kereskedelem

A Ford leányvállalata Magyarországon (1938-1949)

2017.11.21.

A második világháború előtt a Ford több nagyobb megrendelésre kötött szerződést Magyarországon. Mivel a hazai állomány gyors ütemben fejlődött, ezért szükségesnek bizonyult egy helyi központ létesítése. 1938-ban létrejött a német tulajdonú Ford Motor Rt, amely egy évtizeden át működött.

 

A Ford, amelynek mint korábbi cikkeinkben írtuk több képviselete is volt Magyarországon az 1930-as években a német orientációnak köszönhetően egyre jelentősebb szerepet töltött be a hazai autópiacon.

Miután több, különféle tárgyalásra is sor került, amelynek eredményeként a MÁVAG megkezdte a Ford V8, majd az Eiffel típusok összeszerelését az Autótaxi vállalatnak, illetve a Hadügyminisztérium is Ford teherautók beszerzése mellett döntött 1938. októberében megalakult a Ford Motor Rt. Ekkor már adókedvezményekről is szó esett.

A 150,000 pengő alaptőkével létrehozott Ford Motor Rt először a Kossuth Lajos téren rendezkedett be. Néhány hónappal később a Schlick-Nicholson Gépgyártól nagyobb területet vásároltak Angyalföldön. A Schlick-Nicholson a Váci út 47, míg a Ford a Váci út 45 alatt működött. A Ford új székháza és javítóműhelye 1940. júliusra készült el. A hivatalos avatóünnepségre november 2-án került sor. Ekkor már 186 munkás és 61 irodai tisztviselő dolgozott a cégnél.

 

Épül a Ford központ. Forrás: Benson Ford Museum

 

A Ford Motor Rt központi irodaháza a XIII. kerület Váci út 45 alatt. Forrás: Smolik Raymund Zoltán

Az egyik szerelő, Lukács Lajos visszaemlékezése szerint: "A Ford műhely nagyon korszerű és példásan rendezett volt. A szerviz bejárata a Klapka utca felől volt, jobbra az alvázmosó, balra a műhely. Központi fűtést alkalmaztak, meleglevegő-befúvással. A segédmunkások csak nedves fűrészporral seperhették a betont, hogy ne legyen por. Év végn minden satupadot lefestettek, még a traverzekre is felküldték az inasokat, letörölni a port. A padlóban csatornák voltak kiképezve, ezekben a vályukban kellett állniuk a koacsinak, így szép sorban voltak mindig. Nagy fegyelmet, tisztaságot, rendet tanultunk. Borotváltan, tisztán lehetett csak dolgozni menni, aki nem megfelelő külsővel érkezett, azt a művezető hazaküldte. Futómunkák esetén addig nem lehetett a kocsihoz nyúlni, amíg a raktárból egy védőkészletet ki nem vettem. Ennek egyik oldala flanelből készült, kívül műbőrborítással. A sárvédőkre, az ülésre és a kormányra kellett feltenni. A munkarend szerint fél nyolc előtt a satupadnál kellett állni, kirakni a szerszámokat, átvenni a munkalapot. 100 perces munkaórák voltak, késés esetén negyedóra levonás járt, három késés után automatikusan lehetett menni a munkaügyi osztályra, leszámolni. Addig nem lehetett átblokkolni másik munkára, amíg a munkalap nem volt a kezemben. Minden részlegben dolgozóknak más színű volt a munkaruhájuk. Olyan nem fordulhatott elő, hogy köztünk, sárgaruhás motorszerelők között egy kékruhás váltószerelő csellengjen. Minden csengetésre történt, nem lehetett időt veszíteni. Csengőhang jelezte a munkakezdést, az ebédszünet elejét és végét, és persze a munkaidő lejártát is. ... A háborús években már 12 órát dolgoztunk naponta, és meglehetősen feszített volt a munkatempó. Reggel megkaptuk ládában az alkatrészt, s addig nem mehettünk haza, amíg nem volt kész a motor. ... A Fordnál soha nem kellett fizetésjavítást kérni. Ők tudták, hogy mikor kell fizetést emelni, nem is feldkeztek meg róla. Minden karácsonykor kaptunk három hét fizetést, aki legalább egy évet ott dolgozott. Aki kettőt, az már ötheti bért vihetett haza”.

 

Alkatrészraktár. Forrás: Smolik Raymund Zoltán

A Ford Motor Rt 1939-1940 folyamán több hadi megrendelést kapott. A Weiss Manfréd iparvállalat a Hadügyminisztérium utasítására megvásárolta az amerikai Marmon-Herrington cég összkerékhajtás-rendszerét. 820 darab három tonnás Ford teherautót kellett átalakítaniuk. A hadügy a Ford V8 személygépkocsiból is nagyobb mennyiséget vásárolt – 151 (más források szerint 100) darabot parancsnoki járműnek használtak. A felépítményeket az Uhri Autókarosszéria-gyár készítette. Ezen kívül rádiós kocsi, mozgó központi távíró gépkocsi és mozgó központi kábelszállító gépkocsi is tartozott az állományba.

 

Ford teherautó a második világháborúban. Forrás: Fortepan/Lissák Tivadar. Képszám: 71201

A Ford Motor Rt 1941-ben újabb, 3000 négyszögöles telket vásárolt a Váci úton, ahol alkatrészek gyártására rendezkedtek be. Majd 1943-ban Kolozsvárott egy „középszerű ipartelepen” kezdtek bele olyan termékek gyártásába, amelyekhez Budapesten „nem volt megfelelő terület és gyárépület”. A Ford iratai szerint a második világháború során összesen 5000 (!) teherautót szállítottak a magyar hadseregnek. Időközben a Ford Motor Rt alaptőkéje 150,000-ről 800,000 pengőre nőtt!

1944. szeptemberében a Váci úti telepet több bombatalálat érte. Ekkor a gépeket leszerelték, s egy verebélyi raktárba, majd később Ausztriába szállították. A kolozsvári üzemet is be kellett zárni.

A németek visszavonulásakor a Ford Motor Rt vezetőjének egy svájci állampolgárt, Edwin Maritz-t neveztek ki. Azt remélték, hogy a szovjet csapatok így nem fogják „német tulajdonú” vállalatként teljesen kifosztani az üzemet.

1945. februárjában, amikor még tartott Budapest ostroma a Vörös Hadsereg elfoglalta a Váci úti telepet. Maritz Budán ragadt. A legmagasabb rangú személy, akit a Hadsereg megtalált Nikolits László könyvelő volt, aki segített a Vörös Hadseregnek a Váci úti telep újraindításában. A környékbeli lakásokból összeszedték az elhordott bútorokat. A szovjetek adták a megfelelő gépeket, s február végén már újraindult a javítómunka. Áprilisban az Ipari Minisztérium átvette az irányítást. Továbbra is Nikolits maradt a vállalat vezetője. Az anyavállalat többször is megpróbálta rendezni a Ford Motor Rt helyzetét, de próbálkozásaik sikertelennek bizonyultak.

A Ford szerelői által roncsokból összeépített teherautó 1945. tavaszán. Forrás: Benson Ford Museum

1946-1949 között a Ford ismét a polgári piac felé fordult. Egy akkoriban publikált ismertető szerint: „Rozzant kocsit és motort – ujjá varázsolja Ford!”

 

Reklámkiadvány, kb. 1947. A képre kattintva elolvasható a reklámvers!

1949. nyarán formálisan is sor került az államosításra. Ekkor már a MOGÜRT Autókereskedelmi Nemzeti Vállalat javítási és karbantartási részlegeként működött a Ford Motor Rt, amelyből az I. számú Autójavító Nemzeti Vállalat született. Az Autójavító NV vezetője Valter Medárd, a Méray Motorkerékpárgyár Rt korábbi üzemvezetője lett. Valter Medárd később a Magyar Autóklub elnökeként is funkcionált.

Az 1. számú Autójavító Vállalat, később AFIT, a rendszerváltásig rendületlenül működött. 1950-ben a MOGÜRT egy delegációt küldött Kölnbe, hogy a hazai Ford tulajdonosoknak biztosítsák az alkatrészellátást. A Ford Motoren Werke képviselői megpróbáltak a hazai leányvállalat státuszáról beszélni, de kérésük süket fülekre talált.



Felhasznált irodalom:

Benson Ford Museum, Acc. 713, Box 2: Correspondence Foreign – Budapest, 1945-1946 (I-39)

Benson Ford Museum, Acc. 880, Box 7 – FMC Hungary

Magyarok Ford országban. Oldtimer Press, 2001

http://magyarjarmu.hu/helyszinek/budapest-xiii-kerulet-vaci-ut-45/

https://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Holocaust/Ford.pdf

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....