logováltás

Íme az összes autómárka, amely az előző évtizedben logót cserélt 1.rész

2024.04.06.

Meglepően sok olyan autómárka van, amely módosított valamit logójának dizájnján.

A Lamborghini megváltoztatta a logóját!, olvashatjuk, de a képeket elnézve alig lehet észrevenni különbséget a régi és új embléma között. Szó se róla, van különbség, színek és összhatás szempontjából mindenképp, de a cím olvasása után arra vár az ember, hogy esetleg a bikát lecserélték valami másra, új betűtípus, bármi, egy szóval, valami sokkal drasztikusabbat várunk. Az elmúlt években rengeteg gyártó gondolta át logóját egy új hullám hatására, amelynek lényege, hogy sokkal letisztultabb emblémák díszelegjenek az autó orrán, de ezzel kissé laposabbak is lesznek ezek a logók.

A fémes, vagy arany színeknek vége, helyettük a kétdimenziós dizájnok dominálnak. Rengeteg autómárka vette át ezt a trendet az utóbbi évtizedben, miután a Mini 2015-ben bemutatta újragondolt logóját. Most összeszedtem, mely autógyártó végzett némi módosítást emblémáján. Lássuk!

Alfa Romeo (2015)

A Minit nem sokkal később az Alfa Romeo követte és 114 évig majdnem ugyanolyan formájú és kinézetű keresztes-kígyós logóját kissé átrajzolta 2015-ben. Persze az ikonok és jelképek maradtak - ennyire nem akart újítani az olasz gyártó - de változtattak a színeken. Az Alfa Romeókon 1982 óta megjelenő aranykeretet és kiemelést ezüst váltotta fel, a keresztet és kígyót elválasztó csík pedig eltűnt, így a két jelkép azóta egymásba fonódva jelenik meg a gyártó modelljein.

Aston Martin (2022)

Emlékszem, amikor két éve megírtam, hogy újratervezte logóját az Aston Martin, a cím ez volt: "Olyat tett az Aston Martin, amit közel 20 éve egyszer sem". Bevallom, kicsit kattintásvadász cím, de attól még igaz. A prémium márka 2003-ban variálta meg utoljára emblémáját, majd 2022-ben jött a váltás, ami szerintem jót tett a logónak. Az Aston Martin felirat zöld háttérbe került és más betűtípust kapott, a szárnyak vonalait pedig egyszerűsítették. A letisztultsági hullám szerintem az Aston Martin esetében kifejezetten jól sikerült.

Audi (2022)

Az Audi is 2022-ben döntött úgy, hogy ideje búcsút inteni a régi logónak és elég drasztikus módon átrajzolta a négy karikát. A logó 1969 óta volt háromdimenziós hatású, 2005-ben kapta a krómszínt, az új logó viszont semmi más, csak négy, egybefont kör. Persze, felismerhető az ikonikus márkalogó, azonban a dizájnerek szerintem ebben az esetben túlegyszerűsítették a dolgokat.

BMW (2021)

Nem az Audi az egyetlen német gyártó, aki a 2020-as években logóátrajzolásba fogott. 2021-ben a BMW is leegyszerűsítette az emblémáját és hasonló eredményt el, mint riválisa. Bár a baváriai gyártó emblémája 1917 óta alig változott, ez az utolsó váltás igen szembetűnő. Itt is eltűnt a háromdimenziós hatás, minden lapos és egyszerű, olyan, mintha Paintben vagy hasonló szoftverben valaki megrajzolta volna egy új logó dizájnjának alapját, a projektvezető pedig azt hitte, ez a kész mű és rábólintott. Ahogy mondtam, ez a minimalista dizájn az uralkodó jelenleg a piacon, mégis, sok gyártónál azt érzi az ember, hogy túl sokat vettek el a korábbi logóból.

Bugatti (2022)

A Bugatti logója az egyik leginkább újítónak számító és az egyik márka, amelyik a leginkább minimalizált. Olyannyira, hogy a régi, vörös oválist teljesen elhagyták, ment vele minden szimbólum, kis elem és maradtak a betűk. Talán a gyártó is észrevehette a dizájnban rejlő problémát, mivel az új autókon továbbra is a régi embléma díszeleg, az új logót pedig csak céges hírlevelekben és kiadványokon használják.

Buick (2022)

Bár az amerikai gyártó nem annyira ismert itthon, a logója elég egyedi volt mindig is, három pajzsával. Ezek a pajzsok a Buick új logójánál is megmaradtak, de az elhelyezkedésük megváltozott. Korábban egy kör foglalta őket keretbe, és kicsit eltolva jelentek meg, az új dizájn azonban elhagyta a gyűrűt és egymás mellé emelte a három pajzsot, ezzel ráülve a minimalista hullámra, mégis megtartva valamit a régi logóból, amely kiemeli a többi gyártó új logója közül.

Cadillac (2021)

A General Motors másik, prémium márkája is áttervezte logóját néhány évvel ezelőtt, viszont testvérmárkájával ellentétben mindent elhagyott, kezdve a színekkel és az eddig aranyban, ezüstben, kékben és pirosban pompázó logó most már csak fekete-fehér. A krómezüst kerettel persze eltűnt a háromdimenziós hatás is, így, hasonlóan más gyártók új logójához, a Cadillacé is úgy néz ki, mint egy kezdetleges szkeccs.

Citroën (2016)

A franica gyártó korábbi logója is már erősen minimalista volt, de 2016-os újragondolt verziója is ebben a szellemben készült, mégis, egyetlen egyszerű alakzattal rengeteget dobott az összképen. Az ovális, amelyet a két nyíl köré rakott a tervezőcsapat, a márka eredeti, 1919-es logóját idézi, amikor ugyanez az elhelyezés volt használatban, a két logó között csupán a színek jelentik a különbséget, ugyanis a régi kék és sárga színeket használ, míg az új fekete-fehér.

Dacia (2021)

A román márka komolyan vette azt a feladatot, hogy gondolja újra logóját. A régi logó egy sörnyitó fejére emlékeztetett, a Dacia szó pedig ki volt írva. Ezzel szemben az új logó a cég mentalitását is igyekszik megmutatni, amellett, hogy sokkal minimalistább. A Dacia új hitvallása: "robosztus, egyszerű dizájn és a hajlam, hogy csak a legfontosabb dolgokra koncentráljon", mondta még 2021-ben a gyártó és ez mind az autóikon, mind a logó dizájnján megmutatkozik, utóbbi szimmetrikus, egyszerű, mégis kiolvasható belőle a Dacia név.

Fiat (2020)

A Stellantis márkája 2020-ban vezette be új, karima nélküli logóját, amelyben megmaradt a márkanév, de a betűk sokkal hosszabbak. Meglepő módon ez is a minmalista stílusnak tudható be, de mivel már a korábbi márkajel sem volt elkapatva, nem akkora az eltérés. Az új Fiat-logót legelőször az új 500-as modellen használták a 2022-es modellévben.

FCA/Stellantis (2020)

És ha már szóba került, jelenjen meg maga a Stellantis is, igaz, technikailag nem egy márka, hanem egy cégcsoport. Azonban az FCA, azaz a Fiat Chrysler Automobiles 2020-ban összeállt a francia PSA Grouppal, amely a Peugeot-t és Citroënt is magában foglalta. Az új cég, a Stellantis abban az évben be is mutatta új logóját, amely meglepő módon a Stellantis szót olvassa ki, amely hasonló a két korábbi cég emblémájához.

General Motors (2021)

És ha már a Stellantis megjelent, miért ne szerepelhetne itt a GM is? A cégcsoport 2021-ben dolgozta át logóját, amely kicsit arra hajaz nekem, mint amikor az Instagram gondolta újra logóját. Nagy helyett kisbetűs írásmód, négyzet helyett lekerekített sarkok, egyszerűbb kitöltőszín. A GM 50 éven át alig nyúlt logójához, de a vezérigazgató szerint az elektromos autók térnyerésével szükség volt a váltásra. A lekerekített sarkok a "tiszta eget" jelképezik, amely azért létezhet, mert az elektromos autók nem szennyezik annyira a környezetet. Kissé belemagyarázós, de ha működik, miért ne? Tény, hogy szerintem jobban néz ki az új logó, mint a régi.

Genesis (2023)

A Genesis 2015-ben jött létre, azaz szinte pólyásnak számít több másik gyártóhoz képest, de máris megváltoztatta logóját. Természetesen itt is a minimalista stílus áll a háttérben, ugyanis a szárnyas logó megmaradt, viszont sokkal kevesebb vonallal rajzolták meg az új emblémát. A térhatás és az árnyékok eltűntek, maradt a fekete-fehér stílus. Az új logó a GV80 Coupe koncepcióautón debütált 2023-ban.

Honda (2024)

A Honda az egyike azoknak a gyártóknak, akik az elmúlt három hónapban frissítettek arculatukon és ez a váltás is a radikálisabbak közé tartozik. A régi Honda logó krómszínű, térhatású, új egy fekete H betű. Kis túlzás, de mégis, az új logó az 1960-as évek óta létező régi árnyékának tűnik. Szó szerint. Az új embléma a gyártó 0-szériáján fog először megjelenni, amely maga is olyan futurisztikus és minimalista, mint a logó.

Infiniti (2023)

A Nissan luxusmárkája tavaly dolgozta át már amúgy is egyszerű logóját. A márkanevet megjelenítő jelzés eddig is minimalista volt, az új logó azonban valamivel másabb. A betűk messzebb állnak egymástól, az utat jelképező, középső háromszög szárai pedig nem érnek össze, ami nem dizájnhiba, hanem a gyártó szerint egy olyan elem, ami "vizuálisan is kiemeli a horizontot."

Jaguar (2021)

A Jaguar ikonikus ugrómacskája élénken él a fejemben, mivel milliószor láttam a régi családi autónk orrán. Egy X-Type-hoz tartozott, ami híresen rossz autónak számított, de gyerekként imádtam. A gyártó logója pontosan ez az ugrómacska volt: krómszínű, háromdimenziós, szoborszerű. 1982 óta volt jelen, mind az autók orrán, mind a cég logójaként, 2021-ben azonban nem tudott elég messze ugrani a macska, utólérte a minimalista hullám. Az új logó egyébként hasonlít a 2001 és 2012 óta használthoz, ami szintén elég egyszerű volt, talán azt a mintát vették elő a tervezők az új embléma rajzolásakor.

Jaguar Land Rover/ JLR (2023)

Ismét egy gyártócsoport, mivel a Jaguar Land Rover tavaly átkeresztelte magát és csak monogrammjait használja. Ehhez új logó is dukál, amely a három betű kombinációja. Az új logóhoz nincs viszonyítási alap, tekintve, hogy a csoport korábbi logója a márkák emblémáiból állt össze. De az új jelzés kifejezetten kreatív, ha három betűt lehet annak nevezni.

Ez a cikk egy sorozat első része. A második rész itt érhető el.

Nyitókép és képek: motor1.com

Forrás: 
Motor1.com

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.19
Ki emlékszik már arra, hogy a McLarent meg akarta venni az Apple, pedig voltak ennél színesebb....
2024.05.19
Egyéni világbajnoki Grand Prix-selejtezőre kerül sor Pünkösdhétfőn a debreceni Perényi Pál....
2024.05.19
Most akkor mégis bízik az elektromos átállásban a japán autógyártás? ..
2024.05.19
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Hétvége. ..
2024.05.19
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője nyerte a Forma-1-es....
2024.05.19
2009. január 31. óta a Porsche Múzeum aktívan és modern módon mutatja be a márka történetét és....
2024.05.19
Hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett....
2024.05.19
Ittas állapotban elkövetett járművezetés vétsége miatt emelt vádat a Veszprémi Járási Ügyészség....
2024.05.19
A M1RA versenyzője, Bucsi Attila emberfelettit nyújtott a TCR Eastern Europe túraautó-bajnokság....
2024.05.19
- Hajóbaleset történt szombat éjjel a Dunán, Verőce közelében, a balesetben ketten meghaltak, három....