Fiat 500e

Benzinmotort egy elektromos autóba? A Fiat pontosan ezt tervezi

2024.03.28.

A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-eladások pedig lassulnak. A megoldást egy mild-hibrid verzió jelentheti.

Olyanról már hallottunk, hogy hagyományos motor után elektromosat kap egy modell, de, hogy fordítva, arról igen keveset olvastam korábban. A Fiat azonban pontosan ezt tervezi: mild-hibrid verziót adhat hozzá 500e elektromos modelljéhez, amely eddig - nevéből adódóan is - kizárólag tisztán elektromos hajtással volt elérhető. A hónap elején a Fiat jelezte mirafiori gyárának, hogy az 500e modell éves gyártási számáét 175 ezerre szeretnék emelni, vagyis húzzanak bele. Tavaly, 2023-ban a Stellantis olaszországi telepén 77 260 darab kisautó gurult le a gyártószalagról. A márka azt is jelezte a gyár felé, hogy a 100 ezres különbség a tavalyi és az idei tervezett modellszám között mind benzines legyen, írta az Automotive News Europe.

A lap szerint a Fiat jelezte, hogy a megemelt modellszámnak nem tisztán elektromosnak, hanem hibridnek kellene lennie, azaz az eddig teljesen elektromos platformra kerüljön még egy benzinmotor is, ami igazán fura megoldás az autóiparban, mivel eddig éppen az ellenkezőjén dolgoztak a gyártók. Az még érdekesebb, hogy a Fiatnak már van benzines modellje, a sima 500-as. Azt a modellt 2007 óta gyártják Lengyelországban és valamivel régebbi dizájnja van, mint az elektromosnak és kisebb is néhány centiméterrel.

Az új, tisztán elektromos modell eladásai visszaestek a tavalyi évben. (Forrás: Fiat)

Miért is teszik ezt?

Az, hogy hibrid verziót is hozzáadnak az 500e kínálatához, nagyban segítheti a modell eladását és egyben kielégítheti az olasz kormány egyik elvárását, miszerint egymillió modellt kell legyártani egy év alatt. Egy hibrid modell pedig statisztikailag jobban fogy, ezzel újabb terhet vehetne le a gyártó válláról. A Dataforce adatai szerint a tavalyi évben 104 ezer benzines 500-ast adott el a Fiat, és valamivel több, mint 62 ezer elektromos 500e-t.

A mild-hibrid modell gyártása 2025 végén vagy 2026 elején kezdődhet, és valószínűleg az az 1,0 literes, 70 lóerős FireFly motor kerül a modellbe, amely az 500-as és Panda modellekben is van. Bár a híresztelés egy Stellantis-szal kapcsolatban álló forrástól ered, maga a cég nem erősítette meg a kérdést. Ha igaz a hír, még akkor is rengeteg dolog játszik szerepet és 2025-ig sok minden változhat.

A benzines 500-as X Sport változata. (Forrás: Fiat)

Először is, a Fiat 2030-ra teljesen elektromossá szeretne válni, de sima 500-as modelljét nem tervezi átalakítani a júliusban érkező EU-s szabályzásoknak megfelelően, helyette a Panda modellre fog fókuszáni, aminek faceliftelt változatát 2027-ig tervezi megtartani. Ezzel a Panda kapná a belső égésű piacot, az 500e az elektromosat. A másik faktor az EV-eladások. Európában megakadt az elektromos autó-eladások száma, főleg az infláció és a magasabb adókulcsok miatt. Az olasz szakszervezetek aggódnak, hogy a lassuló eladások az 500e gyártási számának csökkentését jelentheti, a tavalyi 77 ezerről 50, vagy akár 40 ezerre.

Az 500e New 500 néven debütált 2020-ban és hatalmas repülésnek indult, 2022-ben 77 ezer modellt gyártottak le, ezért 2023-ra a 90 ezres számot lőtték be, de csak a 77 260-at sikerült elérni, miután az év második felében csökkent az érdeklődés. A Fiat úgy reagálta problémára, hogy mirafiori gyárában megszüntette az egyik műszakot. A hibrid 500e verzió viszont tartósabb megoldás lehet a problémára, főleg úgy, hogy a belső égésű motoros variáns megszűnik júliustól.

Valójában a belső égésű 500-as csak Európában hal ki, a Fiat tovább fogja ugyan gyártani, de a célpiac Afrika és a Közel-Kelet lesz. Bár először áprilisban tervezték Lengyelországból Olaszországba áthelyezni az 500-as gyártását, hogy közelebb legyen a célpiachoz, de végül elnapolták a költözést és csak júniusban váltanak. Az 500e projekt pedig teljesen átveheti az európai piacot. Ha a terveket elfogadják, 18-24 hónap alatt áttervezik a modellplatformját, hogy elférjen benne a benzinmotor, utána pedig a tervek szerint kapható lesz Európában.

Forrás: 
Automotive News Europe

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..
2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....
2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....
2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....
2024.04.23
Közzétette az egyhetes ROADPOL akció eredményét az ORFK Kommunikációs Szolgálata. ..