innováció

"Fából vasparipa"

2017.08.24.

Könnyebb és erősebb az acélnál, ráadásul teljes mértékben fenntartható: növényi rostokból készítene autóalkatrészeket a Toyota-csoporthoz tartozó Denso.

 

Japán kutatók és autóipari alkatrészgyártók, mindenekelőtt a Toyota érdekeltségébe tartozó, és a vállalat legnagyobb beszállítójának számító Denso Corporation azon dolgoznak, hogy fapépből – egészen pontosan cellulóz nanorostokból – állítsák elő a jövő autóalkatrészekhez használható alapanyagát. Laboratóriumi körülmények között már sikeresen megoldható a feladat: az acélnál ötször könnyebb, ötször erősebb, ráadásul biológiailag teljesen lebomló anyag készíthető nanorostokból. A tervek szerint legkésőbb 2020-ra készen lesz az a Toyota prototípus, amelynek több alkatrésze is cellulóz nanorostból készült.

Masanori Matsushiro, a Toyota vázszerkezeti kutatásait felügyelő projektmenedzser szerint „a tömegcsökkentés folyamatos kihívásként jelentkezik a munkánkban, ám legalább olyan fontos a gyártási költségek csökkentése, mert csak így alkalmazhatók tömeggyártásban az új technológiák.”

A mikron századrészénél is vékonyabb cellulóz nanorostokból régóta készítenek a legkülönfélébb anyagokat, az áttetsző kijelzőktől kezdve az integrált áramkörökig. A projektben részt vevő Toyota és Denso szakemberei azonban egy újfajta eljárást dolgoztak ki, amelynek során a vegyi kezelésnek alávetett farostokat műanyag keverékbe dolgozzák bele, és eközben végzik el a nanorostosítást.

Az unalmas tudományos részleteken túl azonban fontos megjegyezni, hogy a kombinált folyamat mintegy ötödére csökkenti az eddigi gyártási költségeket és körülbelül felére az alkatrész súlyát, miközben torziós merevsége ugyanolyan, vagy jobb, mint az acélból készült alkatrészeké.

Az anyag előállítási költsége jelenleg 1000 jen (2300ft)/kg körül van, ám a kutatók szerint 2030-ra fele ennyire szoríthatók le az árak, ami versenyképessé teheti a nanorostokkal megerősített műanyagokat a nagy szakítószilárdságú acélokkal és az alumínium ötvözetekkel. A kutatók kiemelték, hogy az eljárás már most is olcsóbb, mint a szénszálas kompozitok előállítása.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..