autótechnika

Milyennek képzelték és milyen lett a jövő kamionja?

2024.05.25.

Merész jósolni, pláne az autók világában, de több cég is megteszi, lássuk, mi lett a kamionos álmokból!

Előre datálni modelleket kockázatos, de a klasszikusok mégis meglépik. Még a kamionok világában is, ahol olyanok versenyeznek, mint a Mercedes és a Volvo. És nem csak normál, hanem autonóm-elektromos modellekkel.

A Volvo Globetrotter kamion koncepció 2050-re mutat, tervezője, Rhys Llewellyn szerint a projekt célja megfelelőbb környezet kialakítása a távolsági kamionsofőröknek, mert ők hetente akár hat napot az úton töltenek. Ezért fontos a jobb munka-magánéletegyensúly kialakítása. 

Az európai és a világ gazdasága is sofőrhiányban szenved, ezért vált fontossá, hogy vonzóbb legyen az a szakma és a vele járó életmód.

Az elektromos kamiont a pilótafülke mögött elhelyezett hidrogén üzemanyagcellák látják le villanyárammal, a tartályok az utánfutóban kaptak helyet, így a kamionban több mozgástér marad.

Ezt kihasználva Llewellyn 2017-ben egy kétszintes elrendezést álmodott meg. A felső szint a vezetői környezet, ami csak a munkáról és az üzletről szól. Az alsó szinten pedig lehetőség lenne elvonulni egy kicsit, a lakásszerű hangulat gondoskodna a sofőrök pihenéséről, kikapcsolódásáról.

A zöld technológiák elterjedését gyorsítaná a nehéz haszongépjárművek gyártóinak együttműködése. A Toyota, a Hino, a Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation („MFTBC”) és a Daimler Truck még 2023 májusában kötött megállapodást a Toyota leányvállalat Hino és az MFTBC egyesüléséről, amelynek célja a karbonsemlegesség elérése.

A résztvevő vállalatok szándéknyilatkozata szerint az MFTBC és a Hino egyenrangúan tervezi az egyesülést és az együttműködést a haszongépjárművek fejlesztése, a szükséges alkatrészek beszerzése és a gyártás területén. Céljuk egy globálisan versenyképes japán haszongépjármű-gyártó létrehozása.

Az első önvezető Mercedes kamiont 2014. szeptemberében mutatták be a hannoveri haszonjármű-kiállításon. A Future Truck 2025 elnevezés arra utalt, hogy a sorozatgyártástól messze álló prototípusról van szó, amelybe egy sor technikai újítást zsúfoltak be. A tanulmány képes önmagát vezetni, a rendszert egészen 80 km/h-s sebességig tesztelték a A14-es autópálya Magdeburg környéki szakaszán, valós forgalmi körülmények között.

A Mercedes szerint a rendszer a forgalomtól függetlenül működik a beállított sebességhatárig, az előtte haladó járműtől minden esetben biztonságos távolságot tart. A kamion elején LED-ek világítanak, automata üzemmódban váltanak fehérről kék színre. A kabin minimalista tervezésű, még a visszapillantók helyére is színes kijelzők kerültek.

És hol tartunk egy évtizeddel később a Future Truck 2025-ös bemutatása után?

Teljesen önvezető változatot mutatott be tisztán elektromos hajtású nehéz tehergépjárművéből a Daimler Truck. A Torc Robotics négyes szintű önvezető szoftverével és hardvereivel felszerelt jármű a sorozatgyártásban lévő Freightliner eCascadia modellre épül, és technológiai demonstrációként szolgál a vállalat azon célkitűzéséhez, hogy zéró helyi károsanyag-, és szén-dioxid-kibocsátást és minden korábbinál magasabb szintű közlekedési biztonságot tudjon megteremteni az utakon.

Az autonóm eCascadiát jelenleg a telephelyek közötti szállításra tesztelik, és felkészítik arra, hogy közutakon, az Egyesült Államok autópályáin is emberi beavatkozás nélkül tudjon közlekedni. Eközben a töltés, valamint a logisztikai központok automatizálásának lehetőségeit is vizsgálják a jövőbeni applikációk számára, a szállítmányozó cégek működési hatékonyságát szem előtt tartva.

Az eCascadia egyébként viszonylag veterán modell a Daimler Truck portfóliójában, az első ügyfelek már 2018-ban átvehették a prototípusokat, a széles körű elérhetőségére azonban a 2022-es piaci bevezetéséig várni kellett. A gyártó közleménye szerint jelenleg több mint 55 flottában van jelen a modell az Amerikai Egyesült Államokban, és együttesen hatmillió mérföldnél (9,6 millió kilométernél) is nagyobb távolságot tettek meg az utakon lévő példányok. A teherautóból többféle változatot kínál a Daimler, akkumulátortól függően 249, 354, és 370 km körül alakul a hatótávolságuk, a töltés pedig körülbelül 90 percet vesz igénybe 80 százalékig.

A cég technológiai partnere és leányvállalata, a Torc Robotics már egy ideje valós körülmények között teszteli önvezető technológiáját, és az elmúlt egy évben sikeresen szállította a kiválasztott logisztikai ügyfelek rakományait a Phoenix és Oklahoma City közötti próbaútjain. A Daimler Truck célja, hogy 2027-ig a SAE besorolás szerinti négyes szintű, azaz teljesen önvezető módra képes teherautókkal jelenjen meg az Egyesült Államok haszongépjármű-piacán.

A Paccar csoporthoz tartozó amerikai kamiongyártó is bemutatta jövőgépét. A Kenworth alapokra építette tanulmánymodellt május végén, a kaliforniaiai (Santa Monica) Advanced Clean Transportation (ACT) Expón mutatták be. Az USA Energiaügyi Minisztériumának támogatásával épített Kenworth SuperTruck 2 kamion áramvonalas formája, és hasmagasság állító rendszere mellett visszapillantó tükrök és burkolt kerekek csökkentik a légellenállást.

A középre ültetett vezetőt körbe ölelik a műszere, mögötte komplett lakótér található hálószobával, irodával, étkezővel.

A 11,84 tonnás tömegű SuperTruck 2-est AVL fejlesztésű 440 lóerős, Paccar MX-11-es motorjához 48 voltos, lágyhibrid rendszer csatlakozik. Az akkupakkok álló helyzetben 12 órán keresztül képesek áramot biztosítani.

Maarten Meijer, a PACCAR vezető mérnöke: Egy korszerű dízelmotor 47 százalékos hatékonysággal üzemel a kamionokban, a SuperTruck 2 fejlesztéseivel 55,7 százalékos hatékonyságot értek el. A konstrukció három tonnával könnyebb kortársainál és hibrid hajtásrendszerével tíz százalékkal takarékosabb. Vontató részébe építhető földgázos, elektromos és az üzemanyagcellás hajtásrendszer is.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.16
Ötven vadonatúj csuklós dízelautóbuszból álló flotta érkezik jövőre a fővárosba. A modern,....
2024.06.16
A Monacói Nagydíjon leleplezett Purespeed Speedster a limitált szériás, exkluzív Mythos sorozat....
2024.06.16
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Gyógymód. ..
2024.06.16
A Legfelsőbb Bíróság új ítélete: a részegség „ránézésre” is megállapítható. ..
2024.06.16
Egy évvel a centenáriumi győzelem után a Ferrari megismételte a bravúrt a Le Mans-i 24 órás....
2024.06.16
Ambivalens érzéseket támaszt bennem használttesztünk mai főszereplője, hiszen még annyira fiatal,....
2024.06.16
Egy európai központú, globális piaci elemző szervezet összeállította a legjobb fiatal használt....
2024.06.16
Már csak egy hét és újra eljön a Múzeumok Éjszakája, június 22-én az ország számos pontján várják....
2024.06.16
Súlyos közlekedési baleset történt vasárnap kora délután az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.06.16
A dél-karolinai Charleston melletti gyárban megkezdődött a Volvo új elektromos zászlóshajó SUV-ja....