Das WeltAuto

Hosszú távon csekély hatása lesz a koronavírusnak a hazai használt autó piacra

2020.06.02.

– Igaz, az Autovista Group (az Eurotax anyavállalata) számításai alapján az európai autókereskedők számára 1,8 milliárd eurós veszteséget jelentett a világjárvány, Németországban és Ausztriában megnyugtató a jövőkép. Ahogy korábban a Das WeltAuto jelezte már: Magyarország is bizakodó lehet, 2022 végére mindössze -0,5 százalékos maradványérték változás várható a nemzetközi használtautó értékelő hálózat legutóbbi elemzése alapján 2020. márciusához képest.

Az Autovista Group szakemberek segítségével elemzést készített arról, hogy a koronavírus milyen hatással lehet az európai használt autó piacra az előttünk álló időszakban. Az persze a gazdaság terén mindenütt tapintható, hogy súlyos következményei vannak a világjárványnak, és ez természetesen nincs másképp az autóiparban, így a használt autó piacon sem. Az autóipar leállása mély sebeket ejtett, és bár Németországban, illetve Ausztriában hamar újraindult az élet, Franciaországban és Spanyolországban már más a helyzet. Igaz, ezek apró lépések, de rendkívül fontosak, már csak azért is, mert az európai kereskedők számára 1,8 milliárd eurós veszteséget jelentett a pandémia a lezárások kezdetétől április 18-ig – és ebben Magyarország is érintett.

Több forgatókönyv is elkészült arról, milyen hatással lehet a járvány az autóiparra, amely az országspecifikus tényezőkön kívül az alábbi öt kockázati faktor alapján áll össze:

  • meddig tart a fertőzések terjedése;
  • a gazdasági kilátások 2020-ban, 2021-ben és 2022-ben;
  • az új autók gyártásával kapcsolatban várható kérdések az ellátási láncban a kínálat szempontjából;
  • a magánfogyasztás alakulása a következő években a keresleti oldalon;
  • a költségvetési és gazdaságpolitikai intézkedések hatékonysága.

Ezek alapján meghatározható, hogy a pandémia milyen hatással lehet az egyes országok gazdaságára az alacsony kockázattól kezdve a magasig, így az is kiderül, hogy milyen jellegű fellendülés várható: „gyors, V-alakú”, „mérsékelten gyors, V-alakú”, „lassabb, U-alakú”, „mély recesszió, lassú fellendülés” vagy „nagyon mély recesszió, L-alakú fellendülés”.

Magyarországon az elemzés szerint legvalószínűbb a közepes kockázat (50 százalékra teszik), vagyis a lassabb, U-alakú fellendülés. E szerint a gazdaság visszaáll a régi kerékvágásba 2020-ban, ám a világjárvány hosszabb ideig okoz társadalmi és gazdasági problémákat. A gazdaság csak fokozatosan gyorsul fel, és a gazdasági aktivitás csak az év végére állhat helyre.

Az elemzők szerint ugyanakkor 30 százalék az esélye, hogy közepesen magas lesz a kockázat, vagyis mély recesszióra, lassú fellendülésre lehet számítani, ám 20 százalék esélyt adnak alacsony-közepes kockázatra, amely mérsékelten gyors, V-alakú fellendülést ígér. Ez azt jelentheti, hogy amíg a második negyedévben visszaesik a gazdaság, addig a harmadik és negyedik negyedévben fellendülés várható, amely kompenzálja a korábban felhalmozott veszteségeket. Ezek az előrejelzések persze csak becslések, mivel egyelőre sok a kérdés, bizonytalanság, így például az is, hogy lesz-e második, esetleg harmadik hulláma a járványnak.

Mindenesetre az eurózónát figyelembe véve az elemzések alapján Magyarország a középmezőnyhöz tartozik a használt autók árának alakulását tekintve, olyan országokkal egyetemben, mint Svédország, Finnország, Ausztria vagy éppen Lengyelország. Az előrejelzés szerint a maradványérték százalékos változása hazánkban -2,1 százalék lesz 2020 és 2021 végén a márciusihoz képest, míg 2022 végére -0,5 százalékra javulhat, tehát visszaállhat a veszélyhelyzet előtti állapotára.

A várható fellendülés alapján Ausztria, Németország és Svájc lehet a leginkább bizakodó, ám rögtön utánuk következik Magyarország és Lengyelország, amely az egyik legrugalmasabb fejlődést mutatja.

Ha kitekintünk a többi európai országra a gazdasági fellendülés szempontjából, a koronavírus által leginkább sújtott területek, így Olaszország és Spanyolország helyzete tűnik a legrosszabbnak, valamint az Egyesült Királyságé, ahol a Brexit is nehezíti a jelenlegi állapotot, ugyanakkor Franciaországban is borúsabban látják a jövőképet, mint néhány héttel korábban.

Összességében az Autovista Group elemzése szerint a gazdasági válság eltérő hatást gyakorol a maradványértékre országonként: míg a dél-európai országokban nagyobb csökkenést vár, addig Ausztriában, Németországban, Svájcban és az északi országokban nem lesz olyan súlyos a helyzet, a keleti régióban pedig rugalmasabb fellendülés várható. Ráadásul a jelenlegi kimutatások alapján egyelőre kedvezőbbek a kilátások, mint a 2008-as gazdasági válságot követően.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.07.13
A Csongrád-Csanád megyei rendőrök a spanyol hatóságok által körözött személyautót foglaltak le....
2020.07.13
A dunakanyari körjáratához kapcsolódva két új hajójáratot indít péntektől Esztergom és Zebegény....
2020.07.13
Öt kisrepülőgép szállt le engedély nélkül Rétság külterületén szombaton, mint kiderült, a....
2020.07.13
Az AUTÓS NAGYKOALÍCIÓ nemzetközi karikatúra pályázatot hirdetett AUTÓSZEKTOR Karikatúra Pályázat....
2020.07.13
Új közlekedésbiztonsági kampányában a sebességkorlátozások betartásának fontosságára hívja fel a....
2020.07.13
Nem lopják a napot a Toyota Racing Development részleg tervezői: alighogy megjelent a piacon a....
2020.07.13
Halálos baleset történt az 5-ös úton, Dabasnál hétfő reggel, az érintett szakaszon teljes az útzár....
2020.07.13
A bajor gyártó dingolfingi gyárának szomszédságában működő új létesítmény évente több mint....
2020.07.13
Egymást érték a súlyos karambolok a hétvégén az ország útjain – derül ki a rendőrség összesítéséből....
2020.07.13
A Lamborghini bemutatta Huracán Evo RWD Spyder elnevezésű modelljét. Az aerodinamikailag....