Európa

Egyre népszerűbbek a Romániában gyártott autók Európában

2020.12.15.

Hatféle személyautót gyártanak jelenleg Romániában, ebből kettő bekerült az európai autópiac élmezőnyébe. A Ford Puma immár a harmadik legnépszerűbb szabadidő-autó Európában, a Dacia Sandero pedig biztosan tartja helyét a top 10-ben. Rossz hír a románoknak, hogy a Sanderót a jövő évtől csakis Marokkóban, a tangeri és a casablancai gyárban szerelik össze.

A Krajován gyártott Puma a hibridautók katregóriájában a második helyen végzett szeptemberben (12 251 hibrid példányt értékesítettek), csak a Corolla tudta megelőzni. Érdekes, hogy először adtak el több Pumát egy hónapban, mint Dacia Dustert, amelyet a Fordtól csupán 150 kilométerre, Mioveni-ben gyártanak. A Ford Puma (immár 200 lovas ST változatban is), a Ford EcoSport és a Dacia Duster mellett a négyajtós Logant, a kombi Logan MCV-t és a Sandero Stepway modellt gyártják 2021-től Romániában, a sima Sanderót Marokkóba költöztetik. 
Hiába váltott generációt, a Sandero szeptemberben továbbra is az egyik legkeresetteb kisautó volt egész Európában. 19 ezer 745 vásárló választotta, többen, mint ahányan Volkswagen Polót vettek. A Jato Dynamics adatai szerint Európában csak a Renault Clio, a Peugeot 208 és a Ford Fiesta volt népszerűbb kisautó a kilencedik hónapban. 
 
Bár az európai autópiac a remény jeleit villantotta fel szeptemberben, úgy néz ki, hogy az öröm nem tartós: a biztató szeptemberi hónap után ismét jelentősen csökkent a forgalomba helyezett új személyautók száma az Európai Unióban. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) jelentése szerint az Európai Unió 27 tagállamában 953 ezer 615 személygépjárművet helyeztek forgalomba októberben, 7,8 százalékkal kevesebbet mint egy évvel korábban. Idén csak egyetlenegy hónapban, szeptemberben, azt megelőzően pedig tavaly augusztusban mértek emelkedést, azaz októberben, a koronavírus-járvány terjedését akadályozó szigorú korlátozások visszavezetésével párhuzamosan visszaállt az értékesítésben tapasztalt csökkenő trend. Írország és Románia kivételével minden országban kevesebb új autó került az utakra októberben. A négy legnagyobb piac közül Olaszországban csökkent legkisebb mértékben, 0,2 százalékkal a forgalomba helyezett személyautók száma. Németországban 3,6 százalékos, Franciaországban 9,5 százalékos, Spanyolországban pedig 21 százalékos volt a csökkenés.
 
Az év első tíz hónapját tekintve továbbra is súlyos a helyzet: alig több mint nyolcmillió új autó került az utakra, 26,8 százalékkal, több mint 2,9 millióval kevesebb az egy évvel korábbihoz képest. Németországban 23,4 százalékkal, Franciaországban 26,9 százalékkal, Olaszországban 30,9 százalékkal, Spanyolországban pedig 36,8 százalékkal csökkentek az eladások január-októberben. A Magyarországon az októberben átadott új autók száma éves összevetésben 4,0 százalékkal, 11 ezer 946-ra süllyedt. Az év első tíz hónapjában 102 ezer 38 új autó talált gazdára, ami 20,0 százalékos csökkenés a tavalyi év azonos időszakához képest.
 
Az EU-ban szeptemberben 3,1 százalékkal, tavaly augusztusban pedig még 31,2 százalékkal emelkedett a forgalomba helyezett új személyautók száma, de ezen felül minden egyes hónapban visszaesést mértek. A tavalyi utolsó négy hónapban és az idei év elején az új, sokkal szigorúbb emisszió-mérési eljárás (WLTP) bevezetésének tulajdonították a csökkenést, utána viszont az egész világot letaroló koronavírus-járvány bénította meg az autógyártást és -kereskedést. A legsúlyosabb hónapban, áprilisban több 75 százalékkal kevesebb új autó gördült ki a szalonokból.
Piaci részesedés szerint a legnagyobb európai gyártó (25,0 százalékos aránnyal) a német Volkswagen-csoport októberben több mint 238 ezer személyautót helyezett forgalomba az Európai Unióban, ami 9,1 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Január-októberben 25,1 százalékkal, 2 millió 50 ezerre esett a csoporthoz tartozó márkák értékesítése.     A második legnagyobb autógyártó, a Volkswagent követő PSA-csoport (Peugeot, Citroen, Opel/Vauxhall, DS) októberben 6,6 százalékkal, az év első tíz hónapjában pedig 33,2 százalékkal kevesebb új személyautót engedett ki az utakra.    A francia Renault 0,2 százalékkal több, a Hyundai-csoport viszont 7,0 százalékkal kevesebb új autót helyezett forgalomba októberben, míg az első tíz hónapban 28,1, illetve 20,1 százalékos csökkenést könyvelhettek el.    A német luxusautó-gyártók közül a BMW-csoport 13,5 százalékkal, a Daimler pedig 8,1 százalékkal kevesebb új autót adott át tulajdonosának októberben, az év első tíz hónapjában pedig 18,1 százalékra, illetve 24,2 százalékra rúgott a csökkenés üteme.
 
Amíg megérkeznek az októberi részletesebb adatok, nézzük a szeptemberi toplistákat: a Volkswagen Golf továbbra is a legnépszerűbb személyautó a kontinensen, mögötte szorosan következik az Opel/Vauxhall Corsa, harmadik a néhány hónapja még piacvezető Renault Clio. A magyar iparnak jó hír, hogy jól fogy a Kecskeméten is gyártott Mercedes-Benz A-osztály. Ráadásul konnektoros hibridként is kelendő, szeptemberben meg is nyerte ezt a kategóriát. A villanyautók között a Tesla Model 3 bizonyult a legkeresettebbnek. A legnépszerűbb kisautó a Fiat/Abart 500, a legkeresettebb nagy autó a Mercedes-benz E-osztály, luxusban a BMW 7 az első, kompakt egyterűben a Mercedes-Benz B-osztály, szabadidő-autóban a Renault Captur a nyerő, sportkocsik között a Porsche 911 viszi a prímet, kisteherautók között a Volkswagen Caddyből vitték a legtöbbet. 
 
Top 10 személyautó Európában szeptemberben
1. Volkswagen Golf 28 731 autó
2. Opel/Vauxhall Corsa 26 269
3. Renault Clio 23 986
4. Renault Captur 21 523
5. Mercedes-Benz A-osztály 20 430
6. Peugeot 208 20 292    
7. Ford Fiesta 19 878
8. Dacia Sandero 19 745
9. Volkswagen Polo 18 919
10. Skoda Octavia 18 240 
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....