sebesség

A Vörös Ördög és a sebesség mámora

2019.05.18.

A sebességi világrekordok történetében jeles dátum 1899. április 29-e. Idén ünnepeljük a 110. évfordulóját annak, hogy közúti járművel sikerült átlépni a 100 km/h sebességet. 

Aki egyszer is beül egy, az első világháború előtt gyártott, nyitott túrakocsiba rögtön rájön, hogy a sebesség érzete mennyire relatív. Fakerekes, favázas szerkezetről van szó, amelyben az időjárás viszontagságai ellen leginkább a meleg öltözet véd. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a tükörsima aszfalt helyett leginkább földutak álltak rendelkezésre. Ilyen helyzetben az 50-60 km/h sebességgel történő utazás is meglehetősen gyorsnak hat. Ennek fényében még nagyobb tiszteletet érdemel a Vörös Ördög becenévre hallgató Camille Jenatzy, aki 1899. április 29-én egy kormányrúdba kapaszkodva 105 km/h sebességet ért el az áramvonalas kialakítású, La Jamais Contente azaz Sohasem Elégedett névre hallgató villanyüzemű járművével. Ez a futam egy több hónapos versengés csúcspontja volt, amelynek tétje nem csupán a minél gyorsabb sebesség elérése volt.

A La Jamais Contente replikája a 2019-es párizsi Retromobile kiállításon

A történet 1897-ben, Párizsban kezdődött. Maurice Bixio, a párizsi fiákereket azaz lóvontatású bérkocsikat üzemeltető Compagnie generale des Voitures a Paris (CGV) nevű vállalat igazgatótanácsának elnöke egy jelentésében romló üzletmenetről számolt be. Megjelentek ugyanis a villamosok, amelyek elszipkázták az utasokat. Bixionak további fejfájást okozott, hogy a párizsi önkormányzathoz egyre gyakrabban futottak be kérelmek, amelyeket olyan vállalkozók nyújtottak be, akik ló nélküli hintókkal szerettek volna taxiszolgáltatást nyújtani. Bixio úgy gondolta, hogy a benzinüzemű gépkocsik zsákutcának fognak bizonyulni, ezért 1898. tavaszán kizárólag villanyautók részére hirdetett meg tesztutat. Erre végül 1898. júniusában került sor. A korszak ismert francia cégei, mint a Kriéger, a Jeantaud, a Camille Jenatzy által alapított CGTA,, sőt a CGV villanyautó-gyártásra szakosodott leányvállalata, a CFVE is jelezték részvételüket. Utóbbi végül a teszt napján kiszállt a versengésből, mivel Brixio rájött az összeférhetetlenségre. A próbákon a Camille Jenatzy-féle jármű bizonyult a legmegbízhatóbbnak, amelyhez a Fulmen francia vállalat szállította az ólomakkumulátorokat.

 

Camille Jenatzy 1910-ben (Forrás: ANNO)

Camille Jenatzy (1868-1913) Belgiumban, Brüsszel Brüsszel Schaerbeek nevű negyedében született, ahol édesapja,. Constantin Jenatzy és felesége, Honorine Leleux 1865-ban gumicikkek gyártására rendezkedtek be. A Jenatzy-féle vállalkozás gyorsan terjeszkedett, hamar gyárüzemmé fejlődött. Constantin Jenatzy a város elismert polgára lett, halála után még utcát is neveztek el róla. A cég figyelme az 1880-as években az új sporteszköz, a kerékpár felé fordult. A Jenatzy gumiabroncsokat később autókhoz is kínálták. Camille Jenatzy az 1890-es évek elején Párizsba költözött, ahol villanyautókkal kezdett foglalkozni.

Jenatzy-féle villanyjármű 1899-ben. Forrás: Gallica

 

Jenatzy és a francia Charles Jeantaud is részt vettek a párizsi taxipályázatban Rivalizálásuk azonban túllépte az üzleti kereteket: 1898. novemberében a francia Chanteloup hegyiversenyen Jenatzy az általa épített villanytaxival (!!!) „ördögi” sebességet elérve győzte le ellenfeleit, köztük Gaston de Chasseloup-Laubat grófot, aki a Jeantaud-féle elektromos autót vezette. A gróf 1898. decemberében, a La France Automobile magazin szerkesztősége által szervezett sebességi versenyen aratott győzelemmel vágott vissza. Erről már két évvel ezelőtt is említést tettünk.A versenyen Jenatzy nem tudott részt venni, de nem sokat habozott: 1899. januárra meghívta Gaston grófot egy autós párbajra. 1899. január és 1899. áprilisa között összesen hat rekordfutamra került sor – háromszor Gaston, háromszor Jenatzy győzedelmeskedett. Az autókat folyamatosan finomították.

Jenatzy végül 1899. április 29-én (más források szerint május elsején) egy vadonatúj járművel döntő csapást mért ellenfelére. A 105,88 km/h sebesség hallatán Gaston gróf bejelentette, hogy soha többé nem áll rajthoz. A „La Jamais Contente” azaz Sohasem Elégedett névre hallgató, szivar alakú, együléses „rakéta” nevét a legtöbb szakíró szerint Jenatzy elhivatottsága miatt kapta. Rosszmájú vélemények szerint az autó neve Jenatzy feleségére utal, aki meglehetősen zsémbes volt, hogy férje állandóan versenyekre utazik. A súlycsökkentés végett a karosszériát partiniumból készítették, ami alumínium, réz, cink, szilícium, és vas ötvözetét jelenti. Az autót két Postal-Vinay gyártmányú 25 kW teljesítményű motor hajtott. Az ólomakkumulátorokat a taxiknál bizonyító Fulmen cégtől vásárolták. Jenatzy a szokásos taktikáját követte: beült az autóba, teljes erőből nyomta a gázpedált, és megpróbált nem kiesni.

Korabeli sajtóillusztráció a rekord-futamról (Forrás: CNUM)

A Jenatzy-féle rekordot 1902-ben Leon Serpollet döntötte meg egy gőzautóval, amellyel 120,80 km/h sebességet ért el. Néhány hónappal később egy benzinmotoros Mors 120,83 km/h sebességel újabb csúcsot állított be – s ettől kezdve a belsőégésű motorral szerelt gépkocsik átvették az uralmat.

Jenatzy édesapja 1904-ben bekövetkezett halála után átvette a családi vállalat irányítását, de nem feledkezett meg a versenyzésről sem. Az Emile Jellinek által összehozott Mercedes csapatot erősítette: 1903-ban a Gordon Bennett versenyen elért első helyét több dobogós helyezés követte más futamokon. Jenatzy 1913-ban egy véletlen vadászbalesetben hunyt el. A La Jamais Contente-t Jenatzy özvegye és a Fulmen vállalat 1933-ban a francia járműgyártás emlékeire fókuszáló Le Musée National de la Voiture et du Tourisme múzeumnak adományozták.

A jármű 1933-ban (Forrás: Gallica)

Az 1990-es évek elején egy francia gyűjtő, Christian Wannyn szerette volna megmutatni mire képes a La Jamais Contente. Ám kérését a múzeum elutasította. Végül Wannyn a kulturális miniszter támogatásával, a nemzetközi Lions Club és számos szponzor, így a Michelin és a Fulmen segítségével működő másolatot készített. Ezt a replikát 2013. óta a Mulhouse-ban található Cite de lAutomobile-ban, a francia nemzeti autómúzeumban lehet megtekinteni . Ezen kívül Belgiumban, az Autoworld múzeumban is látható egy másolat.

A Wannyn-féle replika (Forrás: Automobile Magazine)

 

Források:

http://www.automobilemag.com/news/la-jamais-contente/

- https://www.autrique.be/en/calendar/exhibitions/event/373-camille-jenatzy-la-jamais-contente

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....