elektromobilitás
A szervezők nagy neveket és tartalmas programot ígértek, sokat vállaltak, de ezek döntő többségét teljesíteni is tudták, legnagyobb ellenfelük talán az időjárás volt. A napfény városa ezúttal rácáfolt magára, végig borús volt az idő, ám a két helyszínen zajló, egész napos rendezvényt szerencsére csak időnként zavarta meg kisebb eső.


Erre a vasárnap a Huszár Mátyás rakpartot lezárták és méretes gokart pályává alakították át. Kisebb gokartpálya a második helyszínen, a Széchenyi téren is volt, ez utóbbi a fiatalabbaknak kínált vezetési lehetőséget a természetesen elektromos meghajtású járműveken. Ottjártunkkor éppen az aprócska Milán próbálta ki a lehetőséget, nehezen indult a kör, de a türelmes instruktor/szpíker átsegítette a kezdeti nehézségeken.
Egy másik, ugyancsak a kisebbeknek szóló programon motorozni is lehetett, a Talmácsi Ring települt ki és épített könnyű pályát Szegeden a kétkerekűeknek. Itt is nagy volt az érdeklődés, a bátran induló, ám gyorsan elbizonytalanodó apróságokat féltve figyelték az anyukák és apukák, aggodalomra azonban nem volt semmi ok, a biztonságból itt sem engedtek.

Erős standdal települt ki a rendezvényre a Szegedi Tudományegyetem is, az érdeklődők megtudhatták, hogyan néz ki az energiatakarékos Shell eco marathon autó, vagy egy elektromos gokart. Kiderült az is, milyen elven működik a hidrogénhajtású kisautó. Az SZTE kutatói kerekasztal-beszélgetésen is részt vettek az e-mobilitás témakörében.
Az egyetem kutatói az elektromos átállást több oldalról közelítették meg: klíma, ökológia, mérnöki szempont, és innováció. A beszélgetésen részt vett Janáky Csaba, a SZTE Greenovation Center egyik alapítója, Gál Tamás, a Légkör, és Téradattudományi Tanszék vezetője, Sipos György, a Környezetföldrajzi Tanszék vezetője, Péter Szabó István, a Mérnöki Kar docense, és Mátyás Dénes, az egyetem fenntarthatóságért felelős igazgató-helyettese.

Sok vitára ad okot az e-autózás kapcsán, hogy az akkumulátorokat le kell gyártani, illetve azokat életciklusuk után veszélyes hulladékként kell tárolni, vagy újrahasznosítani. Ugyanakkor, ha a fosszilis energiaforrások használatával vetjük ezt össze, jó eséllyel még mindig nagyobb az emisszió a hagyományos energia felhasználásakor.
Érdekes dolgokat mondott Janáky Csaba, aki kutat az alternatív üzemanyagok területén is, itt a hidrogén, és szintetikus alapú üzemanyagokat vizsgálják. Tehát az e-mobilitás nem egy lezárt történet, nem ez az egyetlen út, de ez tart legelőrébb. A kutatók szerint az Unió célkitűzése, hogy 2030-ra az 1990-es szinthez képest 55 százalékkal csökkentsük a kibocsátást, nem esélytelen, Magyarország nem is áll rosszul, 47 százaléknál tartunk. Van, ahol már most túlteljesítették az 55 százalékos csökkenést.

A rendezvény sztárvendégei között ott volt Nick Heidfeld, a Formula 1 és Formula E legendás pilótája, valamint Sebastien Buemi, a négyszeres Le Mans-győztes és többszörös Formula E- és WEC-bajnok, aki 2009 után tér vissza Szegedre. Velük Nagy Dániel – WTCR és elektromos WTCR pilóta, M4 Sport szakkommentátor – beszélgetett az elektromos autóversenyzésről és annak jövőjéről.
A két sztárt lelkesen üdvözölte a szép számú szegedi közönség. Nick Heidfeld nem őrizhet túl jó emlékeket rólunk, utolsó Forma–1-es futama a 2011-es Magyar Nagydíj volt. A Renault (Lotus Renault GP) versenyzőjeként indult, de a futamot nem tudta befejezni. Autója kigyulladt a boxutca kijáratánál, majd a csapat nem sokkal később Bruno Sennát ültette a helyére, így Heidfeld F1-es pályafutása a magyarországi versennyel ért véget.

Fotók: szeged.hu/Kuklis István
A versenyzéssel nem hagyott fel, a kezdetektől rajtol a Formula-E futamain, ma már inkább utánpótlási programokat támogat, míg Sebastien Buemi éppen a japán nagydíjra készül, emellett mindig ott van a Forma-E-ben is. Heidfeld barátságosabban beszélt az elektromos járgányokról, Bueminek jobban hiányzik a motorok bőgése. Cserébe hallja a gumik súrlódását, ami a korábbiakhoz képest plusz információ. Buemi beszélt az e-versenyautók eltérő statikájáról, az akkumulátorokkal való menedzsment nehézségeiről. Hosszabb versenyeket egy akkupakkal nem lehet kihúzni, így végig a takarékosabb energiafelhasználást kell kiszámolni.
A klímaváltozás elleni világszintű célkitűzések nyilván sok változást hoznak, de a kutatók is erőltetett tempóban dolgoznak. Természetesen megy a fosszilis üzemanyagot használó versenyzés is, de a 2014-ben elindult Forma-E mind nagyobb teret nyer, és egyre több pénzt, energiát fektetnek bele.


A vasárnapi program nem titkolt célja célja az volt, hogy a Szeged életét jövőben meghatározó, épülő BYD-gyár kapcsán az elektromobilitást közelebb hozzák az emberekhez. Maga gyár közvetlenül nem jelent meg a rendezvényen, nagy erőkkel ott volt viszont a szegedi márkaképviseletet elnyerő Duna Autó, amely tempósan készül az Algyői úti BYD-szalon megnyitására. Ők Dolphin Surf és a Seal modelleket mutatták be – előbbit valószínűleg Szegeden is gyártják majd.
Más autómárkák is képviselték magukat a Széchenyi téren, teljesen elektromos, illetve tölthető hibrid hajtású járművekkel. Ott volt az elektromos Renault 5-ös is, ezt is a Duna Autó mutatta be, ők vásárolták meg ugyanis nemrégiben a márkakereskedést a Molnár Autóháztól, a Dacia forgalmazásával együtt.
A külön nem jelölt képek a szerző felvételei
A Linartech is egészen nagy erőkkel vonult fel, képviselője, Nagy Attila részt vett az egyik pódiumbeszélgetésen is. Több márkájukat is megmutatták, egyebek között a Fiat Grande Pandát, az Opel Fronterát és a Peugeot 408-ast.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
