Mesél a szakértő – A minimumot sem tudta a Mini | Autoszektor
szakértő

Mesél a szakértő – A minimumot sem tudta a Mini

2019.02.09.

Megint egy vásárlás után fejéhez kapó autós: Át kellett volna nézetnem!

A történet nem kitalált, hanem nagyon is valós, nagyon is fővárosi és nagyon is tipikus. Adott egy rokonszenves fiatal pár, annak is a hölgy tagja, aki összegyűjtött másfél millió forintot, hogy megvegye élete első autóját. Azt mondta, szerelem volt első látásra, de a rózsaszín köd hamar elszállt, amit használni kezdte Minit.

Hosszú lesz, de érdemes maradni!

Laikus módon

Renáta (persze nem ez az igazi neve) mindenféle korábbi tapasztalat, jelentősebb utánajárás, a magyar használt autó piac és nem utolsó sorban a cikkek, a szakirodalom, a szaklapok böngészése nélkül engedett a csábításnak, amely azt súgja: „Keményen hajtasz, megérdemelsz egy autót, és ha már veszel, hát legyen egy igazi vagány verdád”

Azt gondolom eszébe sem jutott, hogy a 11 éves Mini Cooper annak ellenére is egy romhalmaz, hogy mindössze 139 ezer kilométer van benne, amit egyébként a diagnosztikai vizsgálat is igazolt.

Kórkép

Én már csak egy találó néven gondolkodom, amit annak a szindrómának adhatnék, amivel igazságügyi gépjármű szakértői praxisomban – kis túlzással – naponta találkozom. Ugyanis hetente több olyan megkeresésem van, amelyben talán kissé elkapkodott, átgondolatlan autó vásárlások után a pórul járt tulajdonosok futnának a pénzük után.

Ráadásul az is pénzbe kerül, hogy a pénzük után fussanak, mert ügyvéd kell, adott esetben szakértő kell, hamar elmegy 2-3 százezer forint és még nem történt gyakorlatilag semmi, ennyibe kerül ugyanis egy perindítás. Itt írtunk erről.

Mert soknak tűnik néhány autó profi, vásárlás előtti átvizsgálására elkölteni mondjuk százezer forintot, de aprópénznek fog tűnni, ha nem szaladunk bele akkora pofonba, mint Renáta. Hát őt már biztosan megnyertük ügyfelünknek, amikor majd újra belevág a használt autó vásárlásba.

Eső után köpönyeg

Renáta szeretett volna kérni egy az autójára egy olyan vizsgálatot, amelyet használt autó vásárlás előttre kínálunk. Mondtam neki, hogy ez nem minősül szakvéleménynek, bár tartalmában majdnem megegyezik vele. (Ha valami nem minősül szakvéleménynek, azaz nem hivatalos gépjármű szakértői álláspontot tükröz, akkor könnyen lehet, hogy hiába lobogtatjuk a címzett orra előtt.)

Végül abban maradunk, hogy megcsináljuk a szokásos állapotlapot, és ha hatástalan marad ebből lépünk tovább az igazságügyi szakértői véleményre. Okos döntés volt, mert a két verzió között azért van egy hármas szorzó árban.

Vizsgálati eredmények

Azt sem tudom, hogy kezdjem annyi betegségben szenvedett a Mini. Talán az lesz a legjobb, ha adok egy szimpla felsorolást a hibákról és egy (nem márkaszervizes) javítási költségbecslést írunk mellé. Lássuk!

Az autóhoz nem tartozott szervizkönyv, tehát elvileg nem volt semmivel sem alátámasztható a kijelzett futásteljesítmény. Szerencsére a diagnosztikai lekérdezésünk alapján azt állapítottuk meg, hogy valós a 130.000 km. És mégis…

A műszerfalon a check engine jel (egyesek szerint pénztárca ikon…) világított, a motor pedig – főleg hidegen – rángatott. Jeladó hibára gyanakodtam, de a diagnosztikai a változtatható szelepvezérlés mágnesszelepének hibáját jelezte ki. Ha csak ezt az alkatrészt cserélnénk, akkor alkatrész árban kb. 40.000 Ft-ra lehetne számítani. Ilyen szelepből kettő van, a diag szerint a leeresztő oldali a hibás. Nagy szerencséje ennek a motornak, hogy láncos, így a vezérléscsere esetleg megúszható, de tudatos autóhasználó nem kockáztat, legjobb a tiszta lap, mert a megnyúlt vezérműlánc később a vezérlés csere árának többszörösét okozhatja javítási költségben. Cseréljünk ki mindent a vezérlésről, az olajon és szűrőkön át a kapcsolódó alkatrészekig. Nagyon szerényen számolva elment 200.000,- Ft. Csak reménykedni tudunk, hogy a vezérlés és mágnesszelep csere után nem jelentkezik a rángatás. Bőbben: ezt csináltasd meg használt autó vásárlás után.

Csak megjegyzem, hogy a diag szerint már 110.000 km-nél beírta ezt a hibát, tehát bőven az eladás előtt jelentkezett, ez később még fontos lesz.

Fékek

Persze ezzel kellett volna kezdeni. Tudom, tudom kopó-forgó alkatrész, de tény, hogy a féktárcsák elöl-hátul túl voltak minden minimumon, cseréjük réges régen esedékes lett volna, nem is értem – és Renáta sem értette – hogyan adhat így el egy kocsit a kereskedő. A jobb első tárcsa kopás miatt vállából pedig már le is tört egy darabka. Falra festett ördög, de ki tudja mikor hullik szét az egész, beláthatatlan következményeket okozva!

A lényegre térve, ha gyári minőséget szeretnénk, akkor 200.000 lesz körbe fékezni a Minit, ha megelégszünk a jó minőségű aftermarket cuccokkal, akkor a feléből, vagyis százezerből megússzúk. (A summánk eddig 300.000)

„Apróságok”

Ha jól tudom, a csomagtér ajtó díszlécében van a fedél mikrokapcsoló gombja, ami esetünkben sérült volt és nem is működött. Új áron a krómszínű fogantyú 80.000 körül van, tegyük fel, hogy óriási mákkal sikerült bontottat szerezni negyvenért, fel is kell szereltetni, úgyhogy elment egy újabb ötvenes. (Szumma: 350.000)

Az első szélvédőn nagyon sok, igaz kisebb méretű kavicsnyom volt látható. Lehet, hogy csak én vagyok erre háklis, de abszolút cserejogos ítéltem a szélvédőt, ami utángyártott alkatrésszel legalább egy újabb ötvenes. (Sz.: 400.000)

Azt hiszem ezeket muszáj megcsináltatni, de akkor vegyük hozzá az utastér különböző hibáit és a karosszéria esztétikai sérüléseit is.

A baloldai piperetükör (egy női kocsiban az egyik legfontosabb alaktrész) törött volt. Kellene egy napellenző, legyen megint szerencsénk és találjunk bontottat. Biztos lesz egy tízes, ha nem számoljuk az utánajárás költségét. (410.000)

A panoráma tetőablak nem mozdul, cserébe kerreg mint a veszedelem. Ezt nem tudják, akárhol megcsinálni, ehhez komoly felkészültség és tapasztalat kell. Nem állítom, hogy feltétlenül márkaszervizbe kell menni, de idő lesz megtalálni a megbízható szakit és nem lesz olcsó, szerintem jó ha ötvenezerből helyreáll. (460k)

A digitális kijelző – mint minden Miniben – ebben is gyengélkedik, de legyünk nagyvonalúak: majd hozzászokunk.

A szellőző berendezés ventilátor kapcsolója törött. Ez, amit minden nap kétszer fogunk tekergetni, és majd karcolja a repedés az ujjbegyünket. Ki kell cserélni, de ide már valami sépci bontós kell, vagy 3D nyomtató. Költséget tippelni sem merek, marad a summánk is 460 ezer.

Jaj, ki maradjon a törött baloldali hangszóró rács!

Csak egy félmondtat: az ablakmosó berendezés csövei nyomás alatt szétugranak és a motorteret áztatják. Nem egy nagy hiba, de a műszaki vizsgán nem fog átmenni… (465)

Amit viszont sokkal nehezebb lesz megszokni az a négy 17 colos felni szembeötlő peremsérülései. Én éppen most vagyok túl egy (igaz csak 16-os) garnitúra könnyűfém felni értő felújításán. 120.000 volt számlával… Ha szeretnénk, nem ússzuk meg ezalatt. (585)

A baloldali fényszóró törött és szakszerűtlenül megműanyagozott rögzítő fülét majdnem kihagytam. Helló hőzöngők! „Nehogymá’ kicseréljük a fényszórót, mert letörött a füle?” Hát persze, nem kell cserélni, javítani is lehet. De akkor ne szidja senki a biztosítót, amikor egy ilyen lámpa pótlásánál 70%-ban avultatja az alkatrészt! (Ez azt jelenti, hogy egy százezer forintos lámpa árából csak 30 ezret áll, hiszen ha telibe kifizetné, akkor megvalósulna a káron szerzés, ami pedig tilos.) Most akkor adjunk hozzá 50-60 ezer forint értékcsökkenést a szummánkhoz? Végül is… (635)

Sajnos a karosszérián elvégzett festékréteg vastagmérés eredményei sem voltak túl megnyugtatók. A csomagtér ajtó és a tetőlemez kivételével MINDEN elem javítva volt már a Cooper-en, jobboldalon még a küszöb és az oszlopok is kaptak a javításból. Szakértői értelemben egy 6 évesnél idősebb autó értékét nem befolyásolják a korábbi javítások, de azért legyünk őszinték: ha lenne egy 11 éves gyári fényezésű Mini és mellett egy ilyen karambolos, körben visszajavított, adnánk mondjuk ötvenezerrel többet a sérülésmentes példányért? Na ugye! (685) Ha ez még nem lenne elég érv, nézzék a következő képet, hogy állnak egymáshoz képest az elemek...

Nem lenne szép dolog még azt is hozzávenni, hogy jön a tél és a nyári gumikkal nem tanácsos nekimenni a hideg évszaknak. Ha megemlítem, csak azért van, mert ez is egy költséghely, amire pénzt kell tartalékolnia a vevőnek, de ha a fentiek miatt százával adja ki az ezresek, illetve hasonló nagyságrendben szenved el értékvesztést, akkor könnyen lehet, hogy nem marad „kedve” téli abroncsokat venni.

Mi történt ezután?

Amikor a fiatal pár mindenféle papír nélkül ment vissza reklamálni, akkor elhajtották őket. A vizsgálati anyaggal a kezükben egyszerre megváltozott a kereskedő hozzáállása. A vizsgálat másnapján elkészült az összefoglaló, újabb nap elteltével pedig jött is a hír, hogy a kereskedő visszaveszi eredeti árán az autót. Renátáék így bukták az átírás és a vizsgálat költségét, egy tank benzint, mert tel tankkal adták vissza és néhány apróságot, amit már megcsináltak maguk az autón.

De így is hatszor jobban jártak, mintha nyakukon maradt volna ez a hibáktól hemzsegő, korábban törött autó.

Nem éppen gyári illesztések

Említettem, hogy fontos lesz a diagnosztika freeze frame adata. A mágnesszelep hiba 111e km-nél állt fenn első alkalommal. Bár a kereskedőtől vásárolt autóknál a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a kocsi jó állapotban volt az eladáskor, ezzel az adattál már nehéz lett volna vitatkoznia, tehát jól tudta, milyen állapotban van az autó. A fékek horror állapota szintén nem kerülhette el a figyelmét, és erre ilyen állapot mellett nem mentség, hogy hát az kopó alkatrész. Az elhallgatott hibák, mint a tetőablak, a pipere tükör, a csomagtér fedél nyitógombja stb pedig már csak (savanyú) habot jelentettek a (romlott) tortára.

Nem lesz mindenkinek ekkora szerencséje

Renátáék esete üdítő kivétel a sok panaszos ügyben. Persze nem lehet általánosítani. Munkánk során nagyon sok kereskedővel találkozunk, akik tényleg mindent megtesznek, hogy a vevőt legközelebb akkor lássák, amikor megint jön autót venni. De tény, hogy létezik más hozzáállás is, ha pont belenyúlunk, akkor térdre imához, hogy ennyivel megúszuk, mint mai főhőseink.

Pedig egy ilyen állapotú autó vásárlás előtti vizsgálatán ezek a hibák feltárhatók, erre vannak a szakemberek. Azt hiszem, hogy Renáta is szívesen venne igénybe akár két-három ilyen szolgáltatást is, az óriási mázli ellenére is elbukott pénze helyett…

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....