Károsanyag-kibocsátás

Az Európai Bizottság a károsanyag-kibocsátás alapján állapítaná meg az útdíjakat

2017.06.01.

A károsanyag-kibocsátás mértéke és a megtett távolság alapján állapítaná meg az útdíjakat az Európai Bizottság (EB) a szerdán közzétett úgynevezett mobilitási és közlekedési reformcsomagban szereplő javaslatok értelmében

A brüsszeli testület szerint az "Európa mozgásban" elnevezésű kezdeményezéscsomag "javítaná a forgalom biztonságát, méltányosabbá tenné az úthasználati díjakat, mérsékelné a légszennyezést, a közlekedési dugókat, csökkentené a vállalkozásokat terhelő bürokráciát és az illegális foglalkoztatást, továbbá megfelelő körülményeket és pihenőidőt biztosítana a dolgozók számára.

Az EB egyetlen tagállam számára sem tenné kötelezővé az útdíj bevezetését, viszont azoknak az országoknak, amelyekben bevezették, meg kellene felelniük bizonyos szabályoknak, a zéró szén-dioxid-kibocsátású autók például 75 százalékos kedvezményt kapnának az árból.

A befolyó összeg egy részét infrastruktúra-fejlesztésre kellene fordítani. Az árakba a zajszint, a torlódások vagy a légszennyezés csökkentésének költségeit is beépíthetnék.

A bizottság emellett három napban korlátozná havonta azt az időtartamot, ameddig az uniós állampolgárságú kamionosok az EU valamely másik tagállamában dolgozhatnának úgy, hogy továbbra is csak a hazájukban előírt, a helyi minimálbérnél az esetek többségében lényegesen alacsonyabb béreket kapják.

A tervezet értelmében ezek a fuvarozók három nap után "kiküldött munkavállalónak" számítanának, és legalább a tartózkodási országban érvényes minimálbért kellene kapniuk, illetve a helyi munkajogi szabályok vonatkoznának rájuk.

Sajtójelentések szerint ez a javaslat a gazdagabb, nyugat-európai országoknak kedvez, amelyek tartanak tőle, hogy a kelet-európai olcsó konkurencia miatt további munkahelyek fognak megszűnni a "tisztességtelen előny" miatt tiltakozó helyi fuvarozócégeknél. A közép- és kelet-európai országok szerint a korlátozások indokolatlanul protekcionista jellegűek.

A javaslatban arra is kitértek, hogy a kamionsofőröknek hat munkanap után kötelező lenne 45 órát pihenniük.

Az EB közlése szerint a bemutatott hosszú távú stratégia célja az ágazat versenyképességének fenntartása a tiszta energia és digitalizáció felé tartó, szociális szempontból méltányos átmenetben.

"A közlekedés világa alapjaiban változik. Európának meg kell ragadnia a lehetőséget, hogy meghatározza a mobilitás jövőjét. Ez egyedülálló lehetőség arra, hogy úgymond +ismét feltaláljuk a spanyol viaszt+" - jelentette ki Maros Sefcovic energiaunióért felelős uniós biztos.

Az átmeneti időszak a nehéz-tehergépkocsik esetén 2023-ig, más járművek számára 2027-ig tartana a bizottsági javaslat értelmében, amelyet még az uniós tagállami kormányokat tömörítő tanácsnak és az Európai Parlamentnek is jóvá kell hagynia.

Deli Andor fideszes európai parlamenti képviselő a mobilitási csomag kapcsán hangsúlyozta: "az elkövetkező időszak közúti vitái során olyan megoldásokat kell találni, amelyek életszerűek, figyelembe veszik a fuvarozás szolgáltatásának minden sajátosságát és gátat szabnak a fuvarozási piac további töredezettségének, hogy maradéktalanul érvényesülhessen a szolgáltatásnyújtás alapszabadsága".

A képviselő ugyanakkor sérelmezte, hogy a csomagot későn, csak a kiküldetési irányelv felülvizsgálatának előrehaladott szakaszában mutatták be. "Mindenképp el kell kerülni, hogy a kiküldetési irányelv általános szabályai gúzsba kössék a jogalkotók kezét a mobilitási csomag tárgyalása során. Ellenkező esetben megtörténhet, hogy a valóságtól elrugaszkodott, a szakmai és gyakorlati tapasztalatokat figyelmen kívül hagyó jogszabály születik" - fogalmazott.

 

(MTI)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....