Anyukám is érteni fogja

Kaszinó? Legfeljebb tojásból!

2014.06.24.

Mit lehet tenni, hogy a használtautó vásárlás ne legyen zsákbamacska? Át kell vizsgáltatni a kocsit. Na, de kivel és hogyan?

Visszatérő témánk, hogy miként érdemes lecserélni a családi autót. Az autó, és általában az autózás olyan, mint a foci, mindenki ért hozzá – aztán mégsem vagyunk kint a VB-n. Mi a focihoz nem értünk, autót meg legalább láttunk már. Lássuk milyen lehetőségeink vannak, ha a kiszemelt verdát meg szeretnénk mutatni valakinek.

Szervizes átvizsgálás

Sok szerviz kínál jármű állapot felvételi szolgáltatást. Általában tízezer forint környéki összegért cserébe elvégzik a jármű átvizsgálást. Sok meggyőzőnek tűnő hirdetésben olvastam már, hogy 50-100, sőt 200 pontos átvizsgálást kapunk pénzünkért. Pedig egyáltalán nem lényeges, hogy hány ponton vizsgáljuk, főleg ha a két fényszóró működésének ellenőrzése már két külön pontnak számít. Arról már nem is beszélve, hogy a külső sérüléseket mindenki látja, nem kell ahhoz suszternek lenni, hogy tudjuk, hol szorít a cipő.

Az iménti mondtat az immár klasszikussá vált vetélkedőben is szerepelt feladványként. A játékos legjobb tippje így szólt: TUDJA, HOL SZERET A CÁPA! :)

A szervizek általában saját normáik alapján megvizsgálják a kocsikat. Megemelik őket, megvizsgálják futómű elemeket, a fékrendszert. Az alaposságra láttunk már bíztató példákat, de sajnos több olyan ügy is előfordul, amikor egy márkaszerviz(!) által előzetesen megvizsgált járműről a hitel előtti állapot felmérésen derül ki, hogy esetleg rommá volt törve előtte, vagy éppen a legjobb megoldás egy motorcsere lenne.

Miért nem sikerül?

Csak az nem hibázik, aki nem dolgozik. Így fordulhat elő, hogy valamilyen probléma felett elsiklanak a vizsgálók. A probléma a lelkiismeretes munka hiányában lehet, hiszen szervizszempontból aprópénznek számító bevételért kell(ene) 40-50 percig vizsgálgatni az autót. Erre jön még, hogy a szervizek a legtöbb esetben egy-két márkára vannak specializálódva, nem rendelkeznek több típusra kiterjedő ismeretekkel. Lehet, hogy az általuk jól ismert márka autóin szinte soha nem jelentkezik egy hiba, amely a másik típuson nagyon is gyakori. Ezen kívül a vizsgálatot végző munkatársnak egyszerre kell értenie a futóműhöz, a motorhoz, váltóhoz, a karosszériajavítási technológiákhoz és még sorolhatnánk.

Vajon kellőképpen odafigyel?

Macerás is

Sok kereskedő, vagy magánszemély egyáltalán nem ódzkodik attól, hogy a vevő egy általa kiválasztott szervizbe vigye a kocsit átvizsgálásra. De sajnos csak a legritkább esetben adódik úgy, hogy a kocsi és a szerviz ne legyen túl messze egymástól. Problémát jelenthet az is, hogy ha a kocsi valamiért nem vehet részt a forgalomban. Lejárt forgalmi engedély, vagy rendszám nélkül a kocsi nem hajthat ki a kereskedésből. Próbarendszámmal ugyan minden kereskedő rendelkezik, de ehhez meg általában az kell, hogy ő is velünk tartson. Lesz ideje egy kereskedőnek, hogy órákra ott hagyja az üzletet a mi kedvünkért? És nekünk van időnk arra, hogy 3-4 reményteljes kocsi esetében eljátsszuk ezt a procedúrát?

Akkor hogyan?

Új kezdeményezés van láthatáron a használtautók független megvizsgálására. Olyan rendszert teszteltem a hét elején, amivel kapcsolatban elsőre több volt a kétségem, mint a reményem, de aztán ez megfordult.

A még finomítás alatt lévő szolgáltatás lényege, hogy a független gépjármű szakértő saját kis autójával egy megbeszélt helyszínre megy és profi felszereléseivel teljes körűen megvizsgálja az autót. A kis furgon több dolgot rejt. A szokásos műszereken kívül (például festékréteg mérő készülék) nála van egy laptop, amivel az OBD-n keresztül lekérdezhetőek az autó főbb adatai, amiből a szakértő szem gyorsan olvas.

A diagnosztikai vizsgálat fényt deríthet olyan hibákra, amit egy átlagos felhasználó még a kocsit hosszan próbálva sem vesz észre. A festékréteg mérő készüléket igény szerint a megrendelő jelenlétében hitelesíti, majd a mért értékek alapján tájékoztatja megbízóját, hogy javították-e korábban a karosszériát, és ha igen, akkor milyen munkát végeztek azon. A szakértőnek egyáltalán nem feladata a vevőt meggyőzni, de éppúgy elrettenteni sem, ezért objektív információval segíti a vevő döntését.

OK, de megemelni nem tudja!

De igen. A kisteherautóban megtalálható még egy mobil-autóemelő. A szerkezet működéséhez nem kell más, mint egy szabványos 220 voltos csatlakozó, illetve a szilárd burkolattal nem rendelkező telephelyeken egy acéllemez segítségével biztosítják az emelőt.

Vizsgálat a helyszínen

A helyszínen így könnyen megoldható a jármű alsó részének vizsgálata, ahol érdekes látnivalók várják a hozzáértőt. A megemelt jármű kerekeinek átmozgatásával futómű legtöbb hibájára fény derül. A kereket leszerelve, vizsgálható a féktárcsa és a fékbetét is. Kicsit beljebb láthatóvá válnak az alsó burkolatok, a motor és a váltó. A kipufogórendszer állapota is sarkalatos kérdés. Lehet, hogy csak néhány kilométer hiányzik ahhoz, hogy átlyukadjon valamelyik cső.

A szakértő a felmérés után meg tudja becsülni, hogy feltárt hibák hozzávetőleg milyen javítási költséget vonzanak, ami jó alkupozícióba hozza a vevőt a kereskedőnél. Ezzel együtt megszűnik a bizonytalanság, így nem bízzuk a véletlenre, illetve a jó szerencsére a használtautó vásárlást.

Az egész vizsgálat nem tart tovább egy óránál, nem kell kivinnünk az autót a telephelyről, és első kézből szerezhetünk megbízható, objektív információt a kocsiról. A szakértő tanácsai és tájékoztatása alapján alkudozhatunk, vagy akár tovább is állhatunk. Amelyik eladó pedig nem hajlandó átadni hasonló vizsgálata a kocsit, nos, ott jobb is, ha inkább tovább keresgélünk.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....