használtautó átvizsgálás

Beesett az ablak a vásárlás előtti szemlén

2025.08.13.

De ettől kár lett volna megijedni.

Nem is olyan régen beszéltünk arról, hogy ha egy korszerű dízel autóban azt látjuk, hogy 250.000 km körül jár, akkor készüljünk fel nagyobb kiadásokra. Ezt egy 2016-os dízel BMW példáján keresztül mutattam be, amelyet – köszönet érte – több mint 28 ezren nyitottatok már meg.

A múltkori autó, 9 éves kora ellenére valóban korszerűnek volt, hiszen EURO6-os besorolású dízelről volt szó. Mai vásárlás előtti átvizsgálás alanyunk egy 2012-es gyártású Renault Espace 2.0 dCi, amelynek forgalmijában V.9 pontban 14-es szám szerepel, ez pedig saját almanachom szerint EURO5-os kibocsátási normával rendelkezik. Persze Magyarországon ez is korszerűnek számít még, de a valóságban régen lefőtt már a kávé neki.

Nincsenek túl jó tapasztalataink az Espace modellel. Itt van például egy visszatekert órás dízel, de a múltkori V6-os benzines sem volt egy leányálom.

Elmaradt lelakottság érzés

Ha létezik evés után jóllakottság érzés, akkor autóban is létezik lelakottság érzés. Már-már történelmi távlatúak a Lehetetlen küldetés sorozat darabjai, aminek egyik részében azt fejtegettem, hogy az egyik legnagyobb használtautó-vásárlási kihívás az egyterűek vásárlása, mert azokat – hiszen erre vannak kitalálva – a szállított gyermekek módszeresen tönkre teszik.

Az évek száma és az idő vasfoga sem kíméli ezeket a gépeket, pláne, ha azok nem a prémiumkategóriából kerülnek ki és egyszerűen nem bírják a strapát. Ez a lelakottság főképp az utastérben érhető tetten, lássuk, milyen állapotban volt a 13 éves hétüléses francia!

A pozitívumok közé volt sorolható a bal első ajtó belső kárpitja, ami meglepően megkímélt állapotban volt. A vezetőülés oldala ilyen korában már sokszor kirepedezik, főképp, ha műbőr kárpitról beszélünk, ezt ebben is lehetett tapasztalni. A kormány és a váltógomb kopásérzete megfelelt a 255.000 km-es kijelzett futásteljesítménynek.

Hiába keresgéltünk letört ülésasztalkák, foszló kárpitok és lerúgott szellőzőrostély állítópöckök után, ez a kocsi szerencsére valahogyan megúszta a tatárjárást.

Végül címadó hibánk következett, amikor kipróbáltuk az elektromos ablakemelők működését, és a jobb hátsó úgy ahogy van beszakadt, és leesett. Jó, hogy nem az ügyfél első útján derült ez ki. Tulajdonképpen csak a vezetőoldali ablakemelő működött megfelelően, mert a többi működtetés közben recsegett-ropogott. Valószínűleg a bal első is ilyen volt már, csak arra még áldozott a kocsi első tulajdonosa, hiszen egy pláza garázsába nem lehet működő ablak nélkül normálisan behajtani.

Bár az Espace hétszemélyesre volt vizsgáztatva, a 3. üléssor két ülése egyszerűen hiányzott. Ez nagyon gyakori, mint ahogyan a kalaptartó hiánya is szokványos ezekben a modellekben. Pótlása, ráadásul azonos kárpittal szinte lehetetlen, és így a kocsi egyik lényegi előnye látszik odaveszni.

Fújva is volt a derék jószág

A kereskedés érdemére legyen mondva, nagyon szépen felkészítették az eladásra ezt a Renault-t. A külső-belső tisztításon kívül leápolták a bőrt, a műanyag felületeket és persze fényesre fújták gumiabroncsok külső oldalait.

A cicomázás nem terjedt ki a bal hátsó részen jól láthatóan meginduló rozsdásodásra. A korábban már összetörött és kijavított bal hátsó sárvédőn 900 mikron fölé kúszott a műszerünk digitális kijelzője.

A hátsó lökhárító fénysérült volt, ráadásul a jobboldali sarka letörött. Az első ütközőn is találtunk festékhibákat, a motorház fedélen pedig kavicsnyomokat. A rétegmérés a jobboldalon elszomorítóbb volt: a hátsó sárvédőn 1.200, az ajtókon a 250 mikron volt jellemző. A nagyobb gond, hogy C-oszlop és a küszöb hátsó része sem mutatott már gyári értékeket, igaz, hogy ezeken inkább színátfújásra lehetett következtetni a rétegmérés eredményei alapján.

Mind a négy ajtón jellemző volt a franciás (vagy Renault-os) ajtózsanér kattogás, amit egyszerűen nem lehet megszokni, javítása pedig macerás, ezért egy örökös idegesítő jelenség ez a tulajdonosoknak.

A jobb állapotú gumit mindig előre!

A próbaúton az eladó nem engedett minket vezetni. Ne kérdezzétek miért, nem tudjuk. Utasként nem észleltünk komolyabb problémát a futóműben, amennyire pedig beláttunk, a felületi rozsdásodáson kívül, megfelelőnek tűntek az alkatrészek.

Még egy évig van műszakija a kocsinak, bízzunk benne, hogy aknán is tisztességesen átnézték tavaly a hatóság által felkent emberek.

A gumiabroncsok már nem voltak ennyire jók. Elöl még csak-csak, mert 2021 gyártású Matador abroncsokat találtunk kb. 7 mm-es profilmélységgel, ebben nincs hiba. Hátul viszont a nagyon belépő szintű Autogrip gumik DOT száma alapján, 2013-as(!) abroncsok voltak, amelyek már csak 3 mm-es mélységet mutattak. Mivel a minimum követelmény 1,6 mm, nem mondhatjuk, hogy nem megfelelőek, de annyi javaslatot mindenképpen meg kellett tennünk, hogy az újabb gumikat szereljék a hátsó tengelyre, mert azok adják a jármű stabilitását.

Hiába a profi diagnosztika

Néha nekünk is csalódást okoz az elérhető amúgy legdrágább diagnosztikai berendezésünk. Ennél az autónál nem láttunk rá a motorvezérlésre. Furcsálltuk a dolgot, mert nem kis nagyságrendben vizsgálunk dCi motoros autókat és soha nem tapasztalt mértékű tehetetlenséggel találtuk szemben magunkat.

Ezt szóvá is tette a megrendelőnk, aki egyébként mindennek ellenére megvette a kocsit 2,4 millió forintért. Ez egyébként a piac teteje. A kocsi azóta is megy, teszi a dolgát, ha mi mégis, az Espace nem okozott csalódást a vásárlónak. Azóta 50.000 Ft-ért lett is bele két ülés leghátra.

Diaggal, vagy anélkül. A vásárlás előtti autóvizsgálat így is megerősítette a döntést, hiszen ha komolyabb hibával küzdött volna a motor akkor azt így is észrevesszük. Az ablakemelők pedig javíthatók.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.06
Öt világbajnoki címmel évtizedeken át rekorder volt és nemcsak a Forma 1-ben vált legendává Fangio....
2025.12.06
Donald Trump amerikai elnök szerdán a Fehér Házban bejelentette, hogy jelentősen enyhíteni kívánja....
2025.12.06
A Skoda fontos mérföldkőhöz érkezett: a vállalat bejelentette, hogy a Mladá Boleslav-i gyárban....
2025.12.06
A Vision Meta Turismo ötvözi a szedánok és a SUV-ok előnyeit, és bemutatja a koreai márka következő....
2025.12.06
A kínai Dongfeng autógyártó bemutatta az eπ 007 szedán legújabb változatát, amely nemcsak hazai,....
2025.12.06
A négyszeres világbajnok Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője nyerte két....
2025.12.06
A vállalat megkezdi az Audi Q5 és Audi A6 modelljeihez továbbfejlesztett, 299 lóerős V6 TDI-k....
2025.12.06
A Mercedes brit pilótája egy hajszállal bizonyult a leggyorsabbnak szombaton a Forma-1-es....
2025.12.06
Szeptember óta az autópálya-matrica online megvásárlása nem kerül többe annál, mintha benzinkúton....
2025.12.06
Több millió autósnak lett volna óriási pluszkiadás az évenkénti műszaki vizsga. ..