Teszt

Citroen C3 Picasso 1.6 HDi – Buci Maci újratöltve

2013.12.01.

Az élek és sarkok nélküli dobozautó erősebb, trendibb és nem fél használni amit kapott

Kép és szöveg: Horváth Miklós

Négy évvel a premier után, tavaly ősszel (ismét Párizsban) mutatták be a megújult külsejű kisegyterűt. A lökhárító átszabása nem maradt el, de ezt csak olyan mértékben tették, amit a LED és az új ködlámpák elhelyezése megkívánt. Bővült a külső és belső színek választéka, de elérhetővé vált ebben a modellben is a DS4 és DS5-ből ismert új eMyWay navigációs rendszer. A legerősebb dízelmotor immár 115 lóerős és a manuális váltó végre megkapta a 6. fokozatot.

A dobozformával jellemezni csak részben helytálló. A világon mindössze két helyen gyártják - a szlovákiai Nagyszombaton és a brazíliai Porto Realban

Bölcs döntés volt a PSA részéről, hogy egy elkerülhetetlen facelift kivitelezésekor mellőzte a szükségtelen és túlzó módosításokat a 2008 óta létező mini MPV-je esetében. Ez a formavilág nagymértékben öregbítette a francia konszern hírnevét mindenütt, ahová eljutott, és tényleg örvendetes, hogy csak a kifogásolt részekhez nyúltak, meg az ilyenkor szokásos egyéb részleteken frissítettek. Kapott is szép számmal elismeréseket anno a 2008 októberében Párizsban leleplezett modell, például a Top Gear Magazine szerkesztősége a „Family Car of the Year 2008” díjjal tüntette ki a fura formájú, de nagyon is praktikus járgányt, sőt azt mondták „így kell kinéznie egy 21. századi családi autónak”! A Fleet World Honours előkelő londoni klub pedig neki szavazta a „Design of the Year” elismerést 2009-ben. Ezen túl még több brit, valamint skót szerkesztőség is az év legjobb MPV-jeként méltatta a stílusos kisautót, de még a tengerentúli J.D. Powerhez is eljutott a híre és a piac legjobb ajánlataként emlegették. Szerintem olvasóink többsége felhúzott szemöldökkel zongorázná végig azt a listát, amit én is végig olvastam és talán be is vallanák – mint ahogy én is bevallom – hogy nem gondolták volna, hogy ennyire jól fogadta a sajtó és a vásárlóközönség a spanyol festő nevével fémjelzett C3-at.

A nagyszombati gyáregység 2012-ben 285 ezer darab autót gyártott, ennek kb. egyharmada C3 Picasso

Csakhogy a mérleg egyensúlyban legyen, azért említsük meg, hogy számos negatív kritika is született. A tesztek és a bemutatók során az újságírók véleménye nem volt egyöntetűen pozitív, később pedig a tulajdonosok is kifogásoltak egyet-mást. Némelyek a műszerfalat, a beltér anyagait és az összeszerelési minőségét tartották bazárinak, de a benzinmotorokra is sokan panaszkodtak, hogy nagyobb terheléssel furikázva hamar elfogy az erejük és az ötfokozatú váltó is vacak. Utóbbi két felvetés helytálló, hiszen egy magasépítésű kasztniról beszélünk, amiben ugyanazok az egynégyes motorok szenvedtek, mint a jóval könnyebb, nem egyterű Citroenekben, és e miatt vagy sokat fogyasztott szegénykém, vagy vánszorgott az emelkedőn. A probléma megoldására ajánlott volt a BMW-vel közösen fejlesztett 1,6 literes benzinest választani vagy a jól bevált gázolajost, a többi kifogás pedig már csak ízlés dolga. A váltó esetében pedig a hatodik fokozat hiánya miatt az autópályán haladás bizonyult kellemetlen tapasztalatnak.

Latin Amerikában urban-off-road elemekkel kiegészítve C3 Aircross néven kapható

A bekezdés elején említettem, hogy bölcs döntésnek tartom a ráncfelvarrás során tanúsított mértékletességet a fejlesztők részéről. Abban a piaci környezetben, ahová a C3 Picasso érkezett, még nem volt annyira telített a szegmenskínálat, mint manapság, pedig csak 4-5 év telt el azóta. A Skoda Roomster mellett a Kia Soul, Opel Meriva és Ford Fusion jelentette az erős konkurens csapatot, de persze akadtak még távol-keleti kihívók is a Honda Jazz és a Nissan Note személyében, melyek közül egyiknek sem volt akkora helykínálata és üvegteteje, mint a C3 Picasso-nak (a többi előnyéről később még lesz szó, ígérem). A gondolatmenetem helyén kezeléséhez hangsúlyozom, hogy 2008-2009-es állapotokról beszéltem eddig. Aztán a szegmenskínálat tovább bővült és ezzel párhuzamosan elérkezett több modellnél is a megújulás ideje, ami több esetben is valami extravagáns lépést, úgynevezett innovációt hozott. Ilyenek az új Meriva Rolls-Royce-szerűen, egymással szemben nyíló ajtajai, vagy a Fusion helyére érkezett B-Max tolóajtós-béoszlop-nélkülisége, ahol az ember kalapot emel a merészség és műszaki kivitelezés előtt, de idővel kénytelen belátni, hogy a mindennapokban túl sok előnyhöz nem jut az efféle különcségek és majomfogók által.

A fejtér, lábtér mérete kategória első. A támlára szerelt lehajtható asztalka alapfelszereltség

Sajnos az ilyen innovációk egyik következménye, hogy a gyártók trendkövető és innovatív ambícióik miatt akarva-akaratlanul beszállnak a játékba és egy idő után már nem arról szól a meccs, hogy ki a jobb, hanem inkább arról, hogy ki tud hangosabban kiabálni, hogy észrevegyék. Egy nem rég készített interjúban Obendorfer Dávid is megerősítette ezt. A 12 éve Olaszországban élő luxusyacht-dizájner is osztja azt a véleményt, miszerint a formatervezésnek abban az időszakában vagyunk, ahol a letisztultság kezd egyre inkább vonzóvá válni, nem pedig a zsúfolt, sok elemből felépülő formaterv. Szerinte az elmúlt 5-10 évben ezzel volt jellemezhető az autóipar. Az én szememben ezért dicséretes a C3 Picasso faceliftje, mert nem vitték túlzásba az átrajzolást és így megmaradt az autó annak, amiért a létezése óta szeretjük.

Mindenki szerint hangulatjavító extra a hatalmas üvegtető (155 000 forint)

A beltér nagyon is ízléses, és egyedi. A kontrasztos színvilág és az anyagok tapintása, látványa egyaránt jó érzéssel töltött el minden alkalommal, amikor csak beültem, de az állandó és „potyautasaim” is szóvá tették, hogy a részletgazdag utastér és a panorámatető felettébb pozitív összbenyomást keltett bennük is. Vezetés közben azért kibújt egy-két szög a zsákból: Indulás előtt kell nullázni a kilométer számlálót, mert a műszeregység olyan távoli pontjára került a kezelőgomb, hogy földig érő kaszakezű őseink sem érnék el a vezetőülésből menetközben. Mivel a műszerfal megvilágításának állítása a mellette levő gombbal történik, szintén bízzuk inkább a mitfahrerre annak kezelését, vagy hagyjuk békén a következő megállásig. A kormány mögé helyezett tempomat és audio-rendszer kezelőgombjainak funkcióit is érdemes indulás előtt tanulmányozni, ugyanis menet közben a kormányküllő takarásában kénytelenek leszünk vakon kezelni azokat. A kifogásolható részletek sora itt véget is ért, tehát a jelentéktelennek mondható ergonómiai bakikat leszámítva, el kell ismerjük, hogy a tekintetet vonzó beltér kialakítás stílusával és egyediségével maga mögé utasítja a kategóriatársakat.

Ilyen egy avantgard stílusban készült modern és egyben retro műszeregyüttes. A kormánykerék enyhén buszos szögben áll, de mérete, könnyűsége és tapintása kifogástalan

Ehhez kapcsolódva érdemes megemlíteni a helykínálatot és a praktikumot is, hiszen ezen a területen domborít igazán nagyot a kis ékszerdoboz. Az én 188 cm-es magasságommal sem a kormány mögött, sem pedig a nekem beállított ülés mögött nem volt szűkös a helykínálat. Az üléslap hosszán mintha spóroltak volna a lábtér érdekében, de tulajdonképpen hozza a kategória átlagot. Az felnőtt és gyermek utasok az 1/3-2/3-ad arányban mozgatható hátsó üléssorral, támlákról lehajtható kisasztalokkal, a 38 liternyi tároló rekesszel hosszabb-rövidebb utakon is elégedettek lesznek, nem beszélve a csomagtartó 385-500 liter közötti befogadóképességéről.

Indulás előtt egy ellenőrző pillantás nem árt, hogy melyik irányban mit aktiválunk

Az változó geometriájú turbós, 1,6-os HDi kismértékben erősödött (+5 lóerővel), de járása mindenképp simább, finomabb lett, bár az előzőt sem érte túlzottan kritika. Teljesítmény és járáskultúra terén a PSA dízeleitől eddig sem kellett félni, a rendelkezésre álló 115 lóerő és 270 Nm-es nyomaték minden esetben lehetőséget biztosít az autó dinamikus mozgatására és a fogyasztásával sem okoz meglepetést. Városi és autópálya használat során 6,5 liter körüli fogyasztást realizáltunk, egyébként pedig vegyes használatban 5,2-5,7 literrel is beérte. Ezt az értéket a hatodik fokozat beiktatásának köszönhetjük, ugyanis a családbarát karosszériakialakítás a légellenállási tényezőre nincs túl jó hatással, amit 140 körüli tempónál éreztünk igazán, ellenben a fogyasztást és az utazási komfortot sikerült egy léptékkel előrébb hozni.

Alaphelyzetben 385 literes, a hátsó üléssor előretolásával 500 literig bővíthető  – Így viszont már 1,5 köbméteres raktérrel gazdálkodhatunk és a jobbegy támlájának előredöntésével 2,4 méteres tárgyat is szállíthatunk

Az elektromos szervókormány, a magas üléspozíció és a jó körbeláthatóság (tolató kamerával kiegészítve) a franciáktól megszokott módon könnyűvé teszi az autó irányítását, így szűkebb helyeken is biztonságot ad a kevésbé rutinos vezetőknek. A 17 colos felnik – amikről azt gondolnánk, hogy feleslegesen kényszerítik a kényelem és a sportosság mezsgyéjére az autót – nem is tűntek nagynak a buborékszerű kasztni alatt, és egyáltalán nem keltettek diszkomfort érzést a durvább úthibákkal tarkított helyzetekben sem. Rendeltetésszerű használat mellett a fék-kormány-futómű működésén nem találtunk fogást.

A Black Pack csomag része: 17colos "Clover" könnyűfém keréktárcsák fekete díszítéssel + Perla Nera fekete első-hátsó karosszériavédő elemek

Összességében tehát, a tömpe orr és a lekerekített dobozforma megelégedést és vidámságot rejt azoknak, akik előítéletek nélkül keresnek autót és félretették a maszkulinitás iránti igényeiket is. Az Exclusive felszereltség ára 5 235 000 forint, amit tesztalanyunk esetében tolatókamerával és navigációs rendszerrel (255 000 forint) egészítettek még ki, továbbá a Black Pack optikai csomag és a panorámatetőért számlázható (további 210 és 155 ezer forint) összegek miatt a végösszeg 5 855 000 forint. Ezt az árat a Citroen Autócsere program által akár 700 000-1 000 000 forinttal is csökkenthetjük, ha otthagyunk egy 10 évnél idősebb használtautót. A belépőmodell 4 030 000 forintos vételára és magas alapfelszereltsége esetén kihasznált kedvezménnyel viszont szinte pénzkidobás nem fontolóra venni a fenti ajánlatot.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.12.06
A hétfőn hatályba lépett kőolajszankciók után két nappal a kormány - a Mol javaslatára - az....
2022.12.06
A bajor prémiummárka technológiai irodái a teljes nyilvánosság számára elérhetővé teszik a....
2022.12.06
Made in Hungary modellek, amiket soha nem gyártottak sorozatban.   ..
2022.12.06
Az Ökumenikus Segélyszervezet országos intézményhálózatának úgynevezett „Családok Átmeneti....
2022.12.06
Az olasz rendőrség vizsgálja az adatszemüveg használatát a forgalom megfigyelésére. A közlekedési....
2022.12.06
Romániában csaknem 7 százalékkal nőtt a forgalomba helyezett új autók száma az idei első tizenegy....
2022.12.06
Autóipari mérnökirodát nyit Szegeden a Thyssenkrupp Automotive üzletága, és ezzel a város a....
2022.12.06
100 méternyi fényfüzér, 50 tekercs szigetelőszalag és 10 órányi munkát jelentő díszítés: ezek....
2022.12.06
Öt új Solaris-Skoda Trollino 18 típusú trolibusz állt forgalomba Budapesten, a korszerű és....
2022.12.06
Gyalogátkelőhelyen gázolt a soproni sofőr – írta a Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság. ..