utánpótlás

Balesetmegelőzés - A motorosokat, és kerékpárosokat ellenőrizték a rendőrök

2025.06.22.

Magyarország is csatlakozott a „2Wheelers” elnevezéssel hirdetett fokozott ellenőrzéshez, ahol a motorkerékpárosokat, és kerékpárosokat ellenőrizték május végén. Az akció sikeres volt, és sok szabálytalanságra derült fény. Voltak azonban olyan hiányosságok, amik evidensek lennének a mindennapi biztonságos közlekedéshez, mégis sokan megfeledkeznek róluk.

Kötelező kellékek

Azt mindenki tudja, hogy a motorozáshoz kötelező a bukósisak használata. Több mint hatvan éve szükséges mozdulat minden indulás előtt, hogy a vezető fejére tegye a sisakot, és bekösse a csatot. Olyan ez, mint autóknál a biztonsági öv, ami szintén jó pár évtizede kötelező, több generációnak már beívódott mozdulatsor az indulás előtti teendőkbe, hogy becsatolja magát, mégis van a notórius övhagyó. Nyáron meleg, télen zavar, egyébként meg ismertem olyat, aki azért maradt életben, mert kirepült az autóból, ha be lett volna kötve, biztosan meghal. Jönnek a magasröptű ellenvélemények, amikor megkérdezem, hogy aztán, miért is jó az, ha nem kötöd be magad, barátom? A motorosoknál ennyire nem evidens a sisak elhagyása, de sokan csak elugranak a sarki közértbe, és arra az időre nem teszik fel. Másik kedvencem, amikor a teljes arcot védő sisakot csak a fejük búbjára teszik, és úgy jaszkariznak a sétányon. Menő, macsó sportmotorosoknál láttam ezt többször is, tudják a flip-flop papucs, rövidnadrág, és ujjatlan pólóval szokták hordani ezt a "kiegészítőt" is, a kívánt hatás biztosan nem marad el. Már maga a nyitott bukósisak is veszélyforrást hordoz magában, hiszen fontos biztonsági szerepe van a teljes arcot védő társánál az állvédőnek. Már egy kis esésnél is nagyon komoly sérüléseket lehet szerezni, amik lassan gyógyulnak. Nem is kell sokáig keresni a választ, ha arra lennénk kíváncsiak, hogy egy esetleges sérülésnél a homlokunk, és az állunk kapja a legnagyobb ütést. De a semmitől még egy nyitott bukósisak is sokkal többet ér, egyébként pedig városban, és kis sebességnél megértem a létjogosultságát, hiszen kényelmes, és praktikus.

A kerékpárosoknál rosszabb a helyzet, hiszen nem kötelező a bukósisak használata, csak nagyon ajánlott. Így tízből nyolc biciklisen nincs sisak. Pedig nagyon sokat jelent már egy kisebb elcsúszásnál is, ha nem a fejünkkel vesszük le a járdaszegélyt. Ami viszont jó hír, hogy a gyerekeknél sokkal jobb a tendencia, tízből nyolc lurkó fején ott virít a sisak, köszönhető ez a gondoskodó szülőknek. Tény, hogy az apróságok még kevésbé gyakorlottak, és többet eshetnek, erre pedig felkészülnek szüleik ezzel a fontos védőfelszereléssel. Remélem, hogy ez a kiskorban berögzült rituálé, hogy legalább a kesztyű a kézen, sisak a fejen, később is megmarad majd nekik.

Mit számít, ha nem látnak minket?

Sok figyelmeztetés, és büntetés volt azért, mert a járművezetők nem használták a világítóberendezéseket. A kerékpárosnak nem kötelező nappal, és jó látási viszonyok között kivilágítani a járművét, de szürkület előtt, és rossz látási viszonyok mellett, (például egy szürke, esős napon), nagyon is indokolt. Erről saját magának kell meggyőződnie, és megtennie mindent, hogy a lehető legjobban észlelhesse a többi közlekedő. Hogy miért? Mert így kisebb eséllyel fogják elütni, vagy elsodorni. Szerintem még mindig nagyon nagy tömeg közlekedik az utakon akár gyalog, akár bármilyen közeledési eszközzel, aki úgy gondolkodik, hogy majd a többiek vigyáznak rám, és ennek tudatában féktávolságon belül lelépnek a gyalogátkelőhelyre, kitámolyognak kerékpárjukkal a védett útra az autó elé. Aztán megy a felháborodás, ha egy közlekedőtárs esetleg kifejezi nemtetszését a veszélyes akcióért. Jól be kellene vésni az eszükbe, hogy túlélésük záloga az utakon elsősorban a saját kezükben van, ezért fülhallgatót ki, érzékszerveket felélénkíteni, és arra figyeljünk, amit csinálunk, mert így kerülhetjük el legjobban a balesetet.

Látszani motoron is kell

Már évtizedek óta a legelterjedtebb motorkerékpároknál megszűnt a világításkapcsoló, tehát amikor ráadjuk a gyújtást, akkor azonnal felvillan a tompított fényszóró. Ez bajt hozhat a gyenge akksival elindulók fejére, de nagy segítség azért, hogy soha ne maradjanak kivilágítatlanok. Mert remélem, senkinek nem kell magyarázni, hogy mennyire fontos egy kicsi, és gyorsan mozgó járművön a világítás nappal, jó látási viszonyok között is. Ennek ellenére, akik régebbi járművel közlekednek, sokszor elfelejtik, hogy felkapcsolják a világítást, ezért ritkán, de előfordul kivilágítatlan motoros, aki nagyon megijed, ha esetleg elé kanyarodnak. Ugyanez a helyzet a feltűnő színű védőfelszerelésekkel. Még mindig sok a fekete, vagy szürke bukósisak, és a sötét színű motoros kabát. Pedig egy rikító színűt sokkal hamarabb észlel a többi közlekedő. Ha lehet választani, akkor viseljünk feltűnő színeket kerékpáron, és motorkerékpáron is, mert biztosan nem marad el a kívánt hatás, jól láthatóak leszünk, ami higgyék el nekem, biztonságérzetet ad. A fényvisszaverő mellény használata kötelező a gyalogosoknak éjjel, és rossz látási viszonyok között lakott területen kívül, kerékpárral közlekedve pedig ne azért vegyük fel, mert erősen ajánlott, hanem azért, hogy megadjuk az esélyét a főúton közlekedőknek arra, hogy időben észleljenek minket. A felelősségteljes közlekedés legyen a központban kétkeréken is!

… hogy mindenki hazaérjen!

Fotók: pixabay.com Borítókép: police.hu

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.07.13
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 07. 13.....
2025.07.12
Az 1970-es években az IKARUS a világ egyik legnagyobb autóbusz gyára volt. Történetéhez számos....
2025.07.12
A balesetek megelőzése érdekében 42 balatoni vasúti átjáróban készült el a figyelmeztető....
2025.07.12
Kifizetődőbb a Kínában sikeres modellek európaisítani és onnan importálni őket még az extra vám....
2025.07.12
A Szlovák Vasutak (ŽSR) alkalmazottai pénteken arról tájékoztattak, hogy a következő hetekben....
2025.07.12
Az Xpeng is ugyanolyan álmokat szöveget, mint jó néhány autógyártó Kínában: le akarja taszítani a....
2025.07.12
Informatikai rendszerprobléma merült fel 2025. július 12-én 11 óra 30 perctől a közúti....
2025.07.12
Immár hatodik alkalommal díjazták Családbarát Munkahely címmel a tatabányai Bridgestone-t. A „....
2025.07.12
A HUMDA Országos Ralibajnokság márkakupája a Peugeot Kupa, melyet a Peugeot magyarországi....
2025.07.12
Mi a közös a 37 fogú emberben, a világ leghosszabb orrában és egy 101 ütéses labdamenetben? Az,....