járműtörténelem

Középmotoros koncepciók a 80-as évekből

2022.01.27.

Ma már mindent elural a CO2 és az önvezetés, 40 évvel ezelőtt viszont jó üzletnek tűnt beszállni a középmotoros sportautók gyarapodó szegmensébe. Ezekből szemezgettünk most.

A nyolcvanas évek bohém kultúrája gátlástalanul kereste a jövőt az élet minden területén. Naná, hogy az autóipar sem volt kivétel. Olyan koncepciók születtek akkoriban, amik ma már elképzelhetetlenek lennének, adott korukban viszont akár az autóipar alakulását is befolyásolhatták volna. Most a középmotoros koncepciókból szemezgettünk, amik mai szemmel meglepően előremutatóak voltak, de nem szabad elfelejteni, hogy egy olyan korszakban születtek, amikor a Honda NSX vagy a Toyota MR2 is született.

 

Alfa Romeo Alfasud Sprint 6C

Ahogy a legtöbb vad európai autó akkoriban, az Alfasud Sprint 6C változata is a B-csoport megengedő raliszabályzata miatt született. Ahelyett, hogy a hátsókerekes GTV-ből építettek volna versenyautót, a kisebb, elsőkerekes Sprintet vették alapul. Keményen kiszélesítették, a kor szellemében kacsaszárnyat és rácsos hátsó ablakokat is rajzoltak rá, de a lényeg a motortérben lakozott. Eredetileg a 2,5 literes V6-ot szerelték bele, de később állítólag a 3,0 literes, 300 lóerős motor is bekerült az Evo változatban. Azonban pénzhiányban végül sosem lett valóság a projektből. Egyetlen utcai koncepció született a Sprint 6C-ből.

Porsche 984

Nem véletlenül ismeretlen a 984-es kódnév, hiszen végül sosem jutott el a sorozatgyártásig a Porsche apró roadstere. Az akkori dizájnvonalát követve 1987-ben bemutatkozott a koncepció, ami már ekkor előrevetítette a későbbi Boxster sikerét. Eredetileg egy 2,0 literes, 133 lóerős boxermotort szántak bele, és egy olyan nyitható keménytetőt rajzoltak rá, mint amilyen az akkori Mercedes-Benz SLK-n volt. Sajnos a dollár esése, és a gyártó akkori helyezete nem engedte meg, hogy piacra lépjenek a visszafogott sportautóval.

Aston Martin Bulldog

Egy autó, ami megannyi modern játék és filmkészítőt megihletett mostanában, amikor ennyire hódít a retro, és a 80-as évek bohém világa. 40 évvel ezelőtt még leginkább szupererős, ám de frontmotoros GT autóiról volt híres az Aston Martin, nem véletlenül szólt nagyot, amikor 1980 tavaszán leleplezték a középmotoros Bulldog szupersportautót. Olyan márkák szegmensébe szagolhatott volna bele ezzel a brit gyártó, mint a Ferrari vagy a Lamborghini, ám az akkori pénzügyi helyzetük nem engedte meg, hogy egy koncepciónál több készüljön a projektből. A jó hír, hogy az eredeti példány még létezik, és éppen felújítják, hogy pályára vihessék. A gyártó akkori információi szerint akár 322 km/h-ra is képes lehetett versenypályán, és most itt lehet az idő, hogy ezt bebizonyítsa.

Ford Maya

Nem a 60-as évek volt ám az egyetlen, amikor a Ford versenytársat állított a Ferrarinak. A 80-as években is szerettek volna beszállni a középmotoros sportautók világába, és a projekt eleinte ígéretesnek is tűnt. Kezdésként felkérték a zseniális Giugiarot, hogy rajzoljon valami maradandót, míg a Yamaha a V6-os motort szolgáltatta volna a Ford Mayába, ami kellően jól nézett ki ahhoz, hogy még egy Honda NSX vásárlót is elbizonytalanítson. Azonban a félbeszakadt projektből megmaradt pénz végül egy sikertörténetet indított útjára. Középmotoros sportautója nem, de Ford Explorer terepjáróra lett az amerikai gyártónak, aminek a sorsát a mai napig nyomon követhetjük.

Nissan MID4

Persze Japánban sem pihentek ez idő alatt. 1985-ben mutatkozott be az akkori Frankfurti Autószalonon a Nissan MID4, ami hasonlóan magától értetődő névhasználatot takart, mint az MR2. MID, mert középmotoros, 4, mert összkerekes. Fejeljük meg mindezt a ténnyel, hogy egy 242 lóerős V6 dolgozott a sofőr mögött, és máris megkapjuk a tökéletes 80-as évekbeli koncepciót. Két évvel később már 326 lóerővel, és összkerékkormányzással pózolt Tokióban, de sajnos a Nissan úgy döntött, hogy félbehagyja a projektet. Még szerencse, hogy az autó néhány kaszni eleme végül reinkarnálódott a 89-es Nissan Skyline GT-R-ben, míg a V6-os motor a 300ZX-et vitte sikerre.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.20
A magyar jet-ski válogatott tagjai előkelő helyről várják a péntektől vasárnapig zajló Magyar....
2024.07.20
Nem szépek. Sőt, némelyik kifejezetten csúf, de kedves darabjai az autótörténelemnek. ..
2024.07.20
A vállalat elektromos meghajtású, teljesen elektromos és plug-in hibrid modellek eladásai 41....
2024.07.20
Kalle Rovanperä 15,7 másodperces előnyre tett szert a helyiek fordos kedvencével, Mārtiņš Sesksszel....
2024.07.20
Tippek a helytakarékos pakoláshoz. ..
2024.07.20
Lando Norris, a McLaren brit versenyzője nyerte a 39. Forma-1-es Magyar Nagydíj szombati időmérő....
2024.07.20
A Lamborghini Köln most egy új szalonban köszönti a márka vásárlóit és barátait, és lenyűgöző....
2024.07.20
Linda Jackson, a Peugeot nemzetközi igazgatója ismertette, hogy a villanyautók korszakában....
2024.07.20
Az Apollo Tyres a háromszoros Formula–1-futamgyőztes Giancarlo Fisichellát kérte fel, hogy....
2024.07.20
A DataHouse pénteken közzétett előzetes adatai szerint a hazai használtautó-piacon csaknem 457 ezer....