használt autó vásárlás

Vigyázz, honnan veszel használt autót!

2023.09.22.

Érdemes rákeresni a cégre szerződéskötés előtt.

Mai cikkünk témáját a véletlen adta, de - mint tudjuk - az élet a legjobb rendező. Ebben a rovatban leginkább használtautó-vásárlás előtti átvizsgálások tapasztalatait szoktam megosztani, ritkábban pedig a mostanihoz hasonló, hasznos információkkal próbálom segíteni a vevőket.

Egyik folyamatban lévő igazságügyi szakértői kirendelésem során szükségem volt egy referencia járműre, amelynek működését a perben érintett autóéval össze tudom hasonlítani. Érdekes dolgokat találtam.

Tyúkper

Így hívja a köznyelv az alacsony pertárgyértékű bírósági ügyeket, ahol, amin vitatkoznak nem ér annyit, mint amennyit várhatóan a perre kell fordítani pénzben és időben egyaránt. A most futó ügyemben egy Peugeot-val kapcsolatos hibás teljesítésen megy a vita, a kocsi motorhibás. A baj csak az, hogy az autó vételára bőven egymillió forint alatt volt, a perköltségek pedig várhatóan meg is haladják majd ezt.

Olajnyomás nincs

Bizonyítás közben

A szakértői kirendelésben a Tisztelt Járásbíróság feltett egy kérdést, amelyre a helyszíni szemlén nem sikerült minden kétséget kizáró választ és az azt alátámasztó bizonyítékot találni, ezért szükség volt egy referencia autóra, ami ugyanolyan gyártmány és típus, ugyanolyan motorral szerelték, és felszereltségében is lehetőleg egyező.

Volt már ilyenre példa, gyerünk a használtautó-hirdetésekre, majd egy megfelelő szűkítés után már csak el kell magyarázni az eladónak, hogy mit szeretnénk és bízni a segítőkészségében. Így kerültem egy pestkörnyéki kereskedéshez, mert nekik volt eladó, a vizsgált autóhoz nagyon-nagyon hasonló portékája.

Cím nincsen a hirdetésben

Az adatlapon látható volt, hogy a kocsit egy Kft. árulja, de telephely, vagy cím nem volt megadva, csak a honlap térkép fül benyomásával láttam, hogy pestkörnyéki autóról van szó. Felhívtam a kereskedést, ahol hívásomat és flegma „hálló”-val fogadták. Na, mondom itt nem járok majd sikerrel. Az előítéleteim ellenére az eladó a vártnál sokkal nagyobb együttműködési készséget mutatott, mindössze annyit kért, hogy ha érkezem, előtte hívjam fel, hogy ott legyen.

Telephely, az már nem volt, az agglomerációs városkában az utcán parkolt az autó, amelyet 5 perc megvizsgáltam és meg is kaptam a választ.

F.A.

Aki a jártas a céges ügyekben, az az „f.a.” rövidítésre azonnal felkapja a fejét. A többieknek pedig egy gyors szoftverfrissítés: az f.a. rövidítés a cégnév mellett annyit tesz: felszámolás alatt. Mivel már az is furcsa volt, hogy van egy Kft., de telephely az nincsen, a hirdető céget megkerestem az e-cégjegyzékben, ami egy, az Igazságügyi Minisztérium fenntartásában és üzemeltetésében lévő, mindenki számára elérhető adatbázis, amihez ráadásul még ügyfélkapus regisztráció sem kell.

Ott azonnal jött a „felszámolás alatt” névkiegészítés és akkor elkezdtem gondolkodni.

Olcsó autók tömkelege

A hirdető jelenleg összesen 34 autót kínál a legnépszerűbb hirdetési oldalon a cég nevében. A legolcsóbb ezek közül 100 ezer (!) forint és a 32. kocsi ára is mindössze 875 ezer. A két legdrágább kocsi (1,6 és 2 millió forintért) közül a drágábbikkal érkezett az eladó a helyszínre.

Mire levettem ezt a képernyőképet a legolcsóbb autó már el is kelt - megy ez!

Az elmúlt időszakban sokszor megírtam már, hogy a jelenlegi magyar fizetőképes kereslet mekkora létjogosultságot ad ezeknek az autóknak, most pedig hozzátenném, hogy egy 2-3 százezer forintos autónak amúgy semmi keresnivalója nincs az utakon. Biztos, hogy buknának egy azonnali műszaki vizsgán valamiért, és egyáltalán: olyan méltatlan állapotban vannak, hogy meglátva csak szörnyülködik az ember.

Ennek a Peugeot-nak is siralmas volt az utastere. A hamutálat éppen csak hogy kiürítették, a szürkés hamufoltok ott voltak a hamutartóban. Az elsárgult, erősen szennyezett tetőkárpitot csak foltokban fogta a ragasztó, lógott mint a tehén farka. A műszerfalburkolatok pedig töröttek voltak és ezért csálén álltak. Kívül is ütött kopott, matt lámpák és hadd ne soroljam tovább. Ezek persze csak azok amik kiszúrták a szemem az ott töltött rövid idő alatt.

Ennek során megtudtam azt is, hogy a motorvezérlés elszakadt, úgyhogy most állították talpra. Hihetetlen, hogy erre még megéri pénzt áldozni, pedig igen. Amikor telefonáltam, éppen egy vevőjelölt nézegette az autót. Hát itt tartunk.

De biztosan jó ötlet ez?

A futó tyúkpernek is az az alapja, hogy a megvásárolt autó motorhibás. Egy ilyen árkategóriás autótól nem is lehet mást várni, ha nem a motor, akkor majd az erőátviteli rendszer, vagy valami más adja meg magát. Annyira el vannak használódva, hogy képtelenség végig érni rajta.

Nem csak a motorhibáról van szó, lógnak a motortartók és cserés a kuplung is: alapjáraton úgy táncolt a motor, hogy arról a TikTok-ra is készítettem egy rövid videót

Egyszóval a 34 kocsi közül bármelyikre pályáznánk, nagy eséllyel kell majd visszamenni a kereskedőhöz valami rejtett hiba miatt. De a cég előbb-utóbb el fog tűnni. (Sőt, más nyilvántartásban már megszűntként is szerepel.) De ebben az esetben jól látszik, hogy nem direkt erre hozták létre, vagyis nem kifejezetten dobós cégről van szó. 2007-ben jegyezték be és a felszámolás 2021-ben indult meg. Van ilyen, hogy nem jól jönnek össze a dolgok és őszintén szólva emiatt kifejezetten sajnálom a középkorúnál amúgy idősebb ex cégtulajdonost. Ha megnézzük a dátumot, akkor elég egyértelmű, hogy a 2020-ban csúcsosodott, de maximális hatását ’21-ben elérő covid hullám végezhetett a bolttal, ahogyan azt annak idején meg is lehetett jósolni: akinek nem volt tőkeereje, annak a válság valódi katasztrófa lett.

Megint kik járnak a legrosszabbul?

A párszázezer forintos autók vevői kétségkívül a legrosszabb anyagi helyzetből jövő vásárlók. Mi lesz velük, ha alapvető érdekeiket sem tudják érvényesíteni, mert a felszámolás alatt lévő / megszűnt cég természetesen fizetésképtelen? Persze egy jó felszámolóbiztos akár jól is üzemeltethet egy céget annak érdekében, hogy a hitelezők a lehető legtöbb pénzt visszalássák, de egy így megrogyott céggel én már nem kötnék semmilyen üzletet.

Pláne nem, ha csak százezreim vannak autóra, hiszen ezzel olyan, mintha a rulettre tenném fel a pénzt. Vásárlás előtt szinte kötelező valamilyen formában információt nyerni az eladóról. Ha pedig ott minden rendben van, akkor nagyon odafigyelni, hogy az orrunk alá dugott adásvételi szerződésen ugyanaz a cég szerepeljen eladóként, akit az előzetes ellenőrzés során megfelelőnek találtunk. Mert ha itt arról van szó, hogy a cég csak nevében létezik, illetve a még élő előfizetésén hirdet autókat a portálon, akkor a kocsit valószínűleg már magánszemélytől fogjuk venni, az pedig sokkal kevesebb szavatossági lehetőséget nyújt, mintha kereskedőtől vennénk.

De nem csak a céget kell ellenőrizni, hanem magát az autót is. Tudunk segíteni!

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....
2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....