innováció

"Fából vasparipa"

2017.08.24.

Könnyebb és erősebb az acélnál, ráadásul teljes mértékben fenntartható: növényi rostokból készítene autóalkatrészeket a Toyota-csoporthoz tartozó Denso.

 

Japán kutatók és autóipari alkatrészgyártók, mindenekelőtt a Toyota érdekeltségébe tartozó, és a vállalat legnagyobb beszállítójának számító Denso Corporation azon dolgoznak, hogy fapépből – egészen pontosan cellulóz nanorostokból – állítsák elő a jövő autóalkatrészekhez használható alapanyagát. Laboratóriumi körülmények között már sikeresen megoldható a feladat: az acélnál ötször könnyebb, ötször erősebb, ráadásul biológiailag teljesen lebomló anyag készíthető nanorostokból. A tervek szerint legkésőbb 2020-ra készen lesz az a Toyota prototípus, amelynek több alkatrésze is cellulóz nanorostból készült.

Masanori Matsushiro, a Toyota vázszerkezeti kutatásait felügyelő projektmenedzser szerint „a tömegcsökkentés folyamatos kihívásként jelentkezik a munkánkban, ám legalább olyan fontos a gyártási költségek csökkentése, mert csak így alkalmazhatók tömeggyártásban az új technológiák.”

A mikron századrészénél is vékonyabb cellulóz nanorostokból régóta készítenek a legkülönfélébb anyagokat, az áttetsző kijelzőktől kezdve az integrált áramkörökig. A projektben részt vevő Toyota és Denso szakemberei azonban egy újfajta eljárást dolgoztak ki, amelynek során a vegyi kezelésnek alávetett farostokat műanyag keverékbe dolgozzák bele, és eközben végzik el a nanorostosítást.

Az unalmas tudományos részleteken túl azonban fontos megjegyezni, hogy a kombinált folyamat mintegy ötödére csökkenti az eddigi gyártási költségeket és körülbelül felére az alkatrész súlyát, miközben torziós merevsége ugyanolyan, vagy jobb, mint az acélból készült alkatrészeké.

Az anyag előállítási költsége jelenleg 1000 jen (2300ft)/kg körül van, ám a kutatók szerint 2030-ra fele ennyire szoríthatók le az árak, ami versenyképessé teheti a nanorostokkal megerősített műanyagokat a nagy szakítószilárdságú acélokkal és az alumínium ötvözetekkel. A kutatók kiemelték, hogy az eljárás már most is olcsóbb, mint a szénszálas kompozitok előállítása.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.12
Tovább bővíti közös elektromosautó-töltőhálózatát az ALDI Magyarország és az E.ON Drive....
2025.12.12
A Peugeot ezzel az autóval új színt hozott a palettára.   ..
2025.12.12
Továbbra is Mohammed ben-Szulajem a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke: az emirátusokbeli....
2025.12.12
A logisztika nem csupán szállítás, hanem összetett, valós idejű döntések hálózata – mondja Berta....
2025.12.12
Elárverezik a svéd autóipari és biztonságtechnikai cég, a Holmbergs Safety Systems gyárát - írja az....
2025.12.12
2025 végére is stabilan tartja pozícióját a Suzuki Vitara és az S-Cross a kompakt SUV szegmensben,....
2025.12.12
Bár pályafutása utolsó évét kezdi, 2026-ban félelmetesen erős nyolchengeres motorral szerelik a....
2025.12.12
Kicsi és szép: az elektromos miniautók uniós piaca 7 éven belül 125%-kal fog növekedni. Íme, miért....
2025.12.12
A hét eleje óta hivatalosan is a Volkswagen Polo Magyarország legkedvezőbb listaárú új....
2025.12.12
Íme, néhány kreatív, játékos vagy szokatlan módszer a közúti közlekedés biztonságának növelésére.....