  • Volkswagen Golf R: 52%

Személy szerint imádom a manuális váltót, szeretem, hogy ez a vezetés része, ami részben abból fakad, hogy gyerekkorom óta manuális autót hajtok, ilyenen tanultam vezetni. De nem vetem el az automatát sem, mivel egy forgalmas pesti délután fárasztó a kuplungot rugdosni húszméterenként, miközben azt is tudjuk, hogy a mai nagy, kilenc- vagy tízsebességes automata váltók nyomába sem érhetne egy manuális fogyasztás vagy effektivitás tekintetében. Minden az automata mellett szól, nehezen vitatható. A jövőben talán fordul a kocka és a manuális váltó lesz az a felszereltség, amiért extra pénzt kell fizetni, amit csak a gazdagok akarnak szórakozásból.

Nyitókép forrása: BMW

Forrás: 
motor1

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....
2025.12.05
Megpróbált meglépni a járőrök elől egy autós, aki ittasan ült volán mögé. Mint kiderült, ő maga is....
2025.12.05
Megérkezett a hazai márkakereskedésekbe az új Citroën C5 Aircross SUV. A 2026-os Év autója döntős....
2025.12.05
2026-ban az Audi egy igazán különleges jubileumot ünnepel: az öthengeres motor 50. évfordulóját. Ez....
2025.12.05
Tudta, hogy Bécsben már nem csak a templomban lehet beszélgetni egy lelki vezetővel? Toni Faber, a....