járműtörténelem

Meghalt Kozma László, a magyar járműipar doyenje

2015.02.14.

Meghalt Kozma László Eötvös Lóránd-díjas gépészmérnök, a magyar autóipar doyenje, a győri Audi Hungaria Motor Kft. ügyvezetésének tanácsadója. Kilencvennégy éves korában érte a halál.

- Gyermekkoromban édesapámmal, aki szintén gépészmérnök volt, látogatója voltam a Sváb hegyen rendezett Gugger hegyi autóversenyeknek s csúcsként 1936-ban a Népligetben rendezett Automobil Grand Prix-nek  – mondta el egyszer, mikor és hogyan fertőződött meg az autók világával, amely egész életében elkísérte.

1943-ban szerzett diplomát a Magyar Királyi József Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem gépészmérnöki karán. A háború után 1949-ben kezdte pályáját a Nehézipari Központ ( NIK) autószerkesztési irodájában. Történelmi idők voltak ezek, akkor kezdték a háború után lerombolt járműipar talpra állítását.

-1952-ben lánctalpas tüzérségi vontató tervezését kaptam feladatul – emlékezett egyszer e sorok írójának. A vontatót a Vörös Csillag Traktorgyárban készítették, amelyet hathengeres Csepel motor hajtott.

1954-ben behívatta az igazgató Kozma Lászlót, és közölte vele, mivel munkájával elégedettek, áthelyezik a Kohó és Gépipari Minisztérium autóipari igazgatóságára.

Bekapcsolódtam a Csepel Autógyár, az Ikarus, a Magyar Vagon- és Gépgyár műszaki fejlesztési, beruházási munkáiba – emlékezett vissza az ötvenes évekre Kozma László.

S bár a minisztériumok neve változott, a miniszterek is sűrűn cserélődtek, Kozma László mint szakmai tekintély nyugdíjazásáig a posztján maradt. Főtanácsosként érte a nyugdíj, életében azonban megadatott neki az a kivételes történelmi helyzet, hogy testközelből élhette át a Suzuki,az Opel,  majd az Audi magyarországi letelepedését.

1993-ig állt a minisztérium alkalmazásában, amikor elmondása szerint az Audi kikérte, hogy lásson el a győri gyár ügyvezetése mellett tanácsadói feladatot. Ezt a munkáját nyugdíjasként, 2010-ig látta el.

Kozma Lászlót 1987-ben tüntették ki Eötvös Lóránd-díjjal.

Alapító tagja a Magyar Gépjárműipari Szövetségnek, ahol elnökségi tag volt.

Egy szerény, a magyar járműipar minden területét kiválóan ismerő ember távozott az élők sorából.

Laci bácsi, nyugodjon békében, emlékét megőrizzük!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.09
Rosszul lett egy utas az Austrian Airlines osztrák légitársaság Bécs felé tartó járatán.....
2024.05.08
A győri HUMDA Lab végzett az első helyen az újoncok között Abu Dhabiban. ..
2024.05.08
Meghökkentő gerillamarketinggel vezeti be Hollandiában az LBX városi crossovert a Lexus. A kampány....
2024.05.08
A járvány idején jelentősen csökkent az autólopások száma. 2023-ban azonban a rendőrség jelentős....
2024.05.08
A 64-es főúton, Balatonbozsok belterületén egy kamion balesetezett. A 36-os km-nél a rendőrök....
2024.05.08
- A kormány elfogadta a kereskedők javaslatát, és úgy döntött, hogy az üzemanyag árának....
2024.05.08
Mérnökből érezhetően többet, szoftverfejlesztőből kevesebbet kerestek a tavaszi egyetemi....
2024.05.08
Egy új felszereltségi szinttel, valamint általában nagyobb tudással kerül forgalomba a Toyota Crown....
2024.05.08
- A Nemzetgazdasági Minisztériumban egyeztetett a győri Széchenyi István Egyetem, a kínai....
2024.05.08
- Több mint 27 millió forintos kárt okozott egy rongáló a MÁV-START jegykiadó automatáiban -....