futómű

Hogyan működik a Toyota kinetikus felfüggesztési rendszere (KDSS)?

2020.03.14.

A Toyota Land Cruiser egyedi futóműve lehetővé teszi a különféle terepek bejárását. A Land Cruiser a Toyota elismert futóművével, a „Kinetikus Dinamikus Felfüggesztési Rendszerével” (KDSS) van felszerelve. Ezt az egyedülálló futóművet a Toyota Hilux Invincible modellbe is beépítették.

 

Mi a KDSS?

A Land Cruiser egy négykerék-hajtású jármű, melynek autópályán és terepen is meg kell állnia helyét. A legtöbb járműben lévő stabilizátor rúd korlátozza a kerék függőleges mozgását. A KDSS ezzel szemben dinamikusan reagál az útviszonyok változására. Ez magában foglalja a futómű alkalmazkodási képességét a váltakozó erőkhöz. A teljesítmény ezen szintjének elérése olyan elektromosan vezérelt hidraulikus rendszer használatával lehetséges, amely képes megváltoztatni, sőt néha akár le ki is kapcsolni a stabilizátor rudak hatását.

 

A KDSS hidraulikus vezetékeinek a szerepe

A Land Cruiser és az Invincible is olyan stabilizátor rudakkal van ellátva, amelyek hidraulikus hengerei különálló felső és alsó kamrákkal rendelkeznek. A hengerek felső és alsó kamrái is a hidraulikus vezetékekkel vannak összekötve, melyekre töltő és ürítő szelepeket kötnek. A szelepeket egy elektronikus rendszer vezérli. Amikor a jármű egyenletes úton elfordul, azonos terhelés oszlik el a külső kerekeken. Ez lehetővé teszi, hogy a hidraulika folyadék a helyén maradjon a vezetékekben, és továbbra is megőrizze az első/hátsó munkahengerek helyzetét. A stabilizátor rudak normál elfordulása, a rugóút lerövidítése, a karosszéria „csavarodásának” csökkentése fokozott stabilitási érzést eredményez.

A KDSS könnyedén veszi a terep nyújtotta kihívásokat

Durva terepviszonyok mellett, az első és hátsó keréken különböző erők lépnek fel. A tengelyek között ezek az erők arra ösztönzik a hidraulikus hengerben lévő dugattyúkat, hogy különböző irányba mozduljanak el. Ez a mozgás ellensúlyozza a jármű stabilizátor rúdjának a rendszeres ellenállását, és lehetővé teszi a futómű nagyobb mozgását. Miután a rendszer azonosította ezeket az egyenlőtlen erőket, a töltő szelep gyorsan kinyit majd bezárul, ezzel megváltoztatva a folyadék mozgását a hidraulikus vezetékekben. Ez a gerjesztett lengések nagyobb mértékű csillapítását okozza, az útfelület hullámosságához igazodik a jármű, melynek mind a négy kereke hosszabb ideig érinti a talajt. Ebben az állapotban úgy viselkedik, mintha nem lenne benne stabilizátor rúd.

Az alábbi bemutató videó jól szemlélteti a rendszer működését:

https://www.youtube.com/watch?v=NLF6n3nMwww

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....