Le Mans

Egy korszak lezárult a Toyota harmadik Le Mans-i győzelmével

2020.09.20.

A hibrid LMP1-es prototípusok utoljára vehettek részt a világ leghíresebb autóversenyén, ahol komoly kihívó nélkül a japán gyári csapat győzelme nem forgott veszélyben, bár mindkét autójukat hátráltatták műszaki hibák.

A 2020-as Le Mans-i 24 órás verseny igazi különlegességként fog bevonulni a történelemkönyvekbe, mert a megszokott júniusi időpont helyett a koronavírus-járvány miatt szeptemberben rendezték meg (ráadásul a rajtot is előrehozták 15 óráról 14:30-ra). Ez volt a negyedik eset a patinás verseny 97 éves történetében, amikor nem júniusban rendezték meg a futamot: 1923-ban a legelső versenyt májusban, majd az 1956-os versenyt júliusban, míg 1968-ban a franciaországi zavargások miatt szintén szeptemberben tartották meg.

Olyan azonban első alkalommal fordult elő, hogy nem volt pénteki pilóta-parádé a közeli városközpontban és, hogy nem engedtek be nézőket a pálya lelátóira, holott általában 250 ezer lelkes rajongó szokta a helyszínről figyelni a küzdelmeket. És még azért is emlékezetes volt az idei futam, mert a szabályváltozások miatt ez volt az ezer lóerős hibrid LMP1-es autók utolsó fellépése a La Sarthe-i versenypályán. Jövőre már az új Hypercar szabály szerint épített versenyautók alkotják majd a csúcskategóriát (meg néhány, lefojtott, nem hibrid idei LMP1-es gép), ami már most látszik, hogy új gyártók megjelenését, a mezőny bővülését fogja eredményezni.

Az új szabályok értelmében nem csupán nagyobbak és nehezebbek lesznek a csúcskategóriás autók, mint a jelenlegi, 900 kilónál könnyebb LMP1-esek, de közúti, homologizációs változatokat is kell építeni belőlük – 2022 végéig legalább 25 darabot. A közúti hajtáslánc csupán minimális (az emissziós és zajkorlátozási szabályok által előírt) mértékben térhet csak el a versenyautó legfeljebb 750 lóerős rendszerteljesítményű egységétől, ezen belül pedig a hibrid komponensnek teljesen meg kell egyeznie a bajnokságban alkalmazottal. A hiperautós szabálykönyvet a költségcsökkentést szem előtt tartva alkotta meg a versenyt rendező ACO és az FIA, a csapatok éves költségvetése nem haladhatja majd meg a 20 millió eurót. Lehetősége van a gyártóknak és csapatoknak vadonatúj konstrukciók megalkotására, vagy a meglévő utcai sportautók átalakítására is.

A Le Mans-ba sok év kihagyás után 2022-ben visszatérő Peugeot közvetlenül a verseny előtt, az interneten mutatta be az új, Hypercar-szabályok szerint épített versenyautóját, igaz, a sötét képeken még nem lehetett jól kivenni a kocsi formáját. A Renault szintén fontos bejelentést tett, ők már jövőre, Alpine névvel visszatérnek a királykategóriába, de 2021-ben még csak egy átfestett, idei Rebellion-Oreca autót fognak indítani, a saját fejlesztésű hiperautójukra még éveket kell várni. Idén a ByKolles privát csapat is mutatott képeket (fent) a 2021-es Hypercar versenyautójáról.

A Toyota új szabályok szerint épített hiperautóját, a GR Super Sportot azonban nem csak képeken, hanem élőben is meg lehetett csodálni a hétvégén Le Mans-ban, mivel a japánok mindenki meglepetésére elhoztak egy működő prototípust belőle, amely a versenyhétvégét megelőzően tesztprogramon vett részt. A Gazoo Racing piros-fehér álcázómatricával burkolt, tető nélküli spyderrel Alex Wurz még egy demonstrációs kört is megtett a 13,6 kilométeres pályán.

Nem csak a 2020-as Le Mans-i 24 órás verseny időpontja és körülményei, hanem a lebonyolítása is a hagyományoktól eltérő volt. Csütörtökön, szeptember 17-én közel 11 órát töltöttek gyakorlással, illetve az időmérő edzéssel a csapatok, a péntek reggeli egyórás gyakorlást követően a rajtpozíciók kiosztására az új Hyperpole szabály alapján került sor. Ez azt jelentette, hogy az egyes géposztályok hat leggyorsabb autója csapott össze a pole pozíció megszerzéséért. Mivel így a szokásosnál jóval kisebb fogalom volt a pályán, és kétszer is friss gumikon mehettek gyors kört az élmenők, jó esély volt arra, hogy esetleg megdőlhet a 2017-ben futott 3:14,791-es körrekord, amelyet Kobajasi Kamui állított fel a Toyota TS050 hibriddel. Idén is a japán pilóta szerezte meg a pole pozíciót a 7-es rajtszámú Toyotával (egy 3:15,267-es körrel), de a körrekord végül nem jött össze. Ugyan a második gyors körében 0,6 másodperccel gyorsabb volt a rekordnál, de a sportfelügyelők érvénytelennek nyilvánították a kört, mivel a japán pilóta többször négy kerékkel elhagyta közben a pályát. A második rajthelyet meglepetésre nem a 8-as rajtszámú másik Toyota, hanem az 1-es rajtszámú Rebellion R-13 szerezte meg Gustavo Menezessel a volánnál. A 3:15,822-es kör a legjobb volt, amit valaha egy privát és nem hibrid autó futott Le Mans-ban.

A rajtnál az 1-es rajtszámú Rebellion megpróbálta lerajtolni a 7-es Toyotát, ami majdnem sikerült is neki, de végül az első kanyarkombinációk után a gyári versenyautó megőrizte a vezetést. Sőt, pár körrel később a 8-as Toyota is megelőzte a privát ellenfelet, és utána már egyértelmű volt, hogy a két japán autótól csak akkor lehet elvenni a győzelmet, ha valamilyen problémájuk lesz. Ugyan a Rebellion az egyenesben nagyobb végsebességet ért el a hibrid Toyotánál, és egy-egy gyors körön is hasonló tempóra volt képes, a hosszú etapokon már nem volt esélye ellene. Ráadásul mindkét Rebellion enyhe kuplung és fékproblémákkal küzdött a versenyen, előbbi miatt nehezen tudtak elindulni a bokszból a kiállások után.

Már a verseny első szakaszában kiderült tehát, hogy csak az lehet a kérdés, hogy a 8-as rajtszámú Toyota harmaszor is győzni tud-e, vagy esetleg a 7-es rajtszámú tud-e először. A csapatok összeállítása (7: Kobajasi Kamui, Mike Conway és Jose Maria Lopez, 8: Nakadzsima Kazuki, Sebastien Buemi és Brendon Hartley) csak egy helyen változott tavaly óta: Fernando Alonso helyét Brendon Hartley vette át, aki 2017-ben már győzött itt Porschéval.

Éjszaka dőlt el, hogy melyik Toyota lesz a befutó: a versenyben az élen haladó 7-es autón kipufogó-leömlőt és turbót kellett cserélni, amivel fél órát vesztettek a bokszban. Addig a pontig már egy kör előnyt autózott ki a 7-es legénysége a 8-assal szemben (a 8-ason korábban jobb első féket kellett kicserélni, ami egy rövidebb javítás volt). Azonban a turbócserével a 7-es Toyota hét kört vesztett, és a negyedik helyre esett vissza, a másik Toyota és a két Rebellion mögé. Később a padlólemez is megsérült az autón, így végül csak a dobogó legalsó fokát jelentő harmadik helyig tudtak felzárkózni, a győzelemre és a második helyre már nem volt esélyük.

A Rebellion a biztonságot, nem pedig a nyert tempót helyezte előtérbe, az 1-es rajtszámú autóval végig arra vártak, hogy a 8-as Toyotával is történjen valami komolyabb gond, de ez végül nem következett be. Ráadásul egy lelazuló orrkúp az 1-es autónak is időveszteséget okozott, de enélkül sem lett volna esélyük tempó alapján az abszolút győzelemre, viszont legalább a leggyorsabb körrel vigasztalódhattak.

Végül tehát a 8-as rajtszámú Toyota, vagyis Nakadzsima Kazuki, Sebastien Buemi és Brendon Hartley győzött (5 kör előnnyel) az 1-es rajtszámú Rebellion (Brunő Senna, Gustavo Menezes, Norman Nato) előtt. Összesen 387 kört (5273 km-t) tettek meg a 24 óra alatt, 2 körrel többet, mint tavaly.

Sokáig úgy tűnt, hogy az utolsó Le Mans-i 24 órárát teljesítő Rebellion dupla dobogónak örülhet, de egy órával a verseny leintése előtt a 3-as rajtszámú autóval (Romain Dumas, Nathanael Berthon és Louis Deletraz) Delatraz kicsúszott az Indianapolis kanyarban, és a gumifalnak ütközött. Ki kellett állnia egy kisebb, hatperces javításra a bokszba, ami elég volt a 7-es Toyotának ahhoz, hogy elvegye tőlük az összetett harmadik helyét. Az LMP1 kategória ötödik, és egyben utolsó autója, a 4-es rajtszámú ByKolles ENSO CLM P1/01 ezúttal sem tudott célba érni: egy ideig generátorproblémával küszködtek, aztán a hátsó szárny hibája miatt Bruno Spengler szombat éjjel kicsúszott a kocsival az S-kanyarokban.

A 24 autót számláló LMP2 kategóriában a United Autosports csapata (Phil Hanson, Filipe Albuquerque és Paul Di Resta) a negyedik győzelmét szerezte meg az Oreca versenyautóval.

Először fordult elő a Le Mans-i 24 órás történetében, hogy a profi és az amatőr GT autók versenyét is Aston Martinnal nyerték meg: a GTE Pro kategóriában a gyári csapat 97-es autója (Alex Lynn, Maxime Martin és Harry Tincknell), a GTE Am kategóriában a TF Sport 90-es autója (Jonathan Adam, Charlie Eastwood és Salih Yoluc) diadalmaskodott.

Végeredmény:






1

LMP1

#8 Toyota

Buemi, Nakajima, Hartley

387

 

2

LMP1

#1 Rebellion

Senna, Nato, Menezes

382

+ 5 Laps

3

LMP1

#7 Toyota

Conway, Kobayashi, Lopez

381

+ 6 Laps

4

LMP1

#3 Rebellion

Dumas, Berthon, Deletraz

381

+ 39.408s

5

LMP2

#22 Oreca

Hanson, Albuquerque, Di Resta

370

+ 17 Laps

6

LMP2

#38 Oreca

Davidson, Da Costa, Gonzalez

370

+ 32.831s

7

LMP2

#31 Oreca

Jamin, Canal, Vaxiviere

368

+ 19 Laps

8

LMP2

#36 Alpine

Negrao, Ragues, Laurent

367

+ 20 Laps

9

LMP2

#26 Aurus

Rusinov, Vergne, Jensen

367

+ 57.578s

10

LMP2

#28 Oreca

Lafargue, Chatin, Bradley

366

+ 21 Laps

11

LMP2

#42 Oreca

Lapierre, Borga, Coigny

365

+ 22 Laps

12

LMP2

#25 Oreca

Falb, Trummer, McMurry

365

+ 1m31.640s

13

LMP2

#50 Oreca

Calderon, Florsch, Visser

364

+ 23 Laps

14

LMP2

#47 Dallara

Lacorte, Belicchi, Sernagiotto

363

+ 24 Laps

15

LMP2

#17 Oreca

Pilet, Tilley, Kennard

363

+ 51.762s

16

LMP2

#27 Oreca

Hedman, Hanley, Van der Zande

361

+ 26 Laps

17

LMP2

#32 Oreca

Owen, Brundle, Van Uitert

359

+ 28 Laps

18

LMP2

#35 Ligier

Yamanaka, Foster, Merhi

351

+ 36 Laps

19

LMP2

#29 Oreca

Van Eerd, Van der Garde, De Vries

349

+ 38 Laps

20

GTE Pro

#97 Aston

Martin, Lynn, Tincknell

346

+ 41 Laps

21

GTE Pro

#51 Ferrari

Pier Guidi, Calado, Serra

346

+ 1m33.164s

22

GTE Pro

#95 Aston

Thiim, Sorensen, Westbrook

343

+ 44 Laps

23

GTE Pro

#82 Ferrari

Pla, Bourdais, Gounon

339

+ 48 Laps

24

GTE Am

#90 Aston

Yoluc, Eastwood, Adam

339

+ 1m33.407s

25

GTE Am

#77 Porsche

Ried, Pera, Campbell

339

+ 2m23.159s

26

GTE Am

#83 Ferrari

Perrodo, Collard, Nielsen

339

+ 2m26.206s

27

GTE Am

#56 Porsche

Perfetti, Ten Voorde, Cairoli

339

+ 2m34.526s

28

LMP2

#24 Oreca

Grist, Kapadia, Wells

338

+ 49 Laps

29

GTE Am

#86 Porsche

Wainwright, Barker, Watson

337

+ 50 Laps

30

GTE Am

#66 Ferrari

Heistand, Root, Magnussen

335

+ 52 Laps

31

GTE Pro

#91 Porsche

Bruni, Lietz, Makowiecki

335

+ 6.187s

32

GTE Am

#61 Ferrari

Piovanetti, Negri Jr., Ledogar

335

+ 2m49.871s

33

GTE Am

#98 Aston

Dalla Lana, Gunn, Farfus

333

+ 54 Laps

34

GTE Am

#85 Ferrari

Gostner, Frey, Gatting

332

+ 55 Laps

35

GTE Pro

#92 Porsche

Christensen, Estre, Vanthoor

331

+ 56 Laps

36

GTE Am

#99 Porsche

Inthraphuvasak, Legeret, Andlauer

331

+ 1m23.705s

37

GTE Am

#60 Ferrari

Schiavoni, Pianezzola, Ruberti

331

+ 2m58.825s

38

GTE Am

#78 Porsche

Felbermayr, Beretta, Van Splunteren

330

+ 57 Laps

39

GTE Am

#54 Ferrari

Flohr, Castellacci, Fisichella

330

+ 1m11.360s

40

GTE Am

#57 Porsche

Keating, Fraga, Bleekemolen

326

+ 61 Laps

41

LMP2

#34 Ligier

Smiechowski, Binder, Isaakyan

325

+ 62 Laps

42

GTE Am

#62 Ferrari

Grimes, Mowlem, Hollings

325

+ 24.638s

43

GTE Am

#89 Porsche

Brooks, Piguet, Laskaratos

313

+ 74 Laps

44

LMP2

#39 Oreca

Allen, Capillaire, Milesi

357

+ 30 Laps

45

GTE Pro

#71 Ferrari

Rigon, Molina, Bird

340

+ 47 Laps

46

GTE Am

#72 Ferrari

Chen, Blomqvist, Gomes

273

+ 114 Laps

47

GTE Am

#88 Porsche

Preining, Bastien, De Leener

238

+ 149 Laps

48

GTE Am

#75 Ferrari

Mastronardi, Cressoni, Piccini

211

+ 176 Laps

49

LMP2

#37 Oreca

Tung, Aubry, Stevens

141

+ 246 Laps

50

LMP2

#21 Oreca

Montoya, Buret, Rojas

192

+ 195 Laps

51

GTE Pro

#63 Ferrari

Macneil, Vilander, Segal

185

+ 202 Laps

52

GTE Am

#70 Ferrari

Kimura, Abril, Cozzolino

172

+ 215 Laps

53

LMP2

#16 Aurus

Cullen, Jarvis, Tandy

105

+ 282 Laps

54

LMP2

#30 Oreca

Hirschi, Tereschenko, Gommendy

100

+ 287 Laps

55

LMP1

#4 ENSO

Dillmann, Spengler, Webb

97

+ 290 Laps

56

LMP2

#33 Oreca

Yamashita, Patterson, Fjordbach

88

+ 299 Laps

57

GTE Am

#52 Ferrari

Ulrich, Gorig, West

80

+ 307 Laps

58

GTE Am

#55 Ferrari

Cameron, Scott, Griffin

78

+ 309 Laps

59

LMP2

#11 Ligier

Tambay, Maris, D'Ansembourg

26

+ 361 Laps



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.26
Megint autók az Aeroparkban: a Zsiguli dombvidéken felépült Volgai Autógyár termékeiből félszáz....
2020.10.26
Lehet valami egyszerre elegáns és vulgáris? Megfér egy testben az arisztokratikus kifinomultság és....
2020.10.26
Alexander Galaganov Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.10.26
Az autóbusz töltőberendezés-gyártóknak és -forgalmazóknak hétfőtől megnyílt a lehetőségük arra,....
2020.10.26
A Kecskeméti Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának munkatársai az állampolgárok....
2020.10.26
Bevezető áron használhatják a villanyautósok az E.ON november 24-től fizetőssé váló elektromos....
2020.10.26
1910-1920. A tömeggyártás kezdete, avagy út a luxustól a szükségesig. A nagy sorozatú termelés....
2020.10.26
Baleset miatt több kilométeres torlódás alakult ki az M1-es autópálya Hegyeshalom felé vezető....
2020.10.26
A világ vezető környezetbarát prémium autógyártója, az Európában immáron 80%-ban (Nyugat-Európában....
2020.10.26
Magyarország területén a 2020. október 22-én 0 órától 2020. október 25-én 24 óráig a rendőrök 148....