zöldautó
Mi lesz velünk megfizethető kisautók nélkül? Tettem fel a kérdést néhány éve, amikor rohamosan kezdtek kikopni a mini- és kisautók, tehát az A- és B-szegmens városi autói. Az autópark Európaszerte öregszik, keleten a helyzet még aggasztóbb. Megbízható, pláne megfizethető, modern alternatíva pedig egyre kevesebb van. Mikor vesztettük el a fókuszt arról, hogy a polgárságot négykerékre tegyük? Ki fog így magánszemélyként újautót vásárolni? Olyan mértékű befektetést és extra költségeket jelentett az európai gyártók számára a villanyos átállás, hogy egyszerűen nem tudnak nyereségesen villanyos kisautókat gyártani egyelőre. De mi a helyzet Kínában, aki szinte a kezdetektől a villanyos világra építkezett?
Kínának van válasza a megfizethető miniautókra a villanyos világban. Legsikeresebb A-szegmensbeli autójukból, a Wuling Mini EV-ből mintegy 400 000 darabot értékesítettek csak 2022-ben, az autó eddigi legsikeresebb évében, kizárólag Kínában. Az MG mögött is álló SAIC azonban nem az egyetlen, aki nagyot kaszál ezekből az apró cirkálókból. A Geely Geometry Panda jobban felszerelt, mint egy használtautó, miközben 2,6 millió forintot kérnek érte. Van benne okostelefon tükrözésre is alkalmas infotainment rendszer, tolatókamera, légkondi és elektromos ablak. Persze kicsi, a végsebessége kb. 100 km/h, a hatótávja csupán 200 km, de cserébe könnyű, hiszen egy mindössze 17 kWh-s akksi van a padlójában, és meglepően biztonságos.
Ha valahol, hát Európa szűk és sűrű utcáin lenne igény erre a kategóriára, nálunk mégsem törekednek rá a döntéshozók, hogy a elterjedjenek a kisebb akksival szerelt, ezáltal kisebb ökolábnyommal rendelkező elektromos miniautók. Azok az autók, amikben igazán hatékony lehetne a villanyhajtás, hiszen nem kell mellé egy 2,5 tonnás kupé-SUV kasznit cipelni. Nem véletlen, hogy Luca de Meo, a Renault Csoport vezérigazgatója is azért lobbizik, hogy Európa hozzon létre egy saját kei-car kategóriát Japán mintára. A kategória elterjedését pedig különböző ösztönzőkkel, csak az apró autók után járó kedvezményekkel lehetne elérni.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!