Lancia Ypsilon
A Lancia márkanév sokakban kelthet nosztalgiát, hiszen ki ne ismerné itthon az olaszok egyik legérdekesebb márkáját, amely soha nem volt tömegautó, nem is volt annyira olcsó, mégis a legtöbb ember fel tudna idézni egy-két modellnevet, sőt, pár ismerős ismerősét is tudná mondani, akinek volt Lanciája. A következő kérdésre már valamivel nehezebb lenne felelni: Mikor láttál utoljára Lanciát élőben? Mivel a brand már évek óta nem forgalmaz új autót, minden márkakereskedés csak szervizelést vállal.
Ott van az Ypsilon, mondanák egyből a legtöbben, vagy a Chryslertől kölcsönvett, átmatricázott Voyager MPV és a luxusszedán Thema és ennyivel ki is fújna a tudás. Persze a legtöbben bedobnák a Deltát is, amely az olasz gyártó egyik legismertebb modellje, én kapásból mondanám is, hogy egy Deltát láttam legutoljára, alig néhány napja, a szerelőm hobbiautója egy első generációs, tűzpiros modell. De ezen kívül alig van valami, amit az elmúlt évekből fel lehetne hozni. Olaszországban megy egyedül a gyártó, a fenn említett Ypsilonnal, 2022-ben 40 991 darabot gyártottak le, ami csökkenő tendencia a korábbi évekhez képest.
Jövő februártól akarják az Ypsilont importálni, nem csak Európába, hanem az Egyesült Államokba is, ugyanis ekkor startol a modell új, negyedik generációja, amelyhez limitált kiadású, elektromos modellváltozatot is piacra akarnak dobni. Utóbbiból 1906 darabot terveznek.
Az Ypsilon új generációja azért kiemelten fontos a Lancia számára, mivel kicsi, költséghatékony, mégis luxusnak számít szegmensében, ezek a szempontok fontosak az anyacég, Stellantis szerint a brand újjáélesztéséhez. A Stellantis azt is hozzátette, hogy egy teljes palettányi új autót terveznek, ha beindul a Lancia, így pedig igazán érthető, hogy miért akarnak kimerészkedni az országhatár mögül.
Az új Ypsilon egyébként 2024 nyarától lesz elérhető, ötajtós kivitelben. Emellett a limitált számú elektromos modellváltozat lesz az első EV a cég önéletrajzában, de még egy mérföldkövet elér majd vele a cég, ugyanis a belső égésű motoros változat az utolsó hagyományos hajtású modell lesz, ha minden jól megy, mivel a Stellantis teljesen elektromosra akarja tervezni az új lineupot.
A mostani Ypsilon csak háromajtós kivitelben érhető el, 2011-es indulása óta hasonló kinézettel. A Mini platformjára épült, amelyet a Fiat Chrysler Automobiles tervezett még a PSA Grouppal való összeolvadás előtt. Emiatt a Fiat Pandával osztozik bizonyos elemeken és dizájnötleteken az Ypsilon.
Bár a 2022-es év gyártási és eladási adatai csökkentek a korábbi évekhez képest, az idei, 2023-as számok mutatnak némi reménysugarat, talán emiatt is állt neki gőzerővel a projekt kivitelezésének a Stellantis. Az Ypsilon idén január és október között, azaz az első három negyedévben 8,4 százalékkal haladta meg a korábbi év ugyanezen szakaszának eladásait. Ez októberig 37 731 eladott Ypsilont jelent, derül ki a Dataforce kutatásából. Emellett harmadik lett szegmensében, amely a prémium kisautókat takarja.
Sok mindent persze most még nem, de néhány paramétert már elárult a Lancia. Az új Ypsilon valamivel hosszabb lesz, mint 4 méter, és 150 milliméterrel hosszabb, mint az előző generáció. A Stellantis e-CMP2 terveire épül majd, amely olyan kisautók alapja volt eddig, mint az Opel Corsa, vagy a Peugeot 208. Az új modellt Spanyolországban, Zaragozában gyártják majd, a Corsával együtt.
Az elektromos modellváltozatról hamar kiderült, hogy limitált számban gyártják csak, de, hogy miért pont 1906 darab készül majd, egy ideig rejtély volt. A Stellantis végül elárulta, hogy a fura szám a Lancia alapítási évét takarja, ezért készülnek ennyi EV-vel. Azt is hozzátették, hogy a kocsi belsőjének tervein a Cassina nevű olasz bútorgyártóval fognak együtt dolgozni, ami már korábban is előfordult, más modellek esetében.
A Lancia nemrég egy rövid kedvcsináló képet is közölt, amelyen az Ypsilon vezetéknélküli telfontöltője látható, de nem egyszerű műanyag lapról van szó, hanem egy "tavolino", azaz asztalka nevű, bőrrel bevont, kör alakú töltőről. A cég szerint ez az elem mutatja, hogy mi lesz a cél az új autóval: "egy egyedülálló részlet és terv, amely az otthon érzését kelti bennünk, amely egy olyan fogalom, amely mindig is fontos volt a Lanciának."
A tavolino. (Forrás: Lancia)
A Lancia után már csak teljesen elektromos modellek várhatóak, az első, a Gamma nevű középkategóriás fastback 2026-ra várható. Ezt követi majd a Delta, amely, igen, egy kis hatchback lesz!
Az új terv egyébként a Lancia "Reneszánsz" céljának része, amely egy tíz év hosszúságú stratégia, amelynek végére, 2028-ra a cég egy erős, teljesen elektromos palettával tudjon előrukkolni. A cég azt is hozzátette, hogy a három érkező modell a paletta felét fogja takarni.
A Lancia csak Európában 85 új szalont akar létrehozni - bár eközben 20 százalékkal csökkenti olasz kereskedéseinek számát, nagyjából 160-ra. A fő profil az online eladás lesz, amely a Stellantis új forgalmazási tervének része. Arról, hogy a tengerentúlra hogyan akar betörni, a cég még nem beszélt.
Nyitókép forrása: Lancia
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!