taxi

40 évesen lett taxis Tibor, éjszakás édesanyját váltja reggelenként

2017.02.08.

Élelmiszer bolti eladónak tanult, de az építőiparban kötött ki, majd bő tíz évig asztalosüzemben dolgozott Daka Tibor, aki szűk másfél éve a szegedi Tempó taxi társaságát erősít – ahogy kollégái mondják, kopaszként. Édesanyjával váltják egymást a hamarosan csere érett, 300 ezer kilométeren túli VW Borában – az anyuka az éjszakás.

– Asztalosüzemi pályafutásomat Szegeden kezdtem a Karnisnál, majd úgy alakult, hogy 3 évre Kiskunhalasra költöztem a párommal – beszél a még jogosítvány nélküli kezdetekről Daka Tibor. Ott épületasztalosként dolgozott és abban az időszakban, 2003-ban tette le a jogosítványt. Az ingázás miatt lett rá szüksége, plusz a cégnél is hasznát vette a jogosítványnak. Első autója egy 14 éves 309-es Peugeot volt.


Azután úgy alakult, hogy visszakerült Szegedre, pontosabb a megyeszékhely melletti községbe, Újszentivánra, ahol ma is él, és bejáróként újra a Karnisnál kezdett el dolgozni. – Szerencsére szépen váltunk el, így nem volt akadálya a visszaútnak, maradtam is ott 6 évet – mondja, hozzátéve, viszonylag nehéz fizikai munkát végzett.

Teltek az évek és úgy gondolta, ezt a munkát nem fogja bírni 50-55 évesen és a jövőre gondolva felmerült benne a váltás. Volt honnan ötletet merítenie, édesapja a '80-as években Szegeden taxizott a Tisza Volánnál, majd az első adandó alkalommal az induló maszekvilág ismert városi társaságához, a Tempó taxihoz szegődött el.

– A ’80-as évek közepe óta édesanyám is ott dolgozik, ő két-három év kihagyással máig taxis itt, a Tempónál – lep meg bennünket Daka Tibor. Ez már elég komoly családi kötődés – adott is volt a váltási irány. Szegeden akkoriban nem volt taxivezetői tanfolyam, ő is Hódmezővásárhelyre jelentkezett és „járt át”. 2015 tavaszán szerezte meg a taxivezetői engedélyt, ehhez persze kellett a PÁV II. is. De ez csak arra jó, hogy valaki alkalmazottként dolgozzon, aki a maga ura akar lenne, annak kell a taxis vállalkozói is. Ezt is elvégezte, történetesen Kecskeméten, közelebb ugyanis nem talált.


- 2015 augusztusában kezdtem a taxizást, mint édesanyám alkalmazottja, még most is az vagyok, pedig megvan a taxis vállalkozóim és lehetnék a magam ura – avat be a részletekbe. - Ezt tervezem is, és amikor lecserélem, pontosabban lecseréljük a mostani Volkswagen Boránkat, amit felváltva használunk édesanyámmal, az új autó már az én vállalkozásom alatt fog futni – teszi hozzá. Kiderült, a mama éjszaka dolgozik, ő úgy is kezdte a taxizást, nagy fia pedig nappal hajtja az autót, amelynek kilométer számlálója már régen elhagyta a 300 ezret. És nincs benne külső hőmérő, ami azért ezen a mostani kemény télen nem jött volna rosszul.

A Bora benzines, 1.6-os, és az a 105 lóerős motor van benne, ami kimegy a világból, de egy kicsit jó az étvágya, százon 9-10 liter körül eszik. A kocsi idén betölti a tíz évet, jövőre már nem lehetne vele taxizni. A kinézett és már „lefoglalt” Suzuki S-Cross is 1.6-os benzines lesz, csak sokkal fiatalabb és csupán néhány 10 ezer kilométer van az órájában. - Utánaolvastam, jókat írnak róla és ebből a típusból van már taxi Szegeden is – mondja, hozzátéve, kevesebbet fogyaszt és érdemben tágasabb, mint a Bora. A Volkswagenben nagyon előre kellett csúsztatnia az ülését, ha magasabb utas jutott mögé. Kiderül, régen nincs már akkora dízelőrület a taxisoknál mint 15-20 éve volt, elvannak a benzinessel is, pedig ha valahol kiszámolják, hogy mi éri meg, ez a taxis szektor. Daka Tibor úgy véli, hogy a Tempónál minden tizedik kocsi közül négy már biztosan benzines.


A helyismeretével nem volt gond, ha egyszer-egyszer jött egy új utca, vagy szokatlan elrendezésű házszám megnézte a GPS-en, vagy segítettek a kollégák. – Kopasznak számítok, nem sok új embert vett fel mostanában a Tempó, a másik mazsolának számító kolléga is taxis hozzátartozó, néhány évvel fiatalabb nálam – vázolja, hogy 40 évével ő is fiatalításnak számít. Tény, s ezzel egyetért, hogy a mai huszonéves, csak szülői segítséggel vagy hitelfelvétellel tud elindulni.

2 millió alatt nem nagyon érdemes kocsit venni, erre még rájön félmillió a taxiórára, az online pénztárgépre, a műszerek beszerelésére. És ott van még az a 200 ezer forint amibe a taxis plusz a vállalkozói engedély került neki. De ez minimum 2 milliós is már egy idősebb használt autó, van ugyanis minimális tengelytáv, amibe például a Peugeot 206-os nem is fér bele. Kötelező a klíma és az utasoldali légzsák is.

A hétköznapokról, a munkáról megtudjuk, vannak már törzsutasok, de ezeket nem szabad kisajátítani, vagy privát számot ajánlani, „bele kell menniük a közösbe”. – A leghosszabb útja eddig Budapest volt, a 35 ezer forintos Ferihegy központi és kedvezményes ár. - Volt, hogy csupán egy levelet kellett felvinni a fővárosba, a fuvart csak a címzett fizette, előtte a központ megkérdezte, vállalom-e, és én igent mondtam – avat a hétköznapi üzleti élet izgalmaiba a taxis. Rendben kifizették, de a távolsági fuvarnál előre elkérhetik a kialkudott viteldíjat.


Olyan, hogy nem fizették ki, még nem volt, a persze előfordul, hogy a buszmegállóba rendelt kocsi már nem találja ott az utast, ha időközben mégis megérkezik a járat. A szegedi taxisoknál a sok kicsi sokra megy, különösen hétköznap reggelenként. Van, hogy a külföldi diák csupán 7-800 forintot fizet és akkor ahhoz nagyon rövid útra kell beszállnia, ha 480-ról indul a taxióra és 300 forint a kilométerdíj. Az iskolakezdős reggeli fuvarmegrendelők szinte 100 százaléka külföldi diák.

Érdekes, hogy a Tempónál nem kell kötelezővé tenni még a karácsonyt és a Szilvesztert sem, a vállalkozó akkor dolgozik, amikor munka van és pénzt tud keresni. – Máskor is minden fuvar elkel, de ha nem győzzük, átadjuk egy másik társaságnak, mert kocsit mindenképpen küldeni kell az utasért – tudjuk meg, hogy van ilyen kölcsönösség, de viszonylag ritka. Kiderült másfél éves taxizásának legerősebb napja idén januárban volt, pénteken, 13-án, az ónos eső miatt minden társaság besokallt, az is kocsit kért, aki az elmúlt évtizedben nem tette meg ezt.


Pénzárgép

Daka Tibor szerint a januártól kötelező online pénztárgép könnyen megtanulható, de nem praktikus, és nem várja meg a sietős utas. - Ha úgy adja a pénzt, hogy kiszámolta, akkor már csapja is rám az ajtót és gyorsan elköszön – ismertet meg a nem feltétlenül NAV-kompatibilis valósággal. Az a baj, hogy nincs kéznél a gép, azt elő kell venni. Ő oldalt, az ülés mellett tartja, de van, aki konzolt csinált neki a műszerfal tetejére, és olyan is akad, aki az ülés alá teszi. A legszerencsésebbnek belefér az ajtó oldalzsebébe is. - Elővenni sok, utána már gyorsan beütöm az összeget, és tényleg néhány másodperc alatt kinyomja a az online pénztárgép a blokkot, de akkorra már nincs, akinek odaadjam – mondja.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....