kereskedelem

Meseautótól a Merkurig – 15. rész: A Skoda története Magyarországon

2018.08.25.

A Laurin&Klement révén a Škoda már több, mint 100 éve jelen van a hazai piacon.

 

A Laurin&Klement révén a Škoda már több, mint 100 éve jelen van a hazai piacon.

 

Laurin&Klement Magyarországon

Három évvel ezelőtt a Meseautótól a Merkurig kiállítás kapcsán már összefoglaltuk a Škoda autógyár elődvállalatának, a Laurin&Klement márka hazai történetét. Aki nem szeretne kattintani, íme röviden a lényeg:

- Az I. Magyar Nemzetközi Automobilkiállításon a Laurin&Klement cég is kiállította Republic márkanevű motoros kétkerekűjét, amelynek a rákövetkező években több magyar vásárlója is akadt

- A hazai képviselet 1907. április elsején nyílt meg.

- 1908. májusában már a Városligeti Iparcsarnokban nyílt meg a IV. Nemzetközi Magyar Automobilkiállítás, ahol a Laurin&Klement is bemutatkozott: "1 db 9 lóerejű B voiturette, 1 db 10 lóerejű BS voiturette, 2 db 16 lóerejű F automobil, 1 db 6 lóerejű háromkerekű szállító-kocsi, 3 db mótorkerékpár és 1 db fényezett chassis" szerepelt a standon.

- Szintén 1908-ban Václav Klement a Császári Hadügyminisztériumnál magyarországi gyáralapításról szóló, meglehetősen ambíciózus tervvel jelentkezett, amelyből végől nem lett semmi.

- Az 1910-es években Budapest után Győrben, majd Pozsonyban, Debrecenben, Temesvárott és Brassóban létesült helyi eladási központ.

- 1917. januárban az addig cégbejegyzés nélkül működő vállalat részvénytársasággá alakult, a cseh anyavállalat többségi tulajdonlásával.

- Az 1920-as években a Laurin&Klement márka iránt megcsappant az érdeklődés

- 1925-ben a Székesfővárosi Autóbuszüzem kipróbált egy Laurin&Klement gyártmányú buszt.

- A képviselet 1930-ban csődöt jelentett.

A Škoda megjelenése Magyarországon

Az Emil Škoda által Közép-Európa egyik legnagyobb iparvállalatává fejlesztett Plzenben székelő Škoda Művek az első világháború során hatalmas méretű szállítójárműveket készített. A cég első civil piacra szánt közúti járműve a brit Sentinel gőzüzemű teherautó liszenszváltozata volt 1923-ban. A Sentinelből Magyarországon is értékesítettek néhány darabot.

1924-ben a Škoda megvásárolta a francia Hispano-Suiza liszenszét. Fedák Sári színésznő, primadonna aki szerette a különleges, elegáns automobilokat 1925-ben vásárolt magának egy ilyen luxusjárművet.

A Laurin&Klement Rt 1928. decemberében nevét Autó Skoda Rt-re változtatta. 1930-ban a cég hűséges motorja, Herskovits Ignác is kilépett, s ezzel a vállalat sorsa megpecsételődött.

Sokáig úgy tűnt, hogy a Skoda Magyarországon egzotikum marad. 1931-ben Blázy János próbálkozott az Andrássy úton, de a nehéz gazdasági helyzet gyorsan elsodorta ezt a kísérletet. Csupán hat évvel később, a politikai helyzet változása révén jelentek meg ismét hazánkban a cseh cég gyártmányai.

1937-ben német sugallatra megkezdődött a hazai kereskedelem átalakítása: zsidó származású kereskedők nem képviselhettek német márkákat.

Éppen ezért a Blumenthal testvérek, akik a Hansával foglalkoztak, új márka után kellett nézzenek. A Škoda, amely az új Popular és Rapid típusokkal a családi autók között egyre népszerűbb lett jó választásnak bizonyult. 1937-ben még csupán 55, 1939-ben viszont már több mint 450 darab Skoda Rapid és 1101 típusú gépjárművel sikerült növelni a hazai állományt.

1937-ben az Ügetőpályán megrendezett Concours d'Elegance szépségversenyen a Csehszlovákiából érkezett Milos Mecir a legszebb csehszlovák autó díját, továbbá aranyszalagot és a főváros tiszteletdíját nyerte el Skodájával. Forrás: ADT

A második világháborúban a megszálló német hatóságok a Škodát az osztrák Steyr művek felügyelete alá osztották be. 1940-től Magyarországon is a Steyr-Puch-Daimler Rt profilja kiegészült a cseh márka gyártmányaival.

Skoda Popular a balatoni kompon 1942-ben. Forrás: Fortepan / Csontos Péter

Változások a második világháború után

Elakadt Skoda Tudor. Forrás: Fortepan / Kotnyek Antal

A háború során a hazai járműállomány döntő hányada eltűnt, megsemmisült. Míg 1938-ban kereken 19000 személy és 3800 tehergépkocsi volt üzemben, addig a 1947. január 31-i állomány kerek számban 7200 személy- és 7500 tehergépkocsi volt.

A megváltozott politikai és gazdasági környezetben a „baráti” országok, legfőképpen Csehszlovákia újjáéledő gépkocsi-ipara jelentett bőséges beszerzési lehetőséget Magyarország számára. 1948-1949. folyamán érkeztek az első nagyobb szállítmányok Skoda 1101, 1102 típusú gépkocsikból, amelyeket az egykori Szürketaxi vállalat utódja, az Autótaxi Nemzeti Vállalat és a fennmaradt feljegyzések szerint vidéki orvosok kaptak. Az ötvenes évek elején a piros-fekete fényezésű kétajtós Skoda taxik, amelyekből Budapesten 1951-ben 402 db közlekedett, csupán néhány évig maradtak szolgálatban. A kétajtós típusok helyét már az ötvenes évek közepén a Pobeda, majd a Warszawa taxik foglalták el.

Skoda Tudor a rakparton. Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr

Visszaemlékezések szerint a Skoda taxikkal egy időben érkeztek az országba az első 1101 P típusjelzésű, később Colonial becenevet kapott katonai járművek is. A kocsikat szinte kivétel nélkül a rendõrség, az ÁVH, illetve a honvédség kapta szolgálati használatra. Valójában katonai használatra nem voltak alkalmasak az összkerékmeghajtás hiánya miatt, ezért hamar leselejtezték õket. Második felhasználóként elsõsorban a Magyar Szabadságharcos Szövetség (az MHSZ elõdje) vehette át a Colonialokat. Rövidesen azután jutott belõlük civil szervezetekhez is, így a Magyar Posta, a Földmûvelési Minisztérium használt Skoda-dzsipeket, késõbb egyes erdészetek, gépállomások, termelõszövetkezetek.

Skoda 1101P, hazai becenevén “Colonial” a pesti forgalomban. Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr

Fejlődés az 1960-as években

Az 1956-os forradalmat követő enyhülés valamivel könnyebbé tette új és használt gépjárművek beszerzését, példának okáért Eötvös Gábor cirkuszművész is Skodát vásárolt. 1960-ra már 6600 Skoda gépjármű közlekedett az országban, köztük néhány a második világháború előtti időkből.

Skoda Octaviák a Corvin mozi közelében 1958-ban. Forrás: Fortepan / BFL / BRFK Hivatala Bűnügyi Technikai Osztály

Skoda Octavia 1960. Forrás: Fortepan / Botár Angéla

1964-ben beköszöntött a Merkur korszak, s az előjegyzéses rendszerben természetesen a Škoda típusai is népszerűnek számítottak. A Škoda állomány rohamosan gyarapodott

Škoda állomány Magyarországon
1965

14,830 

1970 34,759
1975 85,246
1977 101,357
1980

133,845

1984 180,698

Skoda 1000 MBX a Budapesti Nemzetközi Vásáron. Forrás: Farnadi Zsolt

Skoda 1000 MB, 1972. Forrás: Fortepan

Bár a központi vezetés a civil szervezeteket nem nézte jó szemmel, de az 1960-as évek közepén a Magyar Autóklub keretein belül létrejöttek az első márkaklubok. 1965-ben a Škoda tulajdonosok is összejöttek, s több közös kirándulást is szerveztek. 1968-ban már 30 márkaklub működött, de nem sokkal később mindegyiket megszűntették.

1968-ban megnyilt az első kifejezetten Škoda gépkocsikra szakosodott szerviz a Kerepesi úton. Erről bővebben nemrég írtunk.

Életkép egy kempingben. Forrás: Fortepan

A sofőrképzést a KPM Autóközlekedési Tanintézete szervezte, s az 1970-es évektől a tanulók Skodával gyakoroltak. Forrás: Veszprém Megyei Levéltár, Péterfay Endre fotógyűjteménye

Skoda 120L az Autó-Motor tesztjén

A szocialista rend összeomlása után 1992-ben nyílt ismét önálló Skoda autószalon. Azóta a Porsche Hungária révén az immár Volkswagen-tulajdonban álló cseh márka megújulva hódít nálunk is.

Új idők az 1990-es években

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....