Anyukám is érteni fogja! – Téli gondok | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Téli gondok

2015.01.06.

Az elmúlt napok tapasztalataiból

A hideg időben az autózás is teljesen más, és műszaki szempontból is olyan jelenségekkel találkozunk, amiket melegben egyáltalán nem tapasztalunk. Nagyon röviden, és tényleg csak az ismétlés kedvéért áttekintjük, hogy vezetéstechnikai-járműfenntartási szempontból milyen megváltozott körülményekkel kell számolnunk, aztán megnézzük, hogy a hideg milyen hibákat produkál autónkban.

Lerágott csont

A téli szünet utolsó napján a Normafánál kirándultunk. Amíg a városban (lent) az éjszakai hóesésnek nyomát sem láttuk, addig a hegytetőn 8-10 centis hótakaró volt, ami lenyűgöző látványt nyújtott. Felérve próbáltam a síház melletti parkolóba behajtani. Ennek a parkolónak nagyon szűk, egyautós a bejárata, ami kijárat is egyben. Megálltunk, mert előttünk is megálltak. Amikor néhány perce nem mozdultunk, kiszálltam és megnéztem, hogy mi lehet ennek az oka. A parkoló havában (nem hónapjában) egy Toyota kínlódott a nyári gumijain! Mondtam is magamnak, hogy lehetetlen küldetés meggyőzni az autós társadalmat, hogy a téli guminak igenis van értelme...

Ez a kép 2 napja készült - tényleg van hó odafent

Szolgálatba helyeztem magam, és másodmagammal kitoltuk elakadt autóstársunkat a hó fogságából, majd némi forgalomirányítási szerepet vállalva a kifelé igyekvőket kitereltem a parkolóból. Visszaültem a saját kocsimba és én is leparkoltam. Téli kerekeim annak ellenére is remekül biztosították az előrejutást, hogy az én autóm hátsókerék meghajtású. Szörnyű tapasztalataimat egy kis statisztika készítésével próbáltam enyhíteni és ez sikerült is.

Nem annyira rossz a helyzet

A parkolóban 10 autóból 8-nak volt téli abroncsa. Ez nem annyira rossz arány, de meg kell jegyeznem, hogy több kopott, mi több, erősen kopott téli gumit láttam – ami persze még mindig jobb, mint a jó állapotú nyári. Aki mindent tudni szeretne a téli gumikról, az lapozzon vissza újságunk hasábjain!

A tél beköszöntével minden autós újság és műsor tele volt a téli körülmények közötti vezetési tanácsokkal, ezeket most nem ismételném el, de a médiában megjelent írások és kisfilmek hatását már muszáj elemezni egy kicsit. Az ünnepek alatt kiemelkedően sok baleset történt: csak a szilveszter óta eltelt néhány napban nyolc ember halt meg közúti balesetben!

Úgy tűnik, nem tudjuk elégszer leírni: semmi nem úgy működik télen, mint nyáron: az utak csúsznak, kisebb a tapadás, hosszabb a fékút! ÓVATOSAN!!!

Egyébként korábban már mi is több cikkben foglalkoztunk a kocsik téli felkészítésével, Hideglelés című sorozatunkban (ami nem egy, nem kettő, hanem három részes lett)

Sötétség

Szombaton este a XII. kerületi Papp Károly utcában mentem át a zebrán. Besötétedett már, a kabátom is fekete. A gyalogátkelőhelyhez érve egy balról érkező autóst előzékeny módon elengedtem, bár esze ágában sem volt megállni. Jobbról is jött egy kocsi, de az még messze volt. Ahogy megindultam az úttesten keresztbe, látom a szemem sarkából, hogy nem lassít a kocsi!

Egy nyári pillanatkép a helyszínről (Forrás: Google Streetview)

Megálltam, a kocsi elhúzott előttem. A vezetőülésből a lehúzott ablakon át már hallom a bocsánatkérést!

„BOCSÍÍÍÍÍÍ”

Ahogyan elém ért az autó, látom, hogy a sofőrje a kezében tartott mobiltelefonján SMS-ezik… Álltam ott a zebra közepén, néztem utána potenciális gyilkosomnak, aki az ablakon kitarott kézzel még mindig integetett és hangosan azt kérte:

NE HARAGUDJ!!

Azonnal eszembe jutott a Tökös tekés című film idevágó jelenete…

-Thomas testvér, jól tudod mit ír a Biblia a haragtartásról!
-Halljuk Hezekiah testvér, mit ír róla?
-Hát, őőő, ellenzi!

Az autó is érzi a hideget

Milyen hibákat generál az autókban? Abszolút viszi a pálmát az akkumulátorok térdre rogyása. Csak a szűk ismeretségi körömből hárman is jelezték most az ünnepek alatt, hogy gond van, nem indul a kocsi. Nekik is azt javasoltam, hogy a hideg utcán való próbálkozás helyett olvassák el a meleg szobában az akkumulátor akadémia trilógia első, második és harmadik részét, aztán minden szükséges tudással felvértezve, töltsék, vagy cseréljék le az akksit.

Fűtés ezerrel

Fűtés!! Aki eddig „Szergej” volt és nem fázott, most már azok is megtekerik a hőmérséklet szabályzót a piros rész felé. Aki elfelejtett odafigyelni a hűtőfolyadék szintjére, meglepetten tapasztalhatta, hogy nem fűt a kocsi. A nagy mínuszok nincsenek jó hatással például a termosztátokra sem. Ez az a hűtőkörbe épített csap, amely a hőmérséklet függvényében van nyitva, vagy zárva, attól függően, hogy szükséges-e a hűtővizet átzavarni a radiátoron. Akinek nincsen fűtése, az haladéktalanul nézesse át a kocsit, mert a hűtőrendszer meghibásodása nagyon komoly motorproblémát is jelenthet!

Dízelmotorok

A gázolaj talán legnagyobb ellensége a kemény fagy. A dízel tüzelőanyagból ilyenkor kiválik parafin, az anyag besűrűsödik, és egyszerűen nem jut el a motorba. Napjainkban a nem-prémium minőségű gázolajokat is adalékanyagokkal látják el a hidegebb hónapokban, de aki biztosra akar menni, az tankoljon kiemelt minőségű üzemanyagot, most úgyis lent vannak az árak… Viccet félretéve, ha tudjunk, hogy pl. a hegyekben éjszakázunk majd, akkor azért érdemes rászánni kicsivel több pénzt a tankolásra.

Az izzító gyertya visszajelző lámpája

A dízelekben van egy indítást segítő szerkezet, az izzító gyertya. Mivel a hidegben sokat kell izzítani, ezért a megnövekedett igénybevétel miatt ez is pont most fog tönkremenni. Mivel minden hengerhez tartozik egy-egy gyertya, a kocsi valószínűleg be fog indulni akkor is, ha pl. a 4 hengerből csak 3-at tudunk előmelegíteni az indítás előtt, de gondoljunk arra is, hogy ha a következő is tönkremegy (és miért ne menne tönkre) akkor már lehetnek problémák. A hibát általában úgy jelzik a kocsik, hogy az izzító gyertya szimbóluma indítás után sem alszik ki a műszerfalon, hanem világít még 1-2 percig.

Szóval van mire odafigyelni így a téli hónapokban, csökkentsük együtt a balesetek számát, ne feledjük, általában legalább két autós hibázik egyszerre egy balesetnél, ha mi odafigyelünk, kapásból megfeleztük annak a valószínűségét, hogy részesei legyünk egy balesetnek. Én is így úsztam meg ép bőrrel a zebrás esetet...

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....