visszapillantó tükör

Friss visszapillantó-trükkök az autóiparból

2020.01.08.

Mi sem mutatja jobban, hogy mennyire meghatározó időszakát éli az autóipar, hogy már az olyan apró alkatrészekben új megoldásokat keresnek, mint a visszapillantó tükrök.

Emlékszem, mennyire menőnek tartottam édesapám belső visszapillantó tükrét, gyerekkorom meghatározó autójában, az akkori Trabantunkban. Orosz gyártmány volt, a kocsi méretéhez képest indokolatlanul nagy, viszont volt benne zöld számokat kivetítő óra, ami éjszaka mintegy hangulatvilágításként is szolgált az utastér számára. Később nem igazán jött szembe velem még csak hasonló sem, aztán egyszer csak megkaparintottam életem első Volvo tesztautóját néhány éve. Abban a svéd testben különösen stílusos kiegészítő volt a tükörbe integrált iránytű. Láttam magam előtt, ahogy a koromsötét svéd éjszakában, a hóval küzdve és rénszarvasokat kerülgetve keresem az utamat, amit az a bizonyos iránytű mutat.

Ma már akkor sem lepődünk meg, ha a mögöttünk közlekedő forgalom mellett egy kamera képét is kivetítve láthatjuk, nézzen is az akármelyik irányba. Egy időben arany korszakát élte ez a technológia, de talán a Nissan Navara pickup volt az utolsó új széria modell, ami tudta ezt a funkciót. Mármint azt, hogy egy apró kockában kameraképet mutasson, ugyanis a Toyotának sikerült ezt a következő szintre emelnie 2018-ban. A legfrissebb RAV4 generáció tolatókamerájának képét valami fura meggondolásból nem a központi infotainment képernyőre vetítik, hanem a visszapillantó tükör teljes felületét használják erre.

Gondolhatnánk, hogy badarság, viszont a mai formai trendek egyre kisebb hátsó ablakokat teremtenek. Mostanra fontosabb tényező lett a dizájn, mint a megfelelő kilátás hátra, főleg egy olyan magas farú SUV-ban, mint a RAV4. Ezért gyakran hasznos, mi több, életbe vágó, hogy legyen tolatókameránk, akkor pedig miért ne vehetné át a visszapillantó tükör szerepét is. Noha személyesen még nem találkoztam a technológiával, sokan esküsznek rá, hogy igenis használható, mi több, élvezhető lett.

Van még több visszapillantó tükör témában? Lehet ezt még tovább gondolni? Nos, az önvezető rendszerek hajnalán igenis van jelentősége az olyan, alapvetően jelentéktelennek tűnő, ám annál fontosabb szerepet kapó autó alkatrésznek is, mint a visszapillantó tükör. Amikor minden fejlesztő gárda azon gondolkozik, hogy merre tovább, akkor a legkisebb részleteket is számításba kell venni. Ha pedig fejlesztés, akkor a las vegasi CES a mérvadó kiállítás, ami minden évben egy fedél alá hozzá a legfrissebb ipari trendeket és fejlesztéseket, hogy egy kiállítás formájában a nagyközönség elé vigye őket.

Idén sem maradt autógyártó nélkül a show, az Aston Martin például egy új visszapillantó tükör technológiával állt elő, amit a Gentex-szel közösen fejlesztettek. Most ugyan egy DBS Superleggerába ültették, azonban sorozatgyártást csak jövőbeli modellekben láthat a digitális tükör, ami három kamera képét közvetíti a kis kijelzőre, egyszerre. Amolyan hibrid kamerarendszernek nevezik, ami a tetőre helyezett kamera képe mellett, mind a két tükörbe intergrált kamera jelét is egyszerre vetíti. Utóbbiakat diszkréten a tükörházba helyezték. Ezzel állítólag még teljesebb képet kaphatnak a sofőrök a környezetükről. Nagy trükk nincs, mind a tükrök, mind a kamerák teljesen hagyományosak, egyedül a képfeldolgozó technológia igényelt különleges beavatkozást a Gentex-től.

Arra is komoly figyelmet fordítottak, hogy a rendszer valóban bevethető legyen, ne maradjon meg koncepció szintjén, mint az Audi e-tron digitális külső tükrei. Utóbbi ugyanis nem rendelhető például az Észak-Amerikai piacon, ahol kötelező tradicionális külső tükröket használni kamerák helyett. Azon kívül persze, hogy a használat során megkérdőjelezhető a hasznossága és könnyed átláthatósága az ajtóba integrált kameraképeknek. Ráadásul a Gentex új rendszere képes gombnyomásra hagyományos, automatikusan elsötétedő tükörként is szolgálni, illetve egyéb funkciókat ellátni LCD kijelzőként.

Az Aston Martin biztosította vásárlóit, hogy az új rendszer mit sem vesz el a vezetési élményből, így az évekkel ezelőtti koncepcióautókon látott kamera-tükrök úgy látszik, hogy nem is voltak annyira elrugaszkodott ötletek. Már nevet is adtak az új feature-nek: Full Display Mirror néven lesz rendelhető a jövőbeli modellekre. Megkérdőjelezhetetlen előnyei közé tartozik majd, hogy akkor is hátra látunk majd minden szögből, ha az ablakokat jég fedi, noha az ablak felületek jégmentesítése nélkül korántsem ajánlott útnak indulni a téli időszakban.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....