kamion

A méret a lényeg: giga sokk és szabad kéz a kamionosoknak

2022.07.01.

Csendes társak és robotpilóták, ez már több, mint az álmodozók kamionja, ez a XXI. század XXL világa.

Svéd Globetrotter 2050        Forrás: Volvo Truck

Egymást túllicitálva kreálnak futurisztikus tanulmánymodelleket a teherautó-gyártók, legyen az másfél tonnás furgon, vagy XXL méretű járműszerelvény, akár villamoshajtással. Minden kategóriában érezhető a verseny, egyre nagyobb tempóval rohannak a jövőbe a kamiongyártók. A nagy-teljesítményű villanymotorosoknál és futurisztikus formájúaknál is merészebbek a robotvezérlésűek, amik már nemcsak zárt pályákon, hanem közutakon is közlekednek, közlekedhetnek.

Egyre izgalmasabb az élet az egyre népesebb nehézsúlyúak mezőnyében. Sőt, nő a feszültség, mert egyre több az elektromos és autonóm modell, megjelentek a frissen alapított kamion márkák, melyek között akad új kínai, európai és észak-amerikai. Nem mindig teljesülnek az ígéretek, messze van még a piaci bevezetéstől az elektromos Bugatti kamion, a Nikola, a Tesla és Thor teherautója. Mind látványos és kétségtelenül van hírértékük, de sokszor egykék maradnak.

Patinás márka légies megoldása      Forrás: Bugatti Design

Érdekes és látványos kooperáció eredménye a Xingtu, mely a kínai Baidu internetes cég

DeepWay leányvállalatának önvezető rendszerével készült, hogy betörjön hardverével/szoftverével az autóiparba. A Highway Intelligence System 11 kamerát, 1 hőkamerát, 5 radart és egy lézeres letapogatót használ, a teljes autonóm közlekedésre képes rendszerű kamion karosszériáját a Pininfarina stúdió tervezte. A járműszerelvény légellenállási együtthatója mindössze Cw 0,35, így a kedvező légellenállásnak köszönhetően a 450 kWh kapacitású akkupakkal a 49 tonnás összgördülő tömegű Xingtu háromszáz kilométeres útra képes. Utána sem kell órákig tölteni, mert az akkumulátorcseréje mindössze hat percig tart. A Xingtu egyedi darab és egyelőre csak zárt pályán tesztelték, de jó néhány modell már közúton is közlekedik, közlekedhet. Mert a műszaki megoldás nem elég, annak a jogszabályoknak is meg kell felelnie. Már ezzel sincs gond, hiszen egyre több országban engedélyezik a robotpilótákat, és már nem csak személyautókban, hanem 35 tonnás járműszerelvényekben is.

Globális produkció a Xingtu   Forrás: Pininfarina

A Mercedes Benz FT 2025 jelzésében az évszám előtti két betű, a Future Truck, vagyis a jövő kamionját jelenti. Ahogy más cégek, úgy a német márka is épített már önállóan közlekedő S osztályú limuzint, de ez az első robotkamionja. A kamion elejére épített világító diódák a többi közlekedőnek jelzik, hogy ember, vagy robot vezet: automata üzemmódban fehérről kék színre vált a lámpasor.

Először még mesterséges forgalmi szituációkban tesztelték: lassított amikor kellett, fékezett, ha megállt előtte a sor, kikerülte a lassúbb járműveket és magától félreállt, amikor mentőt, tűzoltót vagy rendőrautót kellett elengednie. A prototípust Magdeburg környékén, az A14-es autópályán tesztelték a megengedett 80 km/órás sebességgel. A rendszer a forgalomtól függetlenül működik a beállított sebességhatárig, és az előtte haladó járműtől minden esetben automatikusan biztonságos távolságot tart.

Mercedes FT 2025       Forrás: Daimler AG

Ez a jelen, de a járműgyártók szerint az egymással is kommunikáló járműkonvojoké a jövő, melyek az útviszonyoknak és az úticélnak megfelelő sebességgel közlekednek, előre kalkulálva emelkedőkkel, lejtőkkel, valamint a dugók miatti kerülőutakkal.

A műszaki újdonságokkal alaposan telepakolt kamion kabinját a minimáldizájn szellemében tervezték, spártaiságát és természetességét a nemes fát sugalló burkolat is kiemeli. Az egész belső tér inkább divatos irodát idéz, és már csak a kerek kormány emlékezet hagyományos vezetőfülkére.

Az már szinte természetes, hogy külső tükrök helyett kamerák képe jelenik meg a műszerfalon, aminek előnye, hogy nincs holttér és a legrosszabb látási viszonyok között is briliáns képet ad.

Hat éve próbálta ki közúton is a SARTRE projektet a Volvo: ennek lényege, hogy a járműkonvoj elején profi sofőr által irányított jármű halad, ezeket követik megfelelő távolságban a többiek, a biztonságos automatikával szélárnyékban haladva jelentős üzemanyag takarítható meg. Ennél is önállóbb a 2050-es modell, melyben felügyelőként sem ül ember.

A Sartre nevű konvoj projekt közuti tesztje      Forrás: Volvo Truck

Egyre több a gáz, illetve hibrid és elektromos hajtású teherautó, de néhány évig még a hagyományos megoldásokat sem vetik el a gyártók: az uniós szabályozásnak megfelelően már csak EURO6-os besorolású motorral lehet új teherautót forgalomba helyezni. A holland DAF nem elégedett meg a kipufogógáz előírt csökkentésével, csendesebbé is fejlesztette legújabb modelljét. A regionális, nemzetközi és belföldi áruszállításra alkalmas CF típuscsalád a CF Silent szinte lábujjhegyen közlekedik. A sofőr egy műszerfali gomb megnyomásával kapcsolhat csendes üzemmódra, ilyenkor a vezérlőszoftver csökkenti a motor forgatónyomatékát, illetve annak fordulatszámát, melynek következtében a fogaskerekek kisebb sebességre kapcsolnak. Ezzel a jármű zajszintje 72 decibelre csökken, ami kiváló érték, hiszen a legkorszerűbb modellek átlaga jelenleg 80 decibellel képesek közlekedni, aminek különösen az éjszakai áruterítésektől szenvedő városlakók örülhetnek.

A csendet és tiszta környezetet szolgálják az elektromos kamionok, melyek mezőnyében igazi fuel cell pionír a Hyundai, mely teherautóflottát működtett Svájcban, ahol jelentős hidrogén töltőhálózat is segíti az üzemanyagcellás járművek elterjedését. A Hyundai tavaly 140 darab XCIENT Fuel Cell teherjárművet szállított európai ügyfeleinek, a cég szándéka, hogy 2025-re 1600 hidrogén üzemanyagcellás járművet értékesítsen.

A Hyundai hidrogénes kamionja      Forrás: Hyundai MC

A helyi szabályozások is befolyásolják a tervezőket: mivel Londonba már nem hajthatnak be 12 tonnánál nehezebb dízel teherautók, ezért a svéd Volta Trucks kifejezetten Direct Vision Standardnek (DVS) megfelelő gépeket konstruált. A Zero modellt már fagypont alatt is sikeresen tesztelték, sorozatgyártása az ausztriai Steyrben, a korábbi MAN üzemben indult. A svéd startup már ötezer megrendeléssel rendelkezik, a német DB Schenker 1470 Volta Zerót, a Petit Forestier ezernél többet vett.

A kedvező aerodinamikai kialakítású karosszéria hossza 9,2 méter, magassága 3,4 méter, ami fogyasztás szempontjából előnyös, a gyártási költséget és a sokoldalú felhasználást, valamint a manőverezést segíti a középen elhelyezett vezetőülés, ami az angol piac szempontjából is fontos.

Fagypont alatti teszten a Volta Zero           Forrás: Volta AB

A Zero teherautót a Meritor 14Xe elektromos portáltengely hajtja, ez kompakt egységet képez a 130-200 kW-os villanymotorral és sebességváltóval. Az EV rendszer táplálásról az amerikai Proterra által fejlesztett lítiumion akkumulátor pakk gondoskodik: a megrendelők 150, illetve 225 kWh kapacitású közül választhatnak, ezekkel a hatótávolság 150-200 kilométer. Ebben a piaci szegmensben indul a Mercedes-Benz e-Econic és a Renault Trucks is beszáll a 16 tonnás elektromosok mezőnyébe.

Középső volán a Zero elektromos teherautóban    Forrás: Volta AB

A hosszabb gazdaságosabb jelszó jegyében nemcsak a formai megoldások és hajtásláncok, de a méretek is változnak. A hatékonyságot javítják és a tonna/kilométeres szállítási költséget csökkentik az XXL méretű járműszerelvények. A jelenlegi szabvány 18 méter hosszú és 40 tonna összgördülő tömeget engedélyez. Svédországban, Norvégiában, Hollandiában és Németországban már közúton is közlekedhetnek a 25,25 méteres kombinációk.

A német BO-Kraftkreis szabvány szerint a szerelvény külső sarkán mérve a legkisebb fordulókör legfeljebb 12,5 méter sugarú lehet, miközben a jármű nem érintheti a középső 5,3 méter sugarú kört, vagyis az XXL kamionnak folyamatosan kell haladni a kijelölt 7,2 méter széles sávban.

Németországban már több száz Gigaliner közlekedik: a 25,25 m hosszú (MAN) járműszerelvény vontatmányába 150 köbméternyi árú fér.

Scania gigaliner szerelvény közúton      Forrás: Gyártó

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

 



 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.08.19
Viharkárok felszámolásán dolgoznak a tűzoltók több megyében - közölte a katasztrófavédelem pénteken....
2022.08.19
Nézzük, indokolt-e a mellékutcák sebességkorlátozása! ..
2022.08.19
A katari labdarúgó-világbajnokság szervezői csütörtökön 1300 busszal szimulálták a várható....
2022.08.19
No, ezt nem én állítom, bár erősen gyanítottam, hanem a Polestar felmérése, amiben amerikai....
2022.08.19
140 millió forint támogatás jut pedelec és 109 millió forint e-cargo kerékpár vásárlásához a....
2022.08.19
A Forma-1 csapat zsenije, Adrian Newey tervezi az autót, amely a tervek szerint 2025-ben lép piacra....
2022.08.19
Kiintették a forgalomból a veszélyes, túlsúlyos járműszerelvényeket. ..
2022.08.19
Kalle Rovanperä a második gyorsaságin bukott, az első helyről adta fel az Ypres-ralit. ..
2022.08.19
Még a saját tulajdont sem lehet büntetlenül rongálni, akkor sem, ha nem akar indulni a hidegben az....
2022.08.19
A használtautó-piacon 498 800 személygépkocsi cserélt gazdát július végéig, 5,8 százalékkal több,....