Mesél a szakértő – Mire jó a diagnosztika? | Autoszektor
szakértő

Mesél a szakértő – Mire jó a diagnosztika?

2014.12.09.

Olvassunk együtt az autó lelkében!

Amikor valamilyen nyavalyával végül orvoshoz fordulunk, akkor a jó doktor megpróbálja kideríteni, hogy mi bajunk van, vagyis diagnosztizál bennünket. Vannak olyan dolgok, amit szemrevételezéssel is meg tud állapítani, de a komolyabb helyzetekben vért kell venni, vagy valamilyen más, áthatóbb vizsgálatra van szükség.

Ez így nem fog menni...

Autódoktor

Nincs ez másképpen a járművek hibáinak felderítésénél sem. Egy defektes kereket mindenki észrevesz. Azonnal tudjuk, ha kifogyott a benzin. De mi van akkor, ha (jobb esetben) kapunk egy hibaüzenetet a műszerfalra, az autó pedig megáll alattunk. Ilyenkor hiába pingvinezünk a felnyitott motorháztető előtt, semmit nem látunk, a hiba oka rejtve marad előttünk.

Adatok ezrei

Mint ahogyan munkahely sem, autó sem létezik már számítógépek nélkül. Minden járműben ott figyel néhány kisebb-nagyobb teljesítményű komputer, amelyek folyamatosan irányítanak, figyelnek, számolnak, vezérelnek. Egy korszerű kocsi több ezer adatok kezel egyszerre. Kár is lenne bármilyen felsorolásba kezdeni, elég ha elhisszük, hogy kis túlzással azt is tudja mit ebédeltünk…

A kormány egy méteres körzetében kell keresnünk a csatlakozót, pl. a pedálok felett

Nézzünk bele

Több mint egy évtizede a járműipar szabványosította a belső számítógépek kiolvasását. Ez nem csak azt jelenti, hogy van egy szabványos csatlakozó aljzat, ami minden autón egyforma, hanem egységes kommunikációs protokollal dolgoznak, azért hogy az alapvető adatok egyformán kiolvashatóak legyenek.

A piacon többféle járműdiagnosztikai rendszer létezik, a legtöbb ezek közül univerzális, vagyis a legtöbb típushoz illeszthető és a főbb adatok egyaránt kinyerhetők vele. A gyártók azonban csak a szabvány erejéig engednek ki információt, a kocsik olyan adatokat is tárolnak, amelyeket csak a gyár által használt eszköz tud értelmezni.

Járműelektronikák

Egy kezemen össze tudom számolni azoknak a gyártóknak a számát, akik járműelektronikai rendszereket szállítanak be az autógyárakba. A legnagyobb beszállító ezek közül a német Bosch, amely a motorvezérlőket, ESP-t, ABS-t, nem is sorolom tovább, millió és egy kütyüt gyárt világszínvonalon. Nálam éppen ezért esett egy Bosch diagnoszterre a választás. Ennek a készüléknek persze megkérték az árát, de ár-érték arányban nagyon is jó választásnak tűnik.

Az egyik legjobb gép a piacon

A hardverhez szoftvert is ad a cég, méghozzá akkora adatbázissal, hogy azt évekig lehetne olvasni. Hozzáteszem, hogy sok „versenytársával” szemben a Bosch mindezt magyarul tudja. Lássuk, hogy egy 9 éves Golf V-ben miket ellenőriz le egyetlen gombnyomásra.

Motorvezérlés

Ez a legfontosabb része a járművek számítógéppel való vizsgálatának. A hajtás lelke, autónk szíve a motor, ami, hogy tartani tudja a mai szigorú kibocsátási normákat, millió-egy kis érzékelővel van ellátva, amiből bármelyik tönkre mehet. A kocsink pontosan tudja, hogy honnan nem kap jelet, illetve, hogy honnan kap rossz, értelmezhetetlen adatokat, és ezt hiba esetén közli is velünk a diagnosztika, így a szerelő tudni fogja hová nyúljon, merre keresgéljen.

Az első körben megvizsált főegységek listája és az eredmény

Fékrendszer-ABS

A következő életfontosságú szerve kocsiknak a fék. A blokkolásgátlónak külön elektronikája van a kocsikban, ha itt valami gubanc van, annak súlyos következményei lehetnek. Az ABS és az ESP rendszerekről az Anyukám is érteni fogja rovatban már írunk korábban, ha visszalapozunk egy kicsit, látni fogjuk mennyi érzékelő dolgozik a futóműben, hogy meg ne csússzunk útközben.

Légzsákok

Ez az a biztonsági berendezés, amire a szerencsésebbeknek soha nincsen szükségük, akik viszont nem voltak Fortuna kegyeltjei, azok áldják a feltaláló nevét. A légzsák életeket ment meg, de csak akkor, ha működik. A légzsák drága dolog, ezért egy korábban balesetet szenvedett járműben nem mindig cseréik ki. Előfordul, hogy a kormány belsejében üresen tátong a légzsák helye,a  műszerfali visszajelzőt pedig kikötik, hogy ne világítson egyfolytában. Ha esetleg ilyennel találkozunk, érdemes benézni a deklik alá, hogy van-e mögötte valami…

A gép megvizsgálja az összes kényelmi, komfortberendezést is. Fontos, hogy legyen fűtés-hűtés, működjön a központi zár, vagy a parkolás segítő rendszer, de ezek hiányában azért még el tudunk autózni.

Van mit vizsgálni légzsák fronton is

Autóvásárláskor

Egyáltalán nem mindegy azonban, hogy ha használt kocsit veszünk, az rejteget-e valamilyen hibát magában, és ha igen, akkor az milyen horderejű. Egy közvetlen befecskendezéses dízelmotor porlasztója százezer forint körül van. Ha nem dugjuk gépre a kocsit, hogy olvasni tudjunk a gondolataiban, nem derül a vétel előtt, hogy egy-két nagynyomású elemet cserélni kellene…

Egy járműdiagnosztika ára tízezer forint körül mozog, egy légzsák ára meghaladhatja a 300.000 Ft-ot. Mindenki eldöntheti, érdemes-e átvizsgáltatni a kiszemelt használt autót.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.17
Ahogy minden évben, idén is személyes élményekkel jelentkezünk majd a Rally Croatia-ról, azaz....
2024.04.17
Eddigi legnagyobb projektjébe vágott bele az Autistic Art Alapítvány annak érdekében, hogy egy....
2024.04.17
És egyetemistákkal együtt tervezték.   ..
2024.04.17
Állványon elhelyezett és menet közbeni sebességmérő eszközzel is dolgoztak BRFK XVIII. Kerületi....
2024.04.17
Lássuk azokat az ikonikus autótípusokat, amiket sikerült a modern korba is sikerrel átültetni. ..
2024.04.17
Éves összevetésben 7 százalékkal nőtt az autóipari termelés az első negyedévben - derül ki a....
2024.04.17
Új kiskereskedelmi koncepció hirdetett meg a Toyota, amelynek jegyében megújulnak és gyökeresen....
2024.04.17
- A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a régiós üzemanyagárak összehasonlíthatósága érdekében....
2024.04.17
Nyugat-Európában már egyre gyakoribb, és 1-2 éven belül itthon sem lesz ritka, hogy a kereskedők....
2024.04.17
- Újabb pályázati kör nyílt meg kedden az Európai Unió ingyenes InterRail-bérleteket biztosító,....