kínai autó
Az Európát egyre nagyobb mértékben elárasztó kínai elektromos autók az európai villanyautó eladások negyedét is kiharaphatják 2024-ben, figyelmeztet az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség, ami a nem kormányzati szervek összefogása. Már 2023-ban is mintegy 19,5%-os piaci részesedést sikerült kiharapniuk az akkor még frissen érkező kínai autómárkáknak az európai villanyautó eladásokból és ez a szám csak tovább nőhet idén – jelentik. Ezért a szövetség arra kéri az Európai Uniót, hogy emeljék 25%-ra a Kínából érkező akkucellák behozatali költségeit. Ezzel legalább a közepes méretű szedánok és SUV-k drágábbak lennének, mint az európai gyártású modellek, ugyanakkor a kompakt SUV-k és a nagyobb kínai modellek még mindig olcsóbbak lennének.
Mindez elsősorban annak köszönhető, hogy a lítium-ion akkumulátorcellák gyártása legalább 20%-kal olcsóbb Kínában, mint Európában, ráadásul az ottani gyártók már robosztusabb ellátó lánccal és technológiákkal rendelkeznek, mint mi. Ugyanakkor azt is beismerik, hogy az importköltségek növelése csak időszakos megoldás, ugyanis a legtöbb kínai gyártó már konkrét tervekkel rendelkezik egy európai gyártósor berendezésére. 2023-ban a Tesla, a Dacia és a BMW voltak a három legnagyobb importáló, de 2024-ben már az import 11%-át haraphatják ki a kínai gyártók, sőt, 2027-re már a 20%-ot is könnyedén elérhetik. Szerintük az az egyetlen megoldás az EU számára, ha rákényszeríti a gyártóit, hogy több, tömegek számára is elérhető villanyautók gyártsanak és felgyorsítsák az akkumulátorgyártás kapacitásának növelését.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!