önvezető autó
Szürreális jelenet játszódott le pár napja Kaliforniában, San Bruno városában. Egy közönséges ellenőrzés során a rendőrök megállítottak egy autót. Azonban, amikor a közelébe értek, felfedezték, hogy a fedélzeten nincs senki. A tisztek ezzel a dilemmával szembesültek: hogyan szankcionálhatják a vezető nélküli autót?
A jelenlegi, kaliforniai törvény előírja, hogy minden közlekedési szabálysértést természetes személynek kell megtámadnia. Csak 2026 júliusától, az új jogszabályok majdani hatálybalépésével lehet közvetlenül értesíteni a gyártókat, ha autonóm járműveik megsértik a közlekedési szabályokat.

Az eset felkeltette a helyi média és a közösségi háló figyelmét. Ugyanis világos és határozott szankcionálás nélkül fennáll annak a veszélye, hogy a vállalatok nem foglalkoznak ezzel a kritikus kérdéssel. A javasolt megoldások között szerepel a minden manőver rögzítésére alkalmas „fekete dobozok” telepítése, valamint az illetékes hatóságok számára a fedélzeti adatokhoz való hozzáférés.
Ugyanakkor, az olyan, autonóm vezetéstechnikai vállalatok, mint például a Waymo, attól tartanak, hogy a túl szigorú előírások megfékezik az innovációt egy gyorsan fejlődő iparágban.
A történet fontos gyakorlati kérdéseket vet fel a bűnüldözés számára is. Hogyan lehet biztonságosan megállítani a vezető nélküli járművet? Milyen protokollokat kell elfogadni, ha nincs azonosítható természetes személy? Jelenleg tehát számos nyitott kérdés van a hatékonyság és a tényleges szankcionálási képesség tekintetében. A San Bruno-i incidens az intézmények és az ipar előtt álló kihívásokat jelképezi.
Forrás: autoblog.it