közlekedébiztonság

Az Európai Unió újra nekiveselkedik a közúti balesetek visszaszorításának

2017.01.24.

A közlekedés veszélyes üzem – tartja a mondás. A hírekben nap mint nap értesülhetünk közlekedési balesetekről, a szakemberek pedig sokkoló statisztikákkal támasztják alá, hogy bőven van még mit tenni ezen a területen. A következő, egymásra épülő két cikkünkben azt mutatjuk be, hogy az Európai Unió milyen erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy a halálos kimenetelű balesetek mellett a súlyos sérüléses baleseteket is pontosan figyelemmel tudja kísérni, továbbá milyen stratégiai célokat tűzött ki a következő időszakra, és ezek hogyan járulnak hozzá a közlekedésbiztonság színvonalának szemmel jól látható növekedéséhez.

Az Európai Bizottság még 2010-ben határozott arról, hogy létrehoz egy EU szintű stratégiát a súlyos közúti balesetek számának csökkentésére. 2013-ban döntöttek arról, hogy közös nevezőre jutnak a súlyos sérülések definícióját tekintve, és a jövőben ennek megfelelően követik majd nyomon a baleseteket és vezetik a statisztikákat. A célok kitűzését 2015 első félévére datálták. 2015. március 24-én meg is jelent egy bizottsági sajtóközlemény, valamint Violeta Bulc, az EU közlekedésért felelős biztosa az Európai Parlamentben is beszélt erről a témáról.

Violeta Bulc több mint két éve éllovasa az EU közlekedésbiztonsági törekvéseinek (kép: horizon2020projects.com

Az Európai Bizottság 2015. június 10-én közzétett egy negyedéves beszámolót a közlekedésbiztonsági politikájáról. Az elvárásoknak megfelelően ebben szerepeltették a súlyos sérüléses közlekedési balesetek csökkentésére vonatkozó céljaikat. Deklarálták, hogy a Bizottság „dolgozik a súlyos sérülések kérdésén, beleértve a folyamat nyomon követését… és további akciók is tervben vannak a tagállamok és helyi közösségek támogatására”. Ugyanakkor ez az anyag nem tett említést a konkrét stratégiai célokról.

Az EU 2011-2020-ig való közúti közlekedésbiztonsági politikájáról szóló teljes időközi értékelő jelentésének munkaanyagában a következőt írják: „a súlyos közúti balesetek definiálása és módszertana le van fektetve: ezzel megteremtődtek a stratégiai tervelőirányzatok felállításához szükséges előfeltételek”. Az időközi értékelés ugyanakkor elismeri, hogy a tennivalók dokumentált listáján fontos tétel ennek a tervelőirányzatnak a kidolgozása, valamint a célok elérése érdekében a „lehetséges intézkedések” beazonosítása. Ez utóbbihoz egy tanulmány kidolgozása is szükséges. A közlekedési fehér könyv mostanában ugyancsak előáll egy félidős jelentéssel, mely szintén foglalkozni fog a témával.

Jean-Claude Junckernek, az Európai Bizottág elnökének Antonio Avenoso, az ETSC ügyvezetője mutatja be a szervezet „Let’s go”elnevezésű közlekedésbiztonsági programját (forrás: etsc.eu)

Az ügy megsürgetése érdekében több, mint 70 közlekedésbiztonsági szakértő és szervezet levelet címzett az EU Bizottság elnökéhez, Jean-Claude Juncker-hez, melyben kifejezték aggodalmukat a tervelőirányzatok látszólagos elejtésével kapcsolatban. Erősen érik, hogy az EU közlekedésbiztonságának egyik legfontosabb szervezete, az ETSC (European Road Safety Council, vagyis Európai Közlekedésbiztonsági Tanács) képviselői készek egyeztetni Juncker-rel ebben a kérdésben. Fenti törekvéseknek köszönhetően 2016. márciusában az Európai Bizottság első alkalommal tudott pontos és átfogó képet adni a súlyos személyi sérüléses balesetekről. Az adatok sokatmondóak: 2014-ben mintegy 135 ezren sérültek meg súlyosan Európa közútjain. Az üzenet egyértelmű: a megoldás nem halogatható tovább!

Az EU közlekedésbiztonságért felelős szervezetei igyekeznek gyorsan helyére rakni a stratégia hiányzó puzzle darabjait (kép: pinterest)

Az ETSC figyelme nem lankad: a szakemberek értékelik az aktuális helyzetet, illetve újra megvizsgálják, hogyan lehetne megsürgetni az EU felelős döntéshozóit a régóta ígért stratégiai terv mielőbbi kinyilatkoztatására.

A súlyos sérülések száma lassabban csökken, mint a halálos kimenetelű közúti balesetek száma

EU szinten 2010 óta a súlyos személyi sérülések számában 1.6%-os csökkenés figyelhető meg, szemben a közúti halálos kimenetelű balesetekkel, ahol 18 %-os csökkenés volt tapasztalható. Mindemellett 2001 óta ezeknek az országoknak a többsége gyorsabb ütemben csökkentette a halálos kimenetelű közúti balesetek számát, mint a súlyos sérülésekét.

A következő, kapcsolódó cikkünkben ennél is mélyebbre ásunk, és többek között olyan kérdésekre keressük a választ, hogy tulajdonképpen miért is olyan fontos ennek a stratégiai célnak a kitűzése, milyen adatokra van ehhez szükség, hogyan segíti mindez a döntéshozók munkáját?

A cikk alapjául az ETSC jelentései szolgálnak (etsc.eu)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....