hibrid

C5 X, a francia életpályamodell

2022.09.23.

Nincs nehezebb annál, mint kitalálni a jövő stílusát, és beletrafálni a piaci igényekbe. Olykor sikerül, olykor nem.

A trend ismert: minden gyártó úszik az SUV árral. Vagy mégsem? Már hetven éve avantgárdnak számított a francia márka, mely mindig megpróbált valami egyénit kitalálni. A Citroën 1955-ben mutatta be a Cápát, mely nem csak formájában, de műszaki megoldásaiban is zseniális volt. Áramvonalas karosszéria, egyküllős kormánykerék, félautomata váltó és olyan rugózás, amelynek felhasználási jogáért a Rolls-Royce elsőként fizetett.

Elől a legendás Citroen DS és egyik utódja

A parkoláskor 9 cm-es hasmagasságot terepezéskor gombnyomásra 28 centiméterre lehetett növelni. Ez nagy segítség volt járdára mászáskor és defektes kerék cseréjénél, különösen a teljesen burkolt hátsók esetében. Aztán 1961-ben a Citroën bevezette a kanyarfényszórót, amivel megint úttörő volt a márka, melynek napjainkban sem kell szégyenkeznie, pláne legújabb csúcskategóriás modelljével, mellyel öt éves szünet után tért vissza a D-szegmensbe.

A francia márka ügyfélprofiljából mixelték

Abban biztosak voltak a franciák, hogy napjainkban praktikusabb és attraktívabb autót kell kreálni, mert bármennyire is divatosak a SUV-ok, nem igazán adják meg tulajdonosának a megfelelő társadalmi megítélést. A többi kategória pedig halódik, mert a szedán nem elég sportos, a kombi tágas, de ódivatúnak számít a piacon. Ezek figyelembevételével és persze a szokásos avantgárd koncepcióval született meg a Citroen csúcsmodellje, amiben mindent összegyúrtak: merész koncepció, attraktív forma és a legkorszerűbb műszaki tartalom.

Jól sikerült a koktél, mert a dizájn látványos, az utastér tágas és a 2,8 méteres tengelytávnak köszönhetően a lábtér a hátsó üléseknél óriási, így sofőrös kocsinak is megfelel, miközben mindenütt kényelem, nyugalom uralkodik, aminek egyik kulcsa a jó hangszigetelés.

Mindezt korszerű technika, többek között húsz vezetéstechnikai rendszer szolgálja.

Húsz vezetéstechnikai rendszerrel megy

A sportos és kényelmes fogású kormány előtt jól látható a teljesen új megoldású és színes 3D headup kijelző, ami minden fényviszonyok között brillans informátor. Egyszerűen működik és természetes hangon szól a beszed felismerő, mely felhő alapú mesterséges intelligenciára épül. Pontosan, gyorsan és érthetően válaszol a kérdésekre, elsorolja az elektromos töltési pontokat, megmondja a keresett olasz étterem helyét és megkérdezi, hogy milyen zenét szeretnél, hány fokosra akarod állítani az utastér hőmérsékletét.

Sajna magyarul még nem beszél, de dolgoznak rajta.

Ezzel a hiányossággal együtt is gyorsan elkelt a C5 X modell a tervezett éves mennyisége, vagyis közel félszáz luxus Citroën, melyből 23-at már át is adtak az ügyfeleknek.

Az importőr bemutatója a Magyar Zene Házában         Fotó: Boros Jenő

Az már az első kilométereken kiderült, hogy a beígért suhanás élményét is túlszárnyalja a C5 X, mely kivasalta a nagyon kátyús és keresztbordás budapesti utakat.

Még akkor is megteszi ezt az intelligens rendszer, ha a vezető sport állásba, teszi a választókart, hogy a feszesebbre állított futóművel stabilabb legyen az autó. A pilótánál jóval okosabb jármű többfunkciós kamerája folyamatosan figyeli az útfelületet és már a kátyú előtt lágyítja a rugózást, így szinte észrevétlenül suhan át gödrön, kockakövön. Erre garancia a 46 milliméteres hasmagasság tartomány, melyben a karosszéria mozoghat.

A középkonzolon elhelyezett üzemmód-választóval valóságos Kánaán várja a vezetőt, aki sportoson kívül válogathat a dinamikus, takarékos, komfort, elektromos és hibrid üzemmódok között, de bármit kapcsol, a Citroën Advanced Comfort® aktív felfüggesztés beállításai mindig a választott üzemmódhoz és amikor kell, az útviszonyokhoz igazodnak.

Hibrid állásban az elektromos és a belső égésű motor közötti váltások automatikusak, így az optimális hatékonyságot garantálják. A C5 X Plug-in Hybrid tisztán elektromos hatótávolsága 55 km.

Napjainkban nem éppen szokványos, hogy menetrendszerűen megindult egy új modell gyártása, és hogy van belőle készlet autó, ráadásul online böngészés után lehet foglalni, kifizetni.

Apropó pénz: a C5 X induló ára 12,27 millió forint, de azt még Balkányi György igazgató és Hajdú Nóra marketing menedzser sem tudja megjósolni, hogy ez meddig tartható. Ehhez nem elég a kristálygömb, melynél fontosabb az árfolyam index, a hitelkalkulátor, és ajánlatos használni a zöldváltó digitális táblázatot is, vagyis, hogy kinek melyik modell jelenti a leghatékonyabb költségű megoldást.

Annyi már biztos, hogy a megkeresések 30 százaléka már plugin hibridre, 60 százaléka pedig elektromos autóra irányul, ráadásul az ügyfelek többsége a legmagasabb felszereltségi szintet választja.

A legkülönfélébb használati szokásokhoz alkalmazkodik a C5 X Plug-In Hybrid, mely hatékonyan ötvözi a 81,2 kW-os villanymotor előnyeit az Euro 6.3-as PureTech 180 Stop & Start benzinmotor által garantált nagyobb hatótávval. A villanymotoros ë-EAT8 automata sebességváltóval azonnal rendelkezésre áll a 360 newtonméternyi nyomaték. A C5 X 130 illetve 180 lóerős teljesítményű, Euro 6.3 benzinmotorokkal készül, a Plug-In Citroën rendszerteljesítménye 225 lóerő.

Brake üzemmódban, fékezéskor, lassításkor működik az akkutöltés, vagyis az energia-visszatermelés, ennek is köszönhetően a kombinált ciklusú fogyasztás 1,2-1,5 L/100km, CO2-kibocsátás 27-34 g/km (WLTP), már amennyiben rendszeresen feltöltjük az 55 kilométeres útra elég akkumulátort, és nem csak benzinkútnál tankolunk!

Az akkura 70 százalékos töltőkapacitásig 8 év, vagy 160 000 km futásteljesítmény a márka jótállása. Közterületen, parkolókban és otthon is praktikus a Wall Box: a falitöltőről az opciós Mode 3 kábellel 3 óra 25 perc alatt (16 A), 7,4 kW-os opciós fedélzeti töltővel pedig 1 óra 40 perc alatt (32 A) érhető el 100 százalékos töltöttségi szint. A Green’Up a 14 amperes csatlakozóról 3 óra 55 perc alatt, az alaptartozék Mode 2 kábellel háztartási konnektorból 7 óra 5 perc alatt tölthető fel teljesen az akku.

A márka kínálata 2025-re 100 százalékban elektromos lesz és még valami: újraolvasva a Citroen ügyfélprofilját, bejött a recept és megint jó autót kreáltak, mert a C5 X tényleg azokat vonzza, akik újraértelmezett járművet keresnek, társaságra vágynak egy szedánban és elegáns crossovert szeretnének. 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.12
A nyolcszoros világbajnok 7,9 másodperccel előzte meg a Hyundai versenyzőjét, Ott Tänakot. ..
2024.05.12
A MÁV-Start a vakáció előtt már egy hónappal, május 13-tól az előszezoni menetrend szerint,....
2024.05.12
A kormány marad, de kecsesebb arcot kap és változik a fénytechnikája. ..
2024.05.12
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Így marad tiszta az autó. ..
2024.05.12
Úgy tűnik, hogy a Toyota Gazoo Racing zakatoló vonatán nincs fék, ugyanis kiterjedt sport- és....
2024.05.12
Hat jármű sérült a közlekedési balesetben a Róbert Károly körúton – írta a katasztrófavédelem. ..
2024.05.12
Az elektromos autók iránti kereslet közelmúltbeli csökkenése arra készteti az autógyártókat, hogy....
2024.05.12
Különleges pályázatot írt ki külső szakértők számára a Toyota kutatóintézete: jelentős támogatással....
2024.05.12
Élénk, sárga színű, a nagyobb méretű járművek holtterére figyelmeztető matricákat helyez ki....
2024.05.12
A Nissan bemutatta a Townstar Evalia változatát, ami egy élvonalbeli kombi autó, amely egyaránt....